
Zasady stosowania kasowego PIT
Kasowy PIT to metoda rozliczania podatku dochodowego dla podatników prowadzących działalność gospodarczą, która opiera się na ustalaniu przychodu w dniu otrzymania zapłaty za towary lub usługi. Jakie są zasady stosowania kasowego PIT?
Podmioty uprawnione
Kasowy PIT jest dostępny dla przedsiębiorców prowadzących działalność samodzielnie, o ile ich przychody z poprzedniego roku podatkowego nie przekroczyły 1 mln zł. Z rozwiązania będą mogły skorzystać także osoby, które dopiero zaczynają działalność gospodarczą.
Z tej metody nie mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej oraz spółki jawnej.
Formy opodatkowania
Z kasowego PIT mogą korzystać przedsiębiorcy opłacający podatek według:
- skali podatkowej,
- podatku liniowego,
- IP Box,
- ryczałtu ewidencjonowanego.
Zakres stosowania
Kasowa metoda rozliczania PIT dotyczy wyłącznie przychodów wynikających z transakcji B2B udokumentowanych fakturami. Nie obejmuje transakcji:
- z podmiotami powiązanymi, gdy udział praw przekracza 5%,
- z podmiotami z krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową,
- związanych z odpłatnym zbyciem środków trwałych oraz niematerialnych.
Procedura wyboru
Stosowanie kasowego PIT jest wynikiem decyzji podatnika, który zobowiązany jest do złożenia oświadczenia o wyborze tej metody rozliczeń w terminach:
- do 20 lutego roku podatkowego dla osób kontynuujących działalność,
- do 20. dnia miesiąca po rozpoczęciu działalności dla nowych podatników.
Wybrana metoda rozliczeń obowiązuje przez cały rok podatkowy, a w kolejnych latach podatnik może zrezygnować z kasowego PIT, informując o tym naczelnika urzędu skarbowego do 20 lutego roku podatkowego.
Dokumentacja
Przedsiębiorcy korzystający z kasowego PIT są zobowiązani prowadzić specjalną ewidencję faktur, zawierającą:
- datę wystawienia,
- numer faktury,
- kwotę należności,
- datę zapłaty.
Rozliczane przychodów i kosztów
Kasowa metoda rozliczania przychodów opiera się na ustalaniu ich w dniu otrzymania zapłaty, jednak nie później niż w dniu upływu 2 lat od daty wystawienia faktury lub w dniu likwidacji działalności gospodarczej. U podatnika korzystającego z kasowego PIT za uregulowaną należność przyjmuje się także częściowe jej uregulowanie oraz otrzymanie wpłaty na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.
Jeśli faktura zostanie wystawiona w roku, w którym stosowano kasowy PIT, a należność zostanie uregulowana w roku, w którym podatnik nie stosuje tej metody, przychód ustala się według zasad kasowego PIT. Analogicznie będzie w sytuacji odwrotnej - datę powstania przychodu określa się zgodnie z zasadami obowiązującymi w roku wystawienia faktury.
Obciążanie kosztów
Stosowanie kasowej metody rozliczania przychodów ma swoje konsekwencje również w odniesieniu do kosztów. Zgodnie z przepisami, jeśli przedsiębiorca decyduje się na kasową metodę dla przychodów, to także koszty uzyskania przychodów będą rozliczane dopiero w momencie, gdy opłaci on należności za zakupiony towar lub usługę.
Jeśli jednak zapłata za zobowiązania nastąpi po zamknięciu działalności gospodarczej albo po przejściu na ryczałtową formę opodatkowania, to takie koszty mogą zostać uwzględnione jedynie w ostatnim okresie rozliczeniowym przed likwidacją działalności lub zmianą formy opodatkowania.
Kasowy PIT na przełomie roku 2024/2025
Uregulowania dotyczące kasowego PIT stosuje się do przychodów udokumentowanych fakturami wystawionymi po 31 grudnia 2024, o ile przychody te nie zostały zaliczone do przychodów przed 1 stycznia 2025. Analogicznie wygląda kwestia kosztów podatkowych - kasowy PIT ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych po 31 grudnia 2024, jeżeli koszty te nie zostały potrącone przed 1 stycznia 2025.
Kasowy PIT w programach InsERT
W systemie Rachmistrz nexo/nexo PRO od wersji 53 dostępna jest możliwość rozliczania podatku dochodowego metodą kasową. Natomiast w programie Subiekt nexo/nexo PRO dokumenty, przy zastosowaniu tej metody, są odpowiednio oznaczane dla celów księgowych.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









