
Wystawianie faktur VAT – zmiany od 1 stycznia 2025
Od 1 stycznia 2025 zacznie obowiązywać tzw. procedura SME (Small Medium-sized Enterprise), umożliwiająca małym i średnim firmom korzystanie ze zwolnienia VAT nie tylko w kraju, w którym mają siedzibę, ale także w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. W związku z tym Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany w przepisach dotyczących wystawiania faktur. Nowe regulacje w tym zakresie mają być zgodne z zasadami procedury SME.
MF zapowiedziało wprowadzenie nowego punktu do rozporządzenia dotyczącego wystawiania faktur. Będzie on określał, jakie informacje muszą znajdować się na fakturze w przypadku sprzedaży towarów lub usług zwolnionych z VAT w ramach procedury SME.
Uproszczony zakres danych będzie obejmował:
- datę wystawienia,
- numer kolejny,
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,
- miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
- cenę jednostkową towaru lub usługi,
- kwotę należności ogółem.
Zakres danych na fakturze uproszczonej wystawionej przez podatnika korzystającego ze zwolnienia będzie ponadto obejmował również indywidualny numer identyfikacyjny EX.
Jak uzyskać numer identyfikacyjny EX
Aby uzyskać numer identyfikacyjny EX, należy przejść przez kilka kroków.
Rejestracja w kraju siedziby działalności gospodarczej
Firma musi złożyć wniosek o rejestrację do procedury SME w swoim kraju, gdzie prowadzi działalność gospodarczą. Wniosek składany jest do odpowiedniego organu podatkowego.
Złożenie niezbędnych dokumentów
Wraz z wnioskiem należy dostarczyć dokumenty potwierdzające status małego przedsiębiorstwa. Może to obejmować:
- zaświadczenie o dochodach firmy,
- oświadczenie o obrotach nieprzekraczających progów ustalonych w danym kraju UE,
- inne dokumenty wymagane przez organ podatkowy.
Uzyskanie numeru EX
Po pozytywnej weryfikacji wniosku i dokumentów urząd podatkowy przydzieli firmie numer identyfikacyjny EX. Ten numer jest niezbędny do korzystania z procedury SME na terenie innych państw członkowskich UE.
Zgłoszenie do systemu elektronicznego
Po otrzymaniu numeru EX firma może korzystać z uproszczonej procedury rozliczania VAT za pomocą systemu elektronicznego obsługiwanego przez organy podatkowe.
Zobacz także
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.
Obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK CIT wszedł w życie 1 stycznia 2025. Kiedy trzeba będzie wysłać pierwszy plik i jakie dane powinny się w nim znaleźć?
Wielu przedsiębiorców rozpoczynających działalność korzysta z możliwości zwolnienia z podatku VAT – to prostsze rozliczenia i brak konieczności doliczania podatku do ceny. Jednak co dzieje się w sytuacji, gdy w trakcie miesiąca zostanie przekroczony ustawowy limit? Jak zarejestrować się jako podatnik VAT?
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?