
Zmiany w prowadzeniu Księgi Przychodów i Rozchodów 2025
W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów wprowadzające zmiany w prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Przedstawiamy najważniejsze zmiany.
Nowe przepisy dostosowują zasady księgowania do kasowej metody rozliczania podatku dochodowego (PIT).
Spis z natury/remanent w KPiR a kasowy PIT
W związku z wprowadzeniem kasowej metody rozliczania przychodów i kosztów uzyskania przychodów ustawodawca musiał dostosować przepisy do aktualnych zasad prowadzenia KPiR. Uregulowania wymagała przede wszystkich kwestia dokonywania wyceny spisu z natury przy stosowaniu kasowej metody rozliczania.
Najważniejsze zmiany w przepisach
Pomniejszenie wartości spisu z natury
Wartość spisu z natury będzie trzeba pomniejszyć o koszty uzyskania przychodów poniesione na nabycie towarów, które nie zostały potrącone zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym.
Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że nowy przepis (§26 ust. 9) wprowadza zasady wyceny spisu z natury dostosowane do kasowej metody rozliczania. Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy wybiorą tę metodę rozliczania przychodów, będą mogli potrącić koszty uzyskania przychodów z tytułu zobowiązań na rzecz innego przedsiębiorcy, dopiero po ich uregulowaniu.
Nieopłacone zobowiązania nie będą mogły być zaksięgowane jako koszty uzyskania przychodów w KPiR, choć towary, za które nie zapłacono, znajdą się w spisie z natury. Nowy przepis pozwala pomniejszyć wartość spisu z natury o koszt takich towarów, które w danym roku podatkowym nie zostały jeszcze zaksięgowane.
Pozostałe zasady księgowania przychodów i kosztów nie ulegają zmianie — obowiązują przepisy ustawy PIT.
Zmiana w Objaśnieniach do KPiR
W załączniku nr 1 do rozporządzenia w Objaśnieniach do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w ust. 18 dotychczasowy limit 25 000 euro zastąpiono wartością 200 000 euro. Zmiana ma charakter porządkowy. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, zmiana jest zgodna z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Umożliwia korzystanie z kwartalnego sposobu wpłacania ryczałtu podatnikom, których przychody w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 200 000 euro.
Rozporządzenia zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









