
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Obowiązkowy KSeF - harmonogram wdrażania
- 1 lutego 2026 - podatnicy, których wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) przekroczyła w 2024 roku 200 mln zł;
- 1 kwietnia 2026 - pozostali przedsiębiorcy.
Co istotne, do końca 2026 roku utrzymana zostanie możliwość wystawiania faktur na kasach rejestrujących. Odroczona pozostaje ponadto konieczność podawania numeru KSeF w płatnościach za faktury - również do końca 2026 roku.
Kary, nakładane na przedsiębiorców za nieprawidłowości w korzystaniu z Krajowego Systemu e-Faktur, zostaną odroczone do końca 2026 roku.
KSeF - okres przejściowy
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w okresie od 1 kwietnia do 31 grudnia 2026, o ile łączna wartość ich transakcji nie przekroczy 10 tys. zł miesięcznie.
Tryb offline24 na stałe
Możliwość dobrowolnego korzystania z trybu offline24 zostanie wprowadzona na stałe. Tryb ten pozwala wystawiać faktury bez połączenia z Internetem, na wypadek, gdyby firma straciła dostęp do KSeF.
KSeF a zwrot VAT
W związku z wejściem w życie Krajowego Systemu e-Faktur, o 1/3 skróci się podstawowy termin zwrotu VAT - z 60 do 40 dni.
Zobacz także
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.
Obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK CIT wszedł w życie 1 stycznia 2025. Kiedy trzeba będzie wysłać pierwszy plik i jakie dane powinny się w nim znaleźć?
Wielu przedsiębiorców rozpoczynających działalność korzysta z możliwości zwolnienia z podatku VAT – to prostsze rozliczenia i brak konieczności doliczania podatku do ceny. Jednak co dzieje się w sytuacji, gdy w trakcie miesiąca zostanie przekroczony ustawowy limit? Jak zarejestrować się jako podatnik VAT?
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.