
JPK_KR_PD - jak się przygotować
W 2025 roku pierwsze polskie firmy staną przed wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem JPK_KR_PD. Obowiązek rozliczania CIT w formie elektronicznej oznacza m.in. z konieczność dostosowania systemów księgowych do nowych wytycznych.
Od 1 stycznia 2025 r. do przekazywania danych w formie nowych ujednoliconych struktur logicznych w podatkach dochodowych zobowiązane będą podatkowe grupy kapitałowe oraz płatnicy CIT, których przychód w poprzednim roku rozliczeniowym przekroczył 50 milionów euro.
Jak się przygotować
Wdrożenie JPK_KR_PD w niektórych przedsiębiorstwach będzie wiązało się z koniecznością zmiany sposobu agregacji danych księgowych (zbierania, łączenia i organizowania różnych informacji w spójną strukturę), w tym zmiany dekretacji oraz stosowania nowych załączników podczas księgowania.
Właściwe przygotowanie się do zmian wymaga odpowiedniego zaplanowania swoich działań, a także ścisłej współpracy z Ministerstwem Finansów. Warto również na bieżąco sprawdzać informacje umieszczane na stronach resortu, gdzie regularnie uzupełniana jest baza pytań i odpowiedzi dotyczących nowych regulacji. Wprowadzane są także kolejne wytyczne.
JPK_KR_PD w programach InsERT
Na przełomie roku systemy księgowe InsERT GT oraz InsERT nexo/nexo PRO zyskają pierwsze funkcjonalności związane z obsługą nowego obowiązku. Posiadacze Abonamentu będą mogli pobrać nową wersję zaraz po jej publikacji. Pozostali użytkownicy, aby móc korzystać z nowych możliwości, powinni kupić Abonament wybierając jeden z kilku dostępnych sposobów.
Zobacz także
Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - już od 1 lutego 2026 system obejmie pierwszą grupę podatników. Nawet najlepiej przygotowane firmy mogą popełniać błędy przy wystawianiu e-faktur, szczególnie w pierwszych miesiącach realizacji nowego wymogu. Czy ewentualne braki formalne wpłyną na ważność dokumentów?
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.
Obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK CIT wszedł w życie 1 stycznia 2025. Kiedy trzeba będzie wysłać pierwszy plik i jakie dane powinny się w nim znaleźć?
Wielu przedsiębiorców rozpoczynających działalność korzysta z możliwości zwolnienia z podatku VAT – to prostsze rozliczenia i brak konieczności doliczania podatku do ceny. Jednak co dzieje się w sytuacji, gdy w trakcie miesiąca zostanie przekroczony ustawowy limit? Jak zarejestrować się jako podatnik VAT?
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.