
PIT-11: terminy i zasady składania deklaracji
Koniec stycznia to intensywny czas dla przedsiębiorców i księgowych, którzy muszą sprostać istotnym obowiązkom podatkowym. Wypełnienie i dostarczenie formularzy PIT-11 to jedno z kluczowych zadań. Sprawdź, jakie obowiązują terminy i zasady składania tej deklaracji.
Czym jest PIT-11
Formularz PIT-11 to podstawowa informacja o
dochodach, przychodach, kosztach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy
od osób fizycznych. Jego wypełnienie i dostarczenie jest obowiązkiem
każdego przedsiębiorcy, który w trakcie roku odprowadzał zaliczki na podatek
dochodowy.
Dane zawarte w PIT-11 są niezbędne do sporządzenia zeznań podatkowych, takich
jak PIT-37 czy PIT-36.
Dwa kluczowe terminy
- 31 stycznia - do tego dnia płatnicy muszą przekazać wszystkie formularze PIT-11 do urzędu skarbowego. Ważne jest, aby deklaracje były wysłane do odpowiedniego organu właściwego dla podatnika.
- 28 lutego - jest to termin na dostarczenie formularzy PIT-11 pracownikom, na rzecz których przedsiębiorca dokonywał wypłat. Deklaracje mogą być przekazane w formie papierowej lub elektronicznej, ale w obu przypadkach termin oddania jest nieprzekraczalny.
Jak poprawnie złożyć PIT-11
- PIT-11 należy przekazać do urzędu skarbowego wyłącznie w formie elektronicznej,
- płatnik będący osobą fizyczną może potwierdzić deklarację e-podpisem lub zestawem danych autoryzujących, natomiast inne podmioty, np. spółki z o.o., muszą posiadać e-podpis.
W przypadku doręczenia PIT-11 pracownikom to płatnik, a nie podatnik decyduje o formie (papierowej lub elektronicznej) przekazania dokumentów. Podatnik nie może zatem negować formy, w jakiej otrzymał deklarację.
Co w przypadku opóźnienia
Nieprzekazanie PIT-11 w wymaganym terminie może wiązać się z konsekwencjami karno-skarbowymi. Jednak w razie spóźnienia możliwe jest złożenie, wraz z zaległą deklaracją, tzw. czynnego żalu w urzędzie skarbowym. Dokument ten pozwala uniknąć odpowiedzialności karno-skarbowej.
PIT-11 w programach InsERT
Programy Gratyfikant nexo/nexo PRO oraz GT to nowoczesne systemy kadrowo-płacowe, stworzone z myślą o potrzebach małych i średnich firm oraz biur rachunkowych. Zawierają wszystkie niezbędne funkcje do obsługi kadr i płac, w tym możliwość sprawnego przygotowania deklaracji PIT-11.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









