
Terminy obowiązkowego KSeF
Ministerstwo Finansów przedstawiło zaktualizowany harmonogram wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Poznaj terminy wprowadzenia obowiązkowego systemu.
Obowiązkowy KSeF – dwa kluczowe terminy:
- 1 lutego 2026 r. – KSeF dla podatników, których wartość sprzedaży w 2024 roku przekroczyła 200 mln zł brutto,
- 1 kwietnia 2026 r. – KSeF dla pozostałych przedsiębiorców.
Natomiast od 1 listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli:
-
Ubiegać się o certyfikat wystawcy faktur.
Certyfikat wystawcy faktur to imienny dokument wydawany przez Ministerstwo Finansów, pozwalający na uwierzytelnienie się w systemie oraz niezbędny przy wystawianiu dokumentów w trybie „offline24” oraz w wypadku niedostępności lub awarii KSeF. Certyfikaty zapewnią bezpieczeństwo i ciągłość procesu fakturowania, niezależnie od okoliczności. Szczegóły dotyczące generowania i pobierania certyfikatu zostaną opublikowane w dokumentacji API na stronie Ministerstwa Finansów w czerwcu 2025 r.
-
Korzystać z testowej wersji Aplikacji Podatnika KSeF 2.0.
Aplikacja Podatnika KSeF to narzędzie, które umożliwia wystawianie, odbieranie i przeglądanie e-faktur oraz zarządzanie uprawnieniami. Wersja 2.0 to zmodernizowana odsłona aplikacji, która zawiera nowe funkcje dostosowane do obowiązkowego KSeF, m.in. tryb „offline24”. Dzięki dostępowi do wersji testowej podatnicy będę mogli zapoznać się z nowymi funkcjonalnościami, przeprowadzić testy i zgłosić ewentualne problemy przed wejściem w życie obowiązku.
Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy będę mieli zapewnioną możliwość złożenia zgłoszenia o zamiarze wystawiania i przesyłania do KSeF dokumentów z załącznikiem.
Zobacz także
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.