Programy dla firm - InsERT
Pakiet Deregulacyjny - co się zmieni dla przedsiębiorców

Pakiet Deregulacyjny - co się zmieni dla przedsiębiorców

06 
maja
 2025

Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.

Pakiet zakłada m.in. skrócenie planowanych kontroli u mikroprzedsiębiorstw z 12 do maksymalnie 6 dni roboczych w ciągu roku. Ich częstotliwość będzie ponadto dostosowana do zidentyfikowanego stopnia ryzyka związanego z wykonywaną przez przedsiębiorcę działalnością. W firmach o niskim ryzyku kontrole nie będą mogły zdarzać się częściej niż raz na 5 lat, a w przedsiębiorstwach średniego ryzyka – raz na 3 lata. Firmy będą miały także możliwość wniesienia sprzeciwu wobec czynności kontrolnych.

Zanim do kontroli w ogóle dojdzie, przedsiębiorca powinien otrzymać wstępną listę wymaganych informacji i dokumentów, dzięki czemu będzie mógł się lepiej przygotować. 

 

Postępowanie administracyjne 

Wprowadzona została tzw. decyzja hybrydowa. O ile główna treść decyzji administracyjnej (np. postanowienie, nakaz, zezwolenie) będzie nadal wydawana w formie papierowej, o tyle wszelkie załączniki do niej, takie jak szczegółowe uzasadnienia, mapy, wykresy czy inne dokumenty, będą przekazywane w formie elektronicznej

Ogłoszono także odejście od zasady dwuinstancyjności na rzecz jednoinstancyjności w niektórych postępowaniach administracyjnych. Chodzi m.in. o: 

  • ustalanie warunków zabudowy w prostych i niekontrowersyjnych przypadkach, 
  • wpisy do rejestru działalności gospodarczej, 
  • formalne decyzje techniczne o powtarzalnym charakterze, np. zatwierdzanie projektów czy wydawanie certyfikatów zgodności. 

Decyzja będzie w tych przypadkach od razu wiążąca, bez odwoływania się do wyższej instancji administracyjnej.

Pozostałe zmiany w zakresie prawa administracyjnego to m.in. dodatkowe zachęty do prowadzenia mediacji, możliwość umarzania należności z tytułu kar administracyjnych z urzędu, a także rezygnacja z wymogu przedkładania w urzędzie dokumentu prokury lub pełnomocnictwa, o ile umocowanie można wykazać w oparciu o publiczne rejestry, np. KRS, CEIDG.

 

Nowe zasady tworzenia prawa gospodarczego

Pakiet wprowadza 6-miesięczne vacatio legis dla projektów ustaw, które nakładają nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Takie ustawy będą mogły wejść w życie nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od ogłoszenia ich w Dzienniku Ustaw.

Do tego dochodzi zasada “one in, one out”, która głosi, że każde nowe obciążenie administracyjne będzie równoważone poprzez zniesienie innego w tym samym lub zbliżonym obszarze. 

Wprowadzono także dwa nowe obowiązki dla ustawodawcy: oceny skutków regulacji po 2 latach od jej wejścia w życie, a także cyklicznego opracowywania rządowego Programu Regulacyjnego. 

 

Dodatkowe rozwiązania

  • możliwość zawierania umowy leasingu w formie dokumentowej; 
  • zmiana definicji rzemiosła i rzemieślnika, co pozwoli prowadzić działalność rzemieślniczą w różnych formach prawnych, np. spółkach; 
  • doprecyzowanie dotyczące używania numeru PESEL jako identyfikatora podatkowego w odniesieniu do tzw. działalności nierejestrowanej; 
  • doprecyzowanie zasad liczenia karencji przy ponownym korzystaniu z tzw. Małego ZUS Plus. 

Pakiet Deregulacyjny - kiedy wejdzie w życie

Wejście w życie większości zmian planowane jest po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia. Wyjątek stanowią m.in.: 

  • zmiany dot. kontroli przedsiębiorców, te wg projektu wejdą w życie 1 stycznia 2026
  • zmiany proponowane w odniesieniu do postępowań prowadzonych na podstawie ustawy - Prawo zamówień publicznych. Te miałyby wejść w życie po upływie 9 miesięcy od dnia ogłoszenia.  

 

Zobacz także

Wyjątki wyłączone z obsługi KSeF
18 
listopada
 2025

KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.

Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać
06 
listopada
 2025

Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Faktura pro forma a KSeF
31 
października
 2025

Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.

Certyfikat KSeF - najważniejsze informacje
24 
października
 2025

Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.

Ustawa o KSeF podpisana przez prezydenta
28 
sierpnia
 2025

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie. 

KSeF a kody QR - od kiedy będą obowiązkowe?
27 
sierpnia
 2025

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.  

Faktura wystawiona poza KSeF a odliczenie VAT
05 
sierpnia
 2025

Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF
27 
czerwca
 2025

Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.

Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
24 
czerwca
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.