
Raport podatnika - nowa funkcjonalność w e-Urzędzie Skarbowym
Ministerstwo Finansów ogłosiło wprowadzenie nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym - modułu Raport podatnika, stworzonego z myślą o osobach prowadzących działalność gospodarczą oraz organizacjach. Usługa ma charakter informacyjny i służy do przekazywania podatnikom szczegółowych danych dotyczących ich statusu podatkowego w przejrzystej formie.
Co znajduje się w Raporcie podatnika
-
Dane identyfikacyjne i adresowe podatnika, w
tym formę opodatkowania.
Informacja o formie opodatkowania będzie dotyczyła roku ubiegłego - w Raporcie w roku 2024 znajdzie się informacja o wybranej formie za rok 2023. - Szczegóły dotyczące prawidłowości w zakresie
zaliczek i deklaracji podatkowych.
Sekcja Deklaracje zawiera informacje o wykrytych błędach w złożonych deklaracjach, a także wskazuje, czy podatnik złożył wszystkie wymagane dokumenty i czy są one poprawne pod względem rachunkowym. - Dane o rachunkach bankowych, w tym mikrorachunku podatkowym.
-
Wykaz pełnomocników i ich
uprawnienia.
Sekcja Pełnomocnicy zawiera listę pełnomocników ogólnych (PPO-1) zaznaczając, który z nich jest wskazany do doręczeń oraz pełnomocników do podpisywania deklaracji elektronicznych (UPL-1). - Informacje o przynależności do grupy VAT lub kapitałowej.
- Informacje o wystąpieniu ewentualnych zaległości podatkowych.
- Informacje o prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym.
Ministerstwo Finansów zastrzega, że Raport podatnika ma charakter wyłącznie informacyjny i może nie uwzględniać wszystkich posiadanych danych przez Krajową Administrację Skarbową.
Dla kogo przeznaczony jest Raport podatnika
W pierwszej kolejności z raportu będą mogli korzystać przedsiębiorcy oraz organizacje. Jeśli Raport zostanie pozytywnie odebrany, to zostanie udostępniony również osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej.
Jak wygenerować
Raport można wygenerować logując się na konto w e-Urzędzie Skarbowym lub jako użytkownik konta organizacji. Dokument jest dostępny w formacie PDF, a wkrótce zostanie wprowadzona również możliwość pobrania go w formie graficznej - tzw. kafli.
Raport podatnika może wygenerować:
- podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą i zaloguje się na własne konto w e-Urzędzie Skarbowym,
- użytkownik konta organizacji (UKO), logując się na własne konto w e-Urzędzie Skarbowym, po przelogowaniu na konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









