
Kolejne zmiany w KSeF
Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.
Obowiązkowy KSeF – od kiedy
Obligatoryjny KSeF wejdzie w życie etapami dla poszczególnych podmiotów:
- od 1 lutego 2026 – dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z korektą podatku) przekroczy w 2025 roku 200 mln zł.
- od 1 kwietnia 2026 – dla pozostałych przedsiębiorców.
KSeF – odroczone rozwiązania
Nowy projekt MF zakłada również odroczenie o pół roku (do 31 lipca 2026) wprowadzenia niektórych rozwiązań prawnych, takich jak:
- wprowadzenie kar pieniężnych za nieprzestrzeganie obowiązku korzystania z KSeF (głównie wystawianie faktur poza systemem);
- zniesienie możliwości wystawiania faktur fiskalnych na kasach rejestrujących oraz odstąpienia od uznawania paragonów fiskalnych do kwoty 450 zł za faktury uproszczone;
- wymóg podania numeru KSeF przy płatnościach za e-Faktury (również faktury opłacone mechanizmem podzielonej płatności).
KSeF – tryb offline i faktury konsumenckie
Nowe przepisy umożliwią wystawianie faktur elektronicznych poza KSeF, w tzw. trybie offline z kodem QR. Do końca 2026 roku z tego rozwiązania będą mogli korzystać wszyscy podatnicy. W projekcie znajdują się również regulacje umożliwiające wystawianie faktur konsumenckich w KSeF.
Okres przejściowy i podatnicy wykluczeni cyfrowo
W okresie przejściowym (do 30 września 2026) podatnicy „wykluczeni cyfrowo”, czyli tacy, których skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, będą mogli wystawiać faktury w dotychczasowej formie.
Projekt uwzględnia przepisy, które pozwolą na pełne uruchomienie technicznych funkcji systemu KSeF przed wprowadzeniem obowiązku wystawiania faktur w tym systemie.
Zobacz także
Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - już od 1 lutego 2026 system obejmie pierwszą grupę podatników. Nawet najlepiej przygotowane firmy mogą popełniać błędy przy wystawianiu e-faktur, szczególnie w pierwszych miesiącach realizacji nowego wymogu. Czy ewentualne braki formalne wpłyną na ważność dokumentów?
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.
Obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK CIT wszedł w życie 1 stycznia 2025. Kiedy trzeba będzie wysłać pierwszy plik i jakie dane powinny się w nim znaleźć?
Wielu przedsiębiorców rozpoczynających działalność korzysta z możliwości zwolnienia z podatku VAT – to prostsze rozliczenia i brak konieczności doliczania podatku do ceny. Jednak co dzieje się w sytuacji, gdy w trakcie miesiąca zostanie przekroczony ustawowy limit? Jak zarejestrować się jako podatnik VAT?
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.