
Wyjątki wyłączone z obsługi KSeF
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Zwolnienie z KSeF ze względu na status uczestników transakcji
Zwolnieni z korzystania z KSeF będą:
- podatnicy, którzy nie mają siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce,
- podatnicy, którzy posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce, ale nie uczestniczy ono w danej transakcji,
- przedsiębiorcy wystawiający faktury na rzecz konsumentów (B2C),
- przedsiębiorcy wystawiający faktury RR dla rolników zryczałtowanych w ich imieniu.
W powyższych przypadkach istnieje jednak możliwość dobrowolnego korzystania z KSeF.
Zwolnienie z KSeF w procedurach szczególnych
Niektóre rodzaje transakcji nie będą miały możliwości dokumentowania ich w KSeF ze względów technicznych (np. brak polskiego NIP). Są to transakcje rozliczane w ramach:
- procedury OSS (w tym nieunijnej),
- procedury IOSS przy imporcie,
- procedury dot. międzynarodowego okazjonalnego przewozu drogowego osób.
Faktury wyłączone z KSeF wg ustawy
Ustawa wprowadzająca KSeF mówi również o kolejnych przypadkach, w których faktury nie trafią do systemu, a są to:
- bilety jednorazowe za przejazd płatną autostradą, autobusem, pociągiem, promem czy samolotem,
- usługi zwolnione z VAT wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz 37–41 ustawy o VAT, w tym transakcje finansowe, usługi bankowe, ubezpieczeniowe, kredytowe i obrót papierami wartościowymi,
- faktury wystawiane w ramach samofakturowania, gdy żadna ze stron transakcji nie jest zidentyfikowana za pomocą polskiego NIP-u.
Dokumenty sprzedażowe niepodlegające KSeF
Do KSeF wprowadzane będą wyłącznie faktury w rozumieniu ich definicji określonej w ustawie o VAT. Inne dokumenty sprzedażowe czy dokumenty wewnętrzne, które nie są fakturami VAT, będą funkcjonować poza systemem. Przykładami takich dokumentów mogą być:
- rachunki w rozumieniu Ordynacji podatkowej,
- faktury proformy,
- noty obciążeniowe i uznaniowe.
Zobacz także
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.








