
JPK_KR_PD - jak się przygotować
W 2025 roku pierwsze polskie firmy staną przed wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem JPK_KR_PD. Obowiązek rozliczania CIT w formie elektronicznej oznacza m.in. z konieczność dostosowania systemów księgowych do nowych wytycznych.
Od 1 stycznia 2025 r. do przekazywania danych w formie nowych ujednoliconych struktur logicznych w podatkach dochodowych zobowiązane będą podatkowe grupy kapitałowe oraz płatnicy CIT, których przychód w poprzednim roku rozliczeniowym przekroczył 50 milionów euro.
Jak się przygotować
Wdrożenie JPK_KR_PD w niektórych przedsiębiorstwach będzie wiązało się z koniecznością zmiany sposobu agregacji danych księgowych (zbierania, łączenia i organizowania różnych informacji w spójną strukturę), w tym zmiany dekretacji oraz stosowania nowych załączników podczas księgowania.
Właściwe przygotowanie się do zmian wymaga odpowiedniego zaplanowania swoich działań, a także ścisłej współpracy z Ministerstwem Finansów. Warto również na bieżąco sprawdzać informacje umieszczane na stronach resortu, gdzie regularnie uzupełniana jest baza pytań i odpowiedzi dotyczących nowych regulacji. Wprowadzane są także kolejne wytyczne.
JPK_KR_PD w programach InsERT
Na przełomie roku systemy księgowe InsERT GT oraz InsERT nexo/nexo PRO zyskają pierwsze funkcjonalności związane z obsługą nowego obowiązku. Posiadacze Abonamentu będą mogli pobrać nową wersję zaraz po jej publikacji. Pozostali użytkownicy, aby móc korzystać z nowych możliwości, powinni kupić Abonament wybierając jeden z kilku dostępnych sposobów.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









