
ZUS 2025 – kwoty składek na ubezpieczenie społeczne
W Monitorze Polskim zamieszczono obwieszczenie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dotyczące prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2025 roku. Kwota ta stanowi podstawę do obliczenia składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców. Jakie zatem składki będą obowiązywały w 2025 roku?
Podstawa wymiaru składek ZUS w 2025 roku
Zgodnie z obwieszczeniem kwota prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w 2025 roku wyniesie 8673 zł. Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców, którzy nie korzystają z obniżonych stawek ZUS będzie zatem nie niższa niż 5203,80 zł (60% prognozowanego wynagrodzenia).
Dla nowych firm (przez pierwsze 24 miesiące działalności), korzystających z preferencyjnych składek ZUS, podstawa wymiaru składek to 1399,80 zł, obliczana jako 30% minimalnego wynagrodzenia w 2025 roku, które wynosi 4666 zł.
Składki ZUS w 2025 roku – firmy bez preferencji ZUS
Przedsiębiorcy bez prawa do preferencyjnych składek będą płacić następujące składki społeczne:
- Składka emerytalna: 1015,78 zł
- Składka rentowa: 416,30 zł
- Składka chorobowa: 127,49 zł
- Składka wypadkowa: 86,90 zł
- Składka na Fundusz Pracy: 127,49 zł
Łączna kwota składek społecznych to 1773,96 zł miesięcznie.
Składki ZUS w 2025 roku – nowe firmy
Dla firm korzystających z preferencyjnych składek ZUS stawki wyniosą:
- Składka emerytalna: 273,24 zł
- Składka rentowa: 111,98 zł
- Składka chorobowa: 34,30 zł
- Składka wypadkowa: 23,38 zł
Większość nowych firm nie ma obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy, zatem łączna kwota składek społecznych to 442,90 zł miesięcznie.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









