
Wystawianie faktur VAT – zmiany od 1 stycznia 2025
Od 1 stycznia 2025 zacznie obowiązywać tzw. procedura SME (Small Medium-sized Enterprise), umożliwiająca małym i średnim firmom korzystanie ze zwolnienia VAT nie tylko w kraju, w którym mają siedzibę, ale także w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. W związku z tym Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany w przepisach dotyczących wystawiania faktur. Nowe regulacje w tym zakresie mają być zgodne z zasadami procedury SME.
MF zapowiedziało wprowadzenie nowego punktu do rozporządzenia dotyczącego wystawiania faktur. Będzie on określał, jakie informacje muszą znajdować się na fakturze w przypadku sprzedaży towarów lub usług zwolnionych z VAT w ramach procedury SME.
Uproszczony zakres danych będzie obejmował:
- datę wystawienia,
- numer kolejny,
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,
- miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
- cenę jednostkową towaru lub usługi,
- kwotę należności ogółem.
Zakres danych na fakturze uproszczonej wystawionej przez podatnika korzystającego ze zwolnienia będzie ponadto obejmował również indywidualny numer identyfikacyjny EX.
Jak uzyskać numer identyfikacyjny EX
Aby uzyskać numer identyfikacyjny EX, należy przejść przez kilka kroków.
Rejestracja w kraju siedziby działalności gospodarczej
Firma musi złożyć wniosek o rejestrację do procedury SME w swoim kraju, gdzie prowadzi działalność gospodarczą. Wniosek składany jest do odpowiedniego organu podatkowego.
Złożenie niezbędnych dokumentów
Wraz z wnioskiem należy dostarczyć dokumenty potwierdzające status małego przedsiębiorstwa. Może to obejmować:
- zaświadczenie o dochodach firmy,
- oświadczenie o obrotach nieprzekraczających progów ustalonych w danym kraju UE,
- inne dokumenty wymagane przez organ podatkowy.
Uzyskanie numeru EX
Po pozytywnej weryfikacji wniosku i dokumentów urząd podatkowy przydzieli firmie numer identyfikacyjny EX. Ten numer jest niezbędny do korzystania z procedury SME na terenie innych państw członkowskich UE.
Zgłoszenie do systemu elektronicznego
Po otrzymaniu numeru EX firma może korzystać z uproszczonej procedury rozliczania VAT za pomocą systemu elektronicznego obsługiwanego przez organy podatkowe.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









