
Kolejne zmiany w KSeF
Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.
Obowiązkowy KSeF – od kiedy
Obligatoryjny KSeF wejdzie w życie etapami dla poszczególnych podmiotów:
- od 1 lutego 2026 – dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z korektą podatku) przekroczy w 2025 roku 200 mln zł.
- od 1 kwietnia 2026 – dla pozostałych przedsiębiorców.
KSeF – odroczone rozwiązania
Nowy projekt MF zakłada również odroczenie o pół roku (do 31 lipca 2026) wprowadzenia niektórych rozwiązań prawnych, takich jak:
- wprowadzenie kar pieniężnych za nieprzestrzeganie obowiązku korzystania z KSeF (głównie wystawianie faktur poza systemem);
- zniesienie możliwości wystawiania faktur fiskalnych na kasach rejestrujących oraz odstąpienia od uznawania paragonów fiskalnych do kwoty 450 zł za faktury uproszczone;
- wymóg podania numeru KSeF przy płatnościach za e-Faktury (również faktury opłacone mechanizmem podzielonej płatności).
KSeF – tryb offline i faktury konsumenckie
Nowe przepisy umożliwią wystawianie faktur elektronicznych poza KSeF, w tzw. trybie offline z kodem QR. Do końca 2026 roku z tego rozwiązania będą mogli korzystać wszyscy podatnicy. W projekcie znajdują się również regulacje umożliwiające wystawianie faktur konsumenckich w KSeF.
Okres przejściowy i podatnicy wykluczeni cyfrowo
W okresie przejściowym (do 30 września 2026) podatnicy „wykluczeni cyfrowo”, czyli tacy, których skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, będą mogli wystawiać faktury w dotychczasowej formie.
Projekt uwzględnia przepisy, które pozwolą na pełne uruchomienie technicznych funkcji systemu KSeF przed wprowadzeniem obowiązku wystawiania faktur w tym systemie.
Zobacz także
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.
Obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK CIT wszedł w życie 1 stycznia 2025. Kiedy trzeba będzie wysłać pierwszy plik i jakie dane powinny się w nim znaleźć?
Wielu przedsiębiorców rozpoczynających działalność korzysta z możliwości zwolnienia z podatku VAT – to prostsze rozliczenia i brak konieczności doliczania podatku do ceny. Jednak co dzieje się w sytuacji, gdy w trakcie miesiąca zostanie przekroczony ustawowy limit? Jak zarejestrować się jako podatnik VAT?
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?