Programy dla firm - InsERT
Ulga podatkowa na IKZE – nowe limity

Ulga podatkowa na IKZE – nowe limity

08 
kwietnia
 2025

Osoby posiadające Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE) mają możliwość skorzystania z ulgi podatkowej przy rocznym rozliczeniu PIT. Ulga ta pozwala na odliczenie wpłat na IKZE od podstawy opodatkowania, co może obniżyć należny podatek. Kto może z niej skorzystać i jakie są limity odliczeń?

Kto może skorzystać z ulgi na IKZE

Ulga związana z IKZE przysługuje osobom, które rozliczają się według jednego z trzech systemów podatkowych:

  • zasady ogólne (skala podatkowa),
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
  • podatek liniowy.

Z ulgi mogą skorzystać również podatnicy rozliczający się indywidualnie, wspólnie z małżonkiem oraz rodzice samotnie wychowujący dzieci. Warunkiem skorzystania z odliczenia jest posiadanie odpowiednich dokumentów potwierdzających dokonanie wpłat na IKZE, takich jak:

  • potwierdzenia przelewów,
  • dokumenty zawierające dane osobowe wpłacającego,
  • informacje o instytucji, która otrzymała składki.

Dodatkowo, aby odliczyć wpłaty na IKZE w zeznaniu rocznym, konieczne jest złożenie załącznika PIT/O, w którym wykazuje się ulgi i odliczenia.

 

Wpłata na IKZE – limity ulgi w PIT

Wysokość maksymalnych wpłat na IKZE, które można odliczyć od dochodu w rozliczeniu podatkowym za 2024 rok wynoszą:

  • 9 388,80 zł – dla większości podatników,
  • 14 083,20 zł – dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 10 grudnia 2024 r. w 2025 roku limity te zostały podniesione i wynoszą odpowiednio:

  • 10 407,60 zł – dla większości podatników,
  • 15 611,40 zł – dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zobacz także

Wyjątki wyłączone z obsługi KSeF
18 
listopada
 2025

KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.

Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać
06 
listopada
 2025

Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Faktura pro forma a KSeF
31 
października
 2025

Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.

Certyfikat KSeF - najważniejsze informacje
24 
października
 2025

Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.

Ustawa o KSeF podpisana przez prezydenta
28 
sierpnia
 2025

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie. 

KSeF a kody QR - od kiedy będą obowiązkowe?
27 
sierpnia
 2025

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.  

Faktura wystawiona poza KSeF a odliczenie VAT
05 
sierpnia
 2025

Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF
27 
czerwca
 2025

Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.

Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
24 
czerwca
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.