Programy dla firm - InsERT
Zmiana danych w ZUS – kiedy i jak zgłosić

Zmiana danych w ZUS – kiedy i jak zgłosić

18 
kwietnia
 2025

Zmiana danych osobowych lub adresowych pracownika może wymagać aktualizacji w dokumentach ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć w przypadku zmiany danych, jakie formularze złożyć i w jakim terminie.

Termin zgłoszenia zmiany danych w ZUS

Zgodnie z przepisami, zmiany w danych pracownika należy zgłosić do ZUS w ciągu 7 dni od daty ich wystąpienia lub stwierdzenia nieprawidłowości. Termin ten liczy się od dnia następującego po dniu wystąpienia zmiany i obejmuje wszystkie dni kalendarzowe – również soboty, niedziele oraz święta.

 

Zmiana danych identyfikacyjnych

Zmianie mogą podlegać takie dane jak:

  • pierwsze imię,
  • nazwisko,
  • numer PESEL,
  • data urodzenia,
  • seria i numer dowodu osobistego lub paszportu.

W takim przypadku należy złożyć w trybie zmiany druk ZUS ZIUA, czyli zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych osoby ubezpieczonej. W przypadku zmiany nazwiska pracownika nie ma już konieczności składania formularza – dane zostaną automatycznie zaktualizowane na podstawie rejestru PESEL. Ważne jest jednak, aby w deklaracjach rozliczeniowych (np. ZUS DRA) widniały aktualne dane pracownika.

 

Zmiana danych ewidencyjnych i adresowych

Jeśli zmienia się drugie imię, nazwisko rodowe, obywatelstwo, płeć lub adres zamieszkania, zameldowania bądź korespondencji, należy złożyć formularz ZUS ZUA/ZUS ZZA w trybie zmiany. W bloku Dane organizacyjne należy wpisać cyfrę “1”, oznaczającą zmianę względem deklaracji pierwotnej.

Jeśli zmiana wynika z błędu lub pomyłki w zgłoszeniu, należy złożyć zgłoszenie w trybie korekty, wpisując cyfrę “2”.

 

Zmiana tytułu ubezpieczenia

Jeśli zmiana dotyczy tytułu ubezpieczenia (np. zmiana umowy o pracę na umowę zlecenie) lub kodu tytułu ubezpieczenia, konieczne jest:

  • wyrejestrowanie z ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZWUA,
  • ponowne zgłoszenie na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA z właściwym kodem ubezpieczenia.

Zmiana adresu członków rodziny w ZUS

W przypadku zmiany danych członka rodziny zgłoszonego do ubezpieczenia zdrowotnego (np. adresu dziecka lub małżonka), należy złożyć formularz ZUS ZCNA, który służy do zgłaszania takich zmian.

Procedura wymaga:

  • wyrejestrowania członka rodziny z poprzednimi danymi – na formularzu ZUS ZCNA,
  • ponownego zgłoszenia z nowymi informacjami – również na formularzu ZUS ZCNA.

Zobacz także

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF
27 
czerwca
 2025

Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.

Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
24 
czerwca
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.

JPK CIT od kiedy: harmonogram wdrażania obowiązku JPK CIT
18 
czerwca
 2025

Obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK CIT wszedł w życie 1 stycznia 2025. Kiedy trzeba będzie wysłać pierwszy plik i jakie dane powinny się w nim znaleźć?

Rejestracja do VAT w trakcie miesiąca – co warto wiedzieć
12 
czerwca
 2025

Wielu przedsiębiorców rozpoczynających działalność korzysta z możliwości zwolnienia z podatku VAT – to prostsze rozliczenia i brak konieczności doliczania podatku do ceny. Jednak co dzieje się w sytuacji, gdy w trakcie miesiąca zostanie przekroczony ustawowy limit? Jak zarejestrować się jako podatnik VAT?

Zwolnienie z KSeF
15 
maja
 2025

Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.

Pakiet Deregulacyjny - co się zmieni dla przedsiębiorców
06 
maja
 2025

Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.

Planowane zmiany w Ordynacji podatkowej od 2026 roku
29 
kwietnia
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?

The skin icon with label https://www.insert.com.pl/.skrypty/revolution-lightbox/start/content/modern_skin_dark/audio_player_skin/progress-left.png can't be loaded.

Drogi użytkowniku

InsERT S.A. wraz ze swoimi partnerami, korzysta na swoich stronach z plików cookies (ciasteczek). Część z nich jest niezbędna dla funkcjonowania stron, a do pozostałych cookies, których wykorzystanie możesz kontrolować poprzez ustawienia, należą cookies: używane do analizy w jaki sposób korzystasz z naszej strony, umożliwiające personalizację prezentowanych Ci treści oraz marketingowe, reklamowe.
Polityka prywatności >

Administratorem Twoich danych osobowych jest InsERT S.A z siedzibą przy ul. Jerzmanowskiej 2 we Wrocławiu. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności oraz urządzeń użytkownika. Ponieważ szanujemy Twoje prawo do prywatności, poprzez zmianę ustawień umożliwiamy Ci rezygnację z akceptowania plików cookies, które nie są niezbędne.

Ściśle niezbędne pliki cookie
Pliki cookie umożliwiające personalizację prezentowanych Ci treści oraz cookie marketingowe, reklamowe, które możesz wyłączyć