Programy dla firm - InsERT
Zmiana danych w ZUS – kiedy i jak zgłosić

Zmiana danych w ZUS – kiedy i jak zgłosić

18 
kwietnia
 2025

Zmiana danych osobowych lub adresowych pracownika może wymagać aktualizacji w dokumentach ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć w przypadku zmiany danych, jakie formularze złożyć i w jakim terminie.

Termin zgłoszenia zmiany danych w ZUS

Zgodnie z przepisami, zmiany w danych pracownika należy zgłosić do ZUS w ciągu 7 dni od daty ich wystąpienia lub stwierdzenia nieprawidłowości. Termin ten liczy się od dnia następującego po dniu wystąpienia zmiany i obejmuje wszystkie dni kalendarzowe – również soboty, niedziele oraz święta.

 

Zmiana danych identyfikacyjnych

Zmianie mogą podlegać takie dane jak:

  • pierwsze imię,
  • nazwisko,
  • numer PESEL,
  • data urodzenia,
  • seria i numer dowodu osobistego lub paszportu.

W takim przypadku należy złożyć w trybie zmiany druk ZUS ZIUA, czyli zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych osoby ubezpieczonej. W przypadku zmiany nazwiska pracownika nie ma już konieczności składania formularza – dane zostaną automatycznie zaktualizowane na podstawie rejestru PESEL. Ważne jest jednak, aby w deklaracjach rozliczeniowych (np. ZUS DRA) widniały aktualne dane pracownika.

 

Zmiana danych ewidencyjnych i adresowych

Jeśli zmienia się drugie imię, nazwisko rodowe, obywatelstwo, płeć lub adres zamieszkania, zameldowania bądź korespondencji, należy złożyć formularz ZUS ZUA/ZUS ZZA w trybie zmiany. W bloku Dane organizacyjne należy wpisać cyfrę “1”, oznaczającą zmianę względem deklaracji pierwotnej.

Jeśli zmiana wynika z błędu lub pomyłki w zgłoszeniu, należy złożyć zgłoszenie w trybie korekty, wpisując cyfrę “2”.

 

Zmiana tytułu ubezpieczenia

Jeśli zmiana dotyczy tytułu ubezpieczenia (np. zmiana umowy o pracę na umowę zlecenie) lub kodu tytułu ubezpieczenia, konieczne jest:

  • wyrejestrowanie z ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZWUA,
  • ponowne zgłoszenie na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA z właściwym kodem ubezpieczenia.

Zmiana adresu członków rodziny w ZUS

W przypadku zmiany danych członka rodziny zgłoszonego do ubezpieczenia zdrowotnego (np. adresu dziecka lub małżonka), należy złożyć formularz ZUS ZCNA, który służy do zgłaszania takich zmian.

Procedura wymaga:

  • wyrejestrowania członka rodziny z poprzednimi danymi – na formularzu ZUS ZCNA,
  • ponownego zgłoszenia z nowymi informacjami – również na formularzu ZUS ZCNA.

Zobacz także

Zwolnienie z KSeF
15 
maja
 2025

Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.

Pakiet Deregulacyjny - co się zmieni dla przedsiębiorców
06 
maja
 2025

Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.

Planowane zmiany w Ordynacji podatkowej od 2026 roku
29 
kwietnia
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?

KSeF: przepisy przejściowe do końca 2026 r.
25 
kwietnia
 2025

Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.

KSeF: tryb offline24
25 
kwietnia
 2025

Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?

KSeF: załączniki do e-faktur
25 
kwietnia
 2025

W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.

KSeF: faktury dla konsumentów (B2C)
25 
kwietnia
 2025

Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.

Drogi użytkowniku

InsERT S.A. wraz ze swoimi partnerami, korzysta na swoich stronach z plików cookies (ciasteczek). Część z nich jest niezbędna dla funkcjonowania stron, a do pozostałych cookies, których wykorzystanie możesz kontrolować poprzez ustawienia, należą cookies: używane do analizy w jaki sposób korzystasz z naszej strony, umożliwiające personalizację prezentowanych Ci treści oraz marketingowe, reklamowe.
Polityka prywatności >

Administratorem Twoich danych osobowych jest InsERT S.A z siedzibą przy ul. Jerzmanowskiej 2 we Wrocławiu. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności oraz urządzeń użytkownika. Ponieważ szanujemy Twoje prawo do prywatności, poprzez zmianę ustawień umożliwiamy Ci rezygnację z akceptowania plików cookies, które nie są niezbędne.

Ściśle niezbędne pliki cookie
Pliki cookie umożliwiające personalizację prezentowanych Ci treści oraz cookie marketingowe, reklamowe, które możesz wyłączyć