Programy dla firm - InsERT
JPK_KR_PD - jak się przygotować

JPK_KR_PD - jak się przygotować

16 
października
 2024

W 2025 roku pierwsze polskie firmy staną przed wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem JPK_KR_PD. Obowiązek rozliczania CIT w formie elektronicznej oznacza m.in. z konieczność dostosowania systemów księgowych do nowych wytycznych.

Od 1 stycznia 2025 r. do przekazywania danych w formie nowych ujednoliconych struktur logicznych w podatkach dochodowych zobowiązane będą podatkowe grupy kapitałowe oraz płatnicy CIT, których przychód w poprzednim roku rozliczeniowym przekroczył 50 milionów euro. 

 

Jak się przygotować

Wdrożenie JPK_KR_PD w niektórych przedsiębiorstwach będzie wiązało się z koniecznością zmiany sposobu agregacji danych księgowych (zbierania, łączenia i organizowania różnych informacji w spójną strukturę), w tym zmiany dekretacji oraz stosowania nowych załączników podczas księgowania.

Właściwe przygotowanie się do zmian wymaga odpowiedniego zaplanowania swoich działań, a także ścisłej współpracy z Ministerstwem Finansów. Warto również na bieżąco sprawdzać informacje umieszczane na stronach resortu, gdzie regularnie uzupełniana jest baza pytań i odpowiedzi dotyczących nowych regulacji. Wprowadzane są także kolejne wytyczne.

 

JPK_KR_PD w programach InsERT

Na przełomie roku systemy księgowe InsERT GT oraz InsERT nexo/nexo PRO zyskają pierwsze funkcjonalności związane z obsługą nowego obowiązku. Posiadacze Abonamentu będą mogli pobrać nową wersję zaraz po jej publikacji. Pozostali użytkownicy, aby móc korzystać z nowych możliwości, powinni kupić Abonament wybierając jeden z kilku dostępnych sposobów.

Zobacz także

Wyjątki wyłączone z obsługi KSeF
18 
listopada
 2025

KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.

Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać
06 
listopada
 2025

Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Faktura pro forma a KSeF
31 
października
 2025

Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.

Certyfikat KSeF - najważniejsze informacje
24 
października
 2025

Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.

Ustawa o KSeF podpisana przez prezydenta
28 
sierpnia
 2025

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie. 

KSeF a kody QR - od kiedy będą obowiązkowe?
27 
sierpnia
 2025

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.  

Faktura wystawiona poza KSeF a odliczenie VAT
05 
sierpnia
 2025

Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF
27 
czerwca
 2025

Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.

Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
24 
czerwca
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.