
PIT-11: terminy i zasady składania deklaracji
Koniec stycznia to intensywny czas dla przedsiębiorców i księgowych, którzy muszą sprostać istotnym obowiązkom podatkowym. Wypełnienie i dostarczenie formularzy PIT-11 to jedno z kluczowych zadań. Sprawdź, jakie obowiązują terminy i zasady składania tej deklaracji.
Czym jest PIT-11
Formularz PIT-11 to podstawowa informacja o
dochodach, przychodach, kosztach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy
od osób fizycznych. Jego wypełnienie i dostarczenie jest obowiązkiem
każdego przedsiębiorcy, który w trakcie roku odprowadzał zaliczki na podatek
dochodowy.
Dane zawarte w PIT-11 są niezbędne do sporządzenia zeznań podatkowych, takich
jak PIT-37 czy PIT-36.
Dwa kluczowe terminy
- 31 stycznia - do tego dnia płatnicy muszą przekazać wszystkie formularze PIT-11 do urzędu skarbowego. Ważne jest, aby deklaracje były wysłane do odpowiedniego organu właściwego dla podatnika.
- 28 lutego - jest to termin na dostarczenie formularzy PIT-11 pracownikom, na rzecz których przedsiębiorca dokonywał wypłat. Deklaracje mogą być przekazane w formie papierowej lub elektronicznej, ale w obu przypadkach termin oddania jest nieprzekraczalny.
Jak poprawnie złożyć PIT-11
- PIT-11 należy przekazać do urzędu skarbowego wyłącznie w formie elektronicznej,
- płatnik będący osobą fizyczną może potwierdzić deklarację e-podpisem lub zestawem danych autoryzujących, natomiast inne podmioty, np. spółki z o.o., muszą posiadać e-podpis.
W przypadku doręczenia PIT-11 pracownikom to płatnik, a nie podatnik decyduje o formie (papierowej lub elektronicznej) przekazania dokumentów. Podatnik nie może zatem negować formy, w jakiej otrzymał deklarację.
Co w przypadku opóźnienia
Nieprzekazanie PIT-11 w wymaganym terminie może wiązać się z konsekwencjami karno-skarbowymi. Jednak w razie spóźnienia możliwe jest złożenie, wraz z zaległą deklaracją, tzw. czynnego żalu w urzędzie skarbowym. Dokument ten pozwala uniknąć odpowiedzialności karno-skarbowej.
PIT-11 w programach InsERT
Programy Gratyfikant nexo/nexo PRO oraz GT to nowoczesne systemy kadrowo-płacowe, stworzone z myślą o potrzebach małych i średnich firm oraz biur rachunkowych. Zawierają wszystkie niezbędne funkcje do obsługi kadr i płac, w tym możliwość sprawnego przygotowania deklaracji PIT-11.
Zobacz także
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.