
Raport podatnika - nowa funkcjonalność w e-Urzędzie Skarbowym
Ministerstwo Finansów ogłosiło wprowadzenie nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym - modułu Raport podatnika, stworzonego z myślą o osobach prowadzących działalność gospodarczą oraz organizacjach. Usługa ma charakter informacyjny i służy do przekazywania podatnikom szczegółowych danych dotyczących ich statusu podatkowego w przejrzystej formie.
Co znajduje się w Raporcie podatnika
-
Dane identyfikacyjne i adresowe podatnika, w
tym formę opodatkowania.
Informacja o formie opodatkowania będzie dotyczyła roku ubiegłego - w Raporcie w roku 2024 znajdzie się informacja o wybranej formie za rok 2023. - Szczegóły dotyczące prawidłowości w zakresie
zaliczek i deklaracji podatkowych.
Sekcja Deklaracje zawiera informacje o wykrytych błędach w złożonych deklaracjach, a także wskazuje, czy podatnik złożył wszystkie wymagane dokumenty i czy są one poprawne pod względem rachunkowym. - Dane o rachunkach bankowych, w tym mikrorachunku podatkowym.
-
Wykaz pełnomocników i ich
uprawnienia.
Sekcja Pełnomocnicy zawiera listę pełnomocników ogólnych (PPO-1) zaznaczając, który z nich jest wskazany do doręczeń oraz pełnomocników do podpisywania deklaracji elektronicznych (UPL-1). - Informacje o przynależności do grupy VAT lub kapitałowej.
- Informacje o wystąpieniu ewentualnych zaległości podatkowych.
- Informacje o prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym.
Ministerstwo Finansów zastrzega, że Raport podatnika ma charakter wyłącznie informacyjny i może nie uwzględniać wszystkich posiadanych danych przez Krajową Administrację Skarbową.
Dla kogo przeznaczony jest Raport podatnika
W pierwszej kolejności z raportu będą mogli korzystać przedsiębiorcy oraz organizacje. Jeśli Raport zostanie pozytywnie odebrany, to zostanie udostępniony również osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej.
Jak wygenerować
Raport można wygenerować logując się na konto w e-Urzędzie Skarbowym lub jako użytkownik konta organizacji. Dokument jest dostępny w formacie PDF, a wkrótce zostanie wprowadzona również możliwość pobrania go w formie graficznej - tzw. kafli.
Raport podatnika może wygenerować:
- podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą i zaloguje się na własne konto w e-Urzędzie Skarbowym,
- użytkownik konta organizacji (UKO), logując się na własne konto w e-Urzędzie Skarbowym, po przelogowaniu na konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym.
Zobacz także
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.
Obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK CIT wszedł w życie 1 stycznia 2025. Kiedy trzeba będzie wysłać pierwszy plik i jakie dane powinny się w nim znaleźć?
Wielu przedsiębiorców rozpoczynających działalność korzysta z możliwości zwolnienia z podatku VAT – to prostsze rozliczenia i brak konieczności doliczania podatku do ceny. Jednak co dzieje się w sytuacji, gdy w trakcie miesiąca zostanie przekroczony ustawowy limit? Jak zarejestrować się jako podatnik VAT?
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?