
Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.
KPiR w formie elektronicznej
Zgodnie z projektem rozporządzenia, od początku 2026 roku przedsiębiorcy będą zobowiązani do prowadzenia KPiR w formie elektronicznej. Dodatkowo, księga będzie musiała być przesyłana po zakończeniu roku podatkowego (w terminie składania zeznań rocznych PIT). Dotychczasowa praktyka wymaga przechowywania KPiR u podatnika i udostępniania jej dopiero na żądanie organu podatkowego.
Z obowiązku prowadzenia KPiR w formie elektronicznej wyłączone zostaną niektóre grupy, m.in. osoby prowadzące działalność na podstawie umów agencyjnych oraz duchowni, którzy zrezygnowali z opodatkowania ryczałtem. Co więcej, Minister Finansów będzie mógł określić kolejne grupy podatników zwolnionych z tych obowiązków.
Najważniejsze zmiany w rozporządzeniu
Nowe rozporządzenie przygotowane przez Ministerstwo Finansów przynosi sporo zmian, które mają uporządkować zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów oraz dostosować je do cyfrowych realiów. Oto najważniejsze zmiany:
- Likwidacja uproszczeń dla rolników – projekt nie przewiduje już uproszczonego wzoru księgi dla rolników osiągających niskie dochody.
- Ograniczenie powtórzeń definicji – nowe przepisy nie powielają już definicji z ustawy PIT (np. “środki trwałe” czy “przychód”), a definicja biura rachunkowego została zmodyfikowana.
- Brak indywidualnych zwolnień – podatnicy nie będą mogli wnioskować o zwolnienie z obowiązków wynikających z rozporządzenia.
- Niejasności w zakresie ewidencji sprzedaży przez podatników zwolnionych z VAT – projekt nie reguluje wprost tej kwestii, co pozostawia lukę interpretacyjną.
- Rezygnacja z określania miejsca przechowywania księgi i dowodów księgowych – przepisy nie będą precyzować już miejsca archiwizacji, choć obowiązek przechowywania dokumentacji nadal wynika z Ordynacji podatkowej.
- Ułatwienia dla podmiotów wielooddziałowych – zniesiony zostanie obowiązek prowadzenia oddzielnych ksiąg dla każdego zakładu oraz dokumentowania przesunięć wewnętrznych.
- Odejście od dziennych zestawień faktur – każda faktura sprzedaży będzie musiała być ujmowana osobno w księdze, bez stosowania zbiorczych zestawień, co pozwoli na lepsze wykorzystanie struktur JPK_PKPiR.
- Więcej faktur, mniej paragonów – niektórych wydatków (np. na środki czystości) nie będzie już można dokumentować paragonami bez NIP. Konieczne będzie uzyskanie faktury uproszczonej, z wyjątkiem np. zakupu paliwa za granicą.
- Ujednolicone terminy ewidencjonowania – wszystkie wpisy, zarówno przychodów, jak i kosztów, będą musiały być dokonane do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą.
- Zmiany w spisie z natury – dokument będzie podpisywany wyłącznie przez właściciela (lub wspólników), a w księdze ujmowana będzie jedynie wartość ogólna spisu.
- Zmiany w ewidencji faktur z kas fiskalnych – nie trzeba będzie przechowywać paragonu wraz z fakturą, co regulują obecnie przepisy o VAT.
- Nowe zasady korygowania raportów fiskalnych – korekty będą dokumentowane osobnym dowodem wewnętrznym, a nie – jak dotychczas – na odwrocie dokumentu.
- Nowy wzór KPiR – pojawią się dodatkowe kolumny, m.in. na numer faktury z KSeF i NIP kontrahenta.
Nowe rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. Stanowi kolejny krok w kierunku pełnej cyfryzacji systemu podatkowego. Biura rachunkowe oraz przedsiębiorcy powinni już rozpocząć przygotowywać się na nadchodzące zmiany – zarówno poprzez wybór odpowiedniego oprogramowania, jak i weryfikację wewnętrznych procesów księgowych.
Zobacz także
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK CIT wszedł w życie 1 stycznia 2025. Kiedy trzeba będzie wysłać pierwszy plik i jakie dane powinny się w nim znaleźć?
Wielu przedsiębiorców rozpoczynających działalność korzysta z możliwości zwolnienia z podatku VAT – to prostsze rozliczenia i brak konieczności doliczania podatku do ceny. Jednak co dzieje się w sytuacji, gdy w trakcie miesiąca zostanie przekroczony ustawowy limit? Jak zarejestrować się jako podatnik VAT?
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?