
Uproszczona zaliczka na podatek dochodowy - kto może skorzystać i jakie obowiązują zasady
Uproszczona zaliczka na podatek dochodowy to forma wpłacania podatku w stałej wysokości co miesiąc. Wysokość tej zaliczki ustalana jest na podstawie dochodu uzyskanego w latach ubiegłych i nie podlega zmianie w trakcie roku podatkowego. Przedstawiamy najważniejsze informacje o tym rozwiązaniu.
Kto może skorzystać z uproszczonej zaliczki
Z uproszczonej zaliczki na podatek dochodowy mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, spełniający następujące warunki:
- rozliczają się według skali podatkowej lub podatkiem liniowym,
- prowadzili działalność gospodarczą w jednym z dwóch poprzednich lat podatkowych i wykazali dochód w zeznaniu rocznym,
- nie rozliczają się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Jak obliczyć wysokość uproszczonej zaliczki
Podstawą obliczenia uproszczonej zaliczki jest dochód wykazany w zeznaniach podatkowych z lat ubiegłych. Przy ustalaniu wysokości zaliczki stosuje się następujące zasady:
- jeżeli przedsiębiorca osiągnął dochód w roku poprzedzającym, wysokość zaliczki ustala się na jego podstawie,
- jeżeli w roku poprzednim dochód nie został wykazany lub był niższy od kwoty wolnej od podatku, brany jest pod uwagę dochód z jeszcze wcześniejszego roku,
- w przypadku braku dochodu w żadnym z dwóch ostatnich lat podatkowych przedsiębiorca nie może skorzystać z uproszczonej formy zaliczki.
Miesięczna zaliczka w formie uproszczonej wynosi 1/12 podatku obliczonego na podstawie ustalonego dochodu. Składek na ubezpieczenie społeczne nie można odliczać, ponieważ podstawa do obliczenia zaliczki ustalana jest na początku roku podatkowego.
Obowiązki wobec urzędu skarbowego
Wybór uproszczonych zaliczek nie wymaga wcześniejszego informowania urzędu skarbowego. Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać o następujących zasadach:
- zaliczki w stałej wysokości należy wpłacać przez cały rok,
- w rocznym zeznaniu podatkowym (składanym w następnym roku podatkowym) należy wskazać, że zaliczki były opłacane w formie uproszczonej.
Zaliczki wpłacane są wyłącznie miesięcznie - przepisy nie przewidują możliwości wpłat kwartalnych.
- Termin wpłaty: do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
- Zaliczkę za grudzień wpłaca się do 20 stycznia kolejnego roku.
Uproszczona zaliczka na podatek dochodowy w programach InsERT
Programy Rachmistrz i Rewizor nexo/nexo PRO oraz GT to zaawansowane systemy księgowe, dostosowane do potrzeb małych i średnich firm oraz biur rachunkowych, które umożliwiają obsługę uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









