
Ulga podatkowa na IKZE – nowe limity
Osoby posiadające Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE) mają możliwość skorzystania z ulgi podatkowej przy rocznym rozliczeniu PIT. Ulga ta pozwala na odliczenie wpłat na IKZE od podstawy opodatkowania, co może obniżyć należny podatek. Kto może z niej skorzystać i jakie są limity odliczeń?
Kto może skorzystać z ulgi na IKZE
Ulga związana z IKZE przysługuje osobom, które rozliczają się według jednego z trzech systemów podatkowych:
- zasady ogólne (skala podatkowa),
- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
- podatek liniowy.
Z ulgi mogą skorzystać również podatnicy rozliczający się indywidualnie, wspólnie z małżonkiem oraz rodzice samotnie wychowujący dzieci. Warunkiem skorzystania z odliczenia jest posiadanie odpowiednich dokumentów potwierdzających dokonanie wpłat na IKZE, takich jak:
- potwierdzenia przelewów,
- dokumenty zawierające dane osobowe wpłacającego,
- informacje o instytucji, która otrzymała składki.
Dodatkowo, aby odliczyć wpłaty na IKZE w zeznaniu rocznym, konieczne jest złożenie załącznika PIT/O, w którym wykazuje się ulgi i odliczenia.
Wpłata na IKZE – limity ulgi w PIT
Wysokość maksymalnych wpłat na IKZE, które można odliczyć od dochodu w rozliczeniu podatkowym za 2024 rok wynoszą:
- 9 388,80 zł – dla większości podatników,
- 14 083,20 zł – dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 10 grudnia 2024 r. w 2025 roku limity te zostały podniesione i wynoszą odpowiednio:
- 10 407,60 zł – dla większości podatników,
- 15 611,40 zł – dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zobacz także
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.