Programy dla firm - InsERT
ZUS 2025 – kwoty składek na ubezpieczenie społeczne

ZUS 2025 – kwoty składek na ubezpieczenie społeczne

18 
grudnia
 2024

W Monitorze Polskim zamieszczono obwieszczenie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dotyczące prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2025 roku. Kwota ta stanowi podstawę do obliczenia składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców. Jakie zatem składki będą obowiązywały w 2025 roku?

Podstawa wymiaru składek ZUS w 2025 roku

 

Zgodnie z obwieszczeniem kwota prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w 2025 roku wyniesie 8673 zł. Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców, którzy nie korzystają z obniżonych stawek ZUS będzie zatem nie niższa niż 5203,80 zł (60% prognozowanego wynagrodzenia).

Dla nowych firm (przez pierwsze 24 miesiące działalności), korzystających z preferencyjnych składek ZUS, podstawa wymiaru składek to 1399,80 zł, obliczana jako 30% minimalnego wynagrodzenia w 2025 roku, które wynosi 4666 zł.

 

 

Składki ZUS w 2025 roku – firmy bez preferencji ZUS

 

Przedsiębiorcy bez prawa do preferencyjnych składek będą płacić następujące składki społeczne:

  • Składka emerytalna: 1015,78 zł
  • Składka rentowa: 416,30 zł
  • Składka chorobowa: 127,49 zł
  • Składka wypadkowa: 86,90 zł
  • Składka na Fundusz Pracy: 127,49 zł

Łączna kwota składek społecznych to 1773,96 zł miesięcznie.

 

 

Składki ZUS w 2025 roku – nowe firmy

 

Dla firm korzystających z preferencyjnych składek ZUS stawki wyniosą:

  • Składka emerytalna: 273,24 zł
  • Składka rentowa: 111,98 zł
  • Składka chorobowa: 34,30 zł
  • Składka wypadkowa: 23,38 zł

Większość nowych firm nie ma obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy, zatem łączna kwota składek społecznych to 442,90 zł miesięcznie.

Zobacz także

Wyjątki wyłączone z obsługi KSeF
18 
listopada
 2025

KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.

Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać
06 
listopada
 2025

Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Faktura pro forma a KSeF
31 
października
 2025

Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.

Certyfikat KSeF - najważniejsze informacje
24 
października
 2025

Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.

Ustawa o KSeF podpisana przez prezydenta
28 
sierpnia
 2025

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie. 

KSeF a kody QR - od kiedy będą obowiązkowe?
27 
sierpnia
 2025

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.  

Faktura wystawiona poza KSeF a odliczenie VAT
05 
sierpnia
 2025

Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF
27 
czerwca
 2025

Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.

Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
24 
czerwca
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.