Programy dla firm - InsERT
PIT-11: terminy i zasady składania deklaracji

PIT-11: terminy i zasady składania deklaracji

16 
stycznia
 2025

Koniec stycznia to intensywny czas dla przedsiębiorców i księgowych, którzy muszą sprostać istotnym obowiązkom podatkowym. Wypełnienie i dostarczenie formularzy PIT-11 to jedno z kluczowych zadań. Sprawdź, jakie obowiązują terminy i zasady składania tej deklaracji.

Czym jest PIT-11

Formularz PIT-11 to podstawowa informacja o dochodach, przychodach, kosztach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jego wypełnienie i dostarczenie jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, który w trakcie roku odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy.
Dane zawarte w PIT-11 są niezbędne do sporządzenia zeznań podatkowych, takich jak PIT-37 czy PIT-36.

 

Dwa kluczowe terminy

  • 31 stycznia - do tego dnia płatnicy muszą przekazać wszystkie formularze PIT-11 do urzędu skarbowego. Ważne jest, aby deklaracje były wysłane do odpowiedniego organu właściwego dla podatnika.
  • 28 lutego - jest to termin na dostarczenie formularzy PIT-11 pracownikom, na rzecz których przedsiębiorca dokonywał wypłat. Deklaracje mogą być przekazane w formie papierowej lub elektronicznej, ale w obu przypadkach termin oddania jest nieprzekraczalny.

 

Jak poprawnie złożyć PIT-11

  • PIT-11 należy przekazać do urzędu skarbowego wyłącznie w formie elektronicznej,
  • płatnik będący osobą fizyczną może potwierdzić deklarację e-podpisem lub zestawem danych autoryzujących, natomiast inne podmioty, np. spółki z o.o., muszą posiadać e-podpis.

W przypadku doręczenia PIT-11 pracownikom to płatnik, a nie podatnik decyduje o formie (papierowej lub elektronicznej) przekazania dokumentów. Podatnik nie może zatem negować formy, w jakiej otrzymał deklarację.

 

Co w przypadku opóźnienia

Nieprzekazanie PIT-11 w wymaganym terminie może wiązać się z konsekwencjami karno-skarbowymi. Jednak w razie spóźnienia możliwe jest złożenie, wraz z zaległą deklaracją, tzw. czynnego żalu w urzędzie skarbowym. Dokument ten pozwala uniknąć odpowiedzialności karno-skarbowej.

 

PIT-11 w programach InsERT

Programy Gratyfikant nexo/nexo PRO oraz GT to nowoczesne systemy kadrowo-płacowe, stworzone z myślą o potrzebach małych i średnich firm oraz biur rachunkowych. Zawierają wszystkie niezbędne funkcje do obsługi kadr i płac, w tym możliwość sprawnego przygotowania deklaracji PIT-11.

 

Zobacz także

Wyjątki wyłączone z obsługi KSeF
18 
listopada
 2025

KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.

Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać
06 
listopada
 2025

Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Faktura pro forma a KSeF
31 
października
 2025

Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.

Certyfikat KSeF - najważniejsze informacje
24 
października
 2025

Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.

Ustawa o KSeF podpisana przez prezydenta
28 
sierpnia
 2025

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie. 

KSeF a kody QR - od kiedy będą obowiązkowe?
27 
sierpnia
 2025

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.  

Faktura wystawiona poza KSeF a odliczenie VAT
05 
sierpnia
 2025

Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF
27 
czerwca
 2025

Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.

Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
24 
czerwca
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.