
ZUS informuje o stanie kont płatników. Co w przypadku niedopłaty i jak odzyskać pieniądze z nadpłaty
ZUS rozpoczął przekazywanie informacji o stanie rozliczeń na kontach płatników za rok 2024. Dzięki temu będą oni wiedzieć, czy na ich koncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jest nadpłata, niedopłata czy saldo zerowe. Czy zadłużenie można rozłożyć na raty i jak odzyskać pieniądze z nadpłaty? Zachęcamy do lektury.
W informacji, która trafi na profil podatnika w Platformie Usług Elektronicznych eZUS, będzie podana także wysokość wpłat dokonanych w 2024 roku oraz wyjaśnienie, jakie należności zostały nimi rozliczone. Ponadto płatnicy, którzy spłacają zadłużenia w ratach poznają kwotę, która została im do spłaty.
Zadłużenie wobec ZUS – czy można rozłożyć na raty
Podatnicy, którzy będą mieli trudności z jednorazową spłatą zadłużenia, mogą złożyć wniosek o rozłożenie należności na raty. ZUS oferuje wsparcie doradców do spraw ulg i umorzeń, którzy przedstawią najkorzystniejsze warunki spłaty, a także pomogą wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty.
Nadpłata ZUS – jak odzyskać pieniądze
W przypadku nadpłaty można pomniejszyć kwotę bieżącej wpłaty w najbliższym terminie płatności składek. Można także wystąpić z wnioskiem o zwrot środków, a pieniądze zostaną wówczas przelane na rachunek bankowy zapisany na koncie płatnika w ZUS.
Zobacz także
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.
Ministerstwo Finansów przedstawiło zaktualizowany harmonogram wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Poznaj terminy wprowadzenia obowiązkowego systemu.