Programy dla firm - InsERT
Terminy obowiązkowego KSeF

Terminy obowiązkowego KSeF

24 
kwietnia
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło zaktualizowany harmonogram wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Poznaj terminy wprowadzenia obowiązkowego systemu. 

 

Obowiązkowy KSeF – dwa kluczowe terminy:

  • 1 lutego 2026 r. – KSeF dla podatników, których wartość sprzedaży w 2024 roku przekroczyła 200 mln zł brutto,
  • 1 kwietnia 2026 r. – KSeF dla pozostałych przedsiębiorców.

 

Natomiast od 1 listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli:

  • Ubiegać się o certyfikat wystawcy faktur.

    Certyfikat wystawcy faktur to imienny dokument wydawany przez Ministerstwo Finansów, pozwalający na uwierzytelnienie się w systemie oraz niezbędny przy wystawianiu dokumentów w trybie „offline24” oraz w wypadku niedostępności lub awarii KSeF. Certyfikaty zapewnią bezpieczeństwo i ciągłość procesu fakturowania, niezależnie od okoliczności. Szczegóły dotyczące generowania i pobierania certyfikatu zostaną opublikowane w dokumentacji API na stronie Ministerstwa Finansów w czerwcu 2025 r.

  • Korzystać z testowej wersji Aplikacji Podatnika KSeF 2.0.

    Aplikacja Podatnika KSeF to narzędzie, które umożliwia wystawianie, odbieranie i przeglądanie e-faktur oraz zarządzanie uprawnieniami. Wersja 2.0 to zmodernizowana odsłona aplikacji, która zawiera nowe funkcje dostosowane do obowiązkowego KSeF, m.in. tryb „offline24”. Dzięki dostępowi do wersji testowej podatnicy będę mogli zapoznać się z nowymi funkcjonalnościami, przeprowadzić testy i zgłosić ewentualne problemy przed wejściem w życie obowiązku.

 

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy będę mieli zapewnioną możliwość złożenia zgłoszenia o zamiarze wystawiania i przesyłania do KSeF dokumentów z załącznikiem.

Zobacz także

Wyjątki wyłączone z obsługi KSeF
18 
listopada
 2025

KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.

Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać
06 
listopada
 2025

Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Faktura pro forma a KSeF
31 
października
 2025

Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.

Certyfikat KSeF - najważniejsze informacje
24 
października
 2025

Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.

Ustawa o KSeF podpisana przez prezydenta
28 
sierpnia
 2025

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie. 

KSeF a kody QR - od kiedy będą obowiązkowe?
27 
sierpnia
 2025

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.  

Faktura wystawiona poza KSeF a odliczenie VAT
05 
sierpnia
 2025

Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF
27 
czerwca
 2025

Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.

Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
24 
czerwca
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.