
Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.
KPiR w formie elektronicznej
Zgodnie z projektem rozporządzenia, od początku 2026 roku przedsiębiorcy będą zobowiązani do prowadzenia KPiR w formie elektronicznej. Dodatkowo, księga będzie musiała być przesyłana po zakończeniu roku podatkowego (w terminie składania zeznań rocznych PIT). Dotychczasowa praktyka wymaga przechowywania KPiR u podatnika i udostępniania jej dopiero na żądanie organu podatkowego.
Z obowiązku prowadzenia KPiR w formie elektronicznej wyłączone zostaną niektóre grupy, m.in. osoby prowadzące działalność na podstawie umów agencyjnych oraz duchowni, którzy zrezygnowali z opodatkowania ryczałtem. Co więcej, Minister Finansów będzie mógł określić kolejne grupy podatników zwolnionych z tych obowiązków.
Najważniejsze zmiany w rozporządzeniu
Nowe rozporządzenie przygotowane przez Ministerstwo Finansów przynosi sporo zmian, które mają uporządkować zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów oraz dostosować je do cyfrowych realiów. Oto najważniejsze zmiany:
- Likwidacja uproszczeń dla rolników – projekt nie przewiduje już uproszczonego wzoru księgi dla rolników osiągających niskie dochody.
- Ograniczenie powtórzeń definicji – nowe przepisy nie powielają już definicji z ustawy PIT (np. “środki trwałe” czy “przychód”), a definicja biura rachunkowego została zmodyfikowana.
- Brak indywidualnych zwolnień – podatnicy nie będą mogli wnioskować o zwolnienie z obowiązków wynikających z rozporządzenia.
- Niejasności w zakresie ewidencji sprzedaży przez podatników zwolnionych z VAT – projekt nie reguluje wprost tej kwestii, co pozostawia lukę interpretacyjną.
- Rezygnacja z określania miejsca przechowywania księgi i dowodów księgowych – przepisy nie będą precyzować już miejsca archiwizacji, choć obowiązek przechowywania dokumentacji nadal wynika z Ordynacji podatkowej.
- Ułatwienia dla podmiotów wielooddziałowych – zniesiony zostanie obowiązek prowadzenia oddzielnych ksiąg dla każdego zakładu oraz dokumentowania przesunięć wewnętrznych.
- Odejście od dziennych zestawień faktur – każda faktura sprzedaży będzie musiała być ujmowana osobno w księdze, bez stosowania zbiorczych zestawień, co pozwoli na lepsze wykorzystanie struktur JPK_PKPiR.
- Więcej faktur, mniej paragonów – niektórych wydatków (np. na środki czystości) nie będzie już można dokumentować paragonami bez NIP. Konieczne będzie uzyskanie faktury uproszczonej, z wyjątkiem np. zakupu paliwa za granicą.
- Ujednolicone terminy ewidencjonowania – wszystkie wpisy, zarówno przychodów, jak i kosztów, będą musiały być dokonane do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą.
- Zmiany w spisie z natury – dokument będzie podpisywany wyłącznie przez właściciela (lub wspólników), a w księdze ujmowana będzie jedynie wartość ogólna spisu.
- Zmiany w ewidencji faktur z kas fiskalnych – nie trzeba będzie przechowywać paragonu wraz z fakturą, co regulują obecnie przepisy o VAT.
- Nowe zasady korygowania raportów fiskalnych – korekty będą dokumentowane osobnym dowodem wewnętrznym, a nie – jak dotychczas – na odwrocie dokumentu.
- Nowy wzór KPiR – pojawią się dodatkowe kolumny, m.in. na numer faktury z KSeF i NIP kontrahenta.
Nowe rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. Stanowi kolejny krok w kierunku pełnej cyfryzacji systemu podatkowego. Biura rachunkowe oraz przedsiębiorcy powinni już rozpocząć przygotowywać się na nadchodzące zmiany – zarówno poprzez wybór odpowiedniego oprogramowania, jak i weryfikację wewnętrznych procesów księgowych.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.








