
Pakiet Deregulacyjny - co się zmieni dla przedsiębiorców
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Pakiet zakłada m.in. skrócenie planowanych kontroli u mikroprzedsiębiorstw z 12 do maksymalnie 6 dni roboczych w ciągu roku. Ich częstotliwość będzie ponadto dostosowana do zidentyfikowanego stopnia ryzyka związanego z wykonywaną przez przedsiębiorcę działalnością. W firmach o niskim ryzyku kontrole nie będą mogły zdarzać się częściej niż raz na 5 lat, a w przedsiębiorstwach średniego ryzyka – raz na 3 lata. Firmy będą miały także możliwość wniesienia sprzeciwu wobec czynności kontrolnych.
Zanim do kontroli w ogóle dojdzie, przedsiębiorca powinien otrzymać wstępną listę wymaganych informacji i dokumentów, dzięki czemu będzie mógł się lepiej przygotować.
Postępowanie administracyjne
Wprowadzona została tzw. decyzja hybrydowa. O ile główna treść decyzji administracyjnej (np. postanowienie, nakaz, zezwolenie) będzie nadal wydawana w formie papierowej, o tyle wszelkie załączniki do niej, takie jak szczegółowe uzasadnienia, mapy, wykresy czy inne dokumenty, będą przekazywane w formie elektronicznej.
Ogłoszono także odejście od zasady dwuinstancyjności na rzecz jednoinstancyjności w niektórych postępowaniach administracyjnych. Chodzi m.in. o:
- ustalanie warunków zabudowy w prostych i niekontrowersyjnych przypadkach,
- wpisy do rejestru działalności gospodarczej,
- formalne decyzje techniczne o powtarzalnym charakterze, np. zatwierdzanie projektów czy wydawanie certyfikatów zgodności.
Decyzja będzie w tych przypadkach od razu wiążąca, bez odwoływania się do wyższej instancji administracyjnej.
Pozostałe zmiany w zakresie prawa administracyjnego to m.in. dodatkowe zachęty do prowadzenia mediacji, możliwość umarzania należności z tytułu kar administracyjnych z urzędu, a także rezygnacja z wymogu przedkładania w urzędzie dokumentu prokury lub pełnomocnictwa, o ile umocowanie można wykazać w oparciu o publiczne rejestry, np. KRS, CEIDG.
Nowe zasady tworzenia prawa gospodarczego
Pakiet wprowadza 6-miesięczne vacatio legis dla projektów ustaw, które nakładają nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Takie ustawy będą mogły wejść w życie nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od ogłoszenia ich w Dzienniku Ustaw.
Do tego dochodzi zasada “one in, one out”, która głosi, że każde nowe obciążenie administracyjne będzie równoważone poprzez zniesienie innego w tym samym lub zbliżonym obszarze.
Wprowadzono także dwa nowe obowiązki dla ustawodawcy: oceny skutków regulacji po 2 latach od jej wejścia w życie, a także cyklicznego opracowywania rządowego Programu Regulacyjnego.
Dodatkowe rozwiązania
- możliwość zawierania umowy leasingu w formie dokumentowej;
- zmiana definicji rzemiosła i rzemieślnika, co pozwoli prowadzić działalność rzemieślniczą w różnych formach prawnych, np. spółkach;
- doprecyzowanie dotyczące używania numeru PESEL jako identyfikatora podatkowego w odniesieniu do tzw. działalności nierejestrowanej;
- doprecyzowanie zasad liczenia karencji przy ponownym korzystaniu z tzw. Małego ZUS Plus.
Pakiet Deregulacyjny - kiedy wejdzie w życie
Wejście w życie większości zmian planowane jest po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia. Wyjątek stanowią m.in.:
- zmiany dot. kontroli przedsiębiorców, te wg projektu wejdą w życie 1 stycznia 2026;
- zmiany proponowane w odniesieniu do postępowań prowadzonych na podstawie ustawy - Prawo zamówień publicznych. Te miałyby wejść w życie po upływie 9 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Zobacz także
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.