
Pakiet Deregulacyjny - co się zmieni dla przedsiębiorców
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Pakiet zakłada m.in. skrócenie planowanych kontroli u mikroprzedsiębiorstw z 12 do maksymalnie 6 dni roboczych w ciągu roku. Ich częstotliwość będzie ponadto dostosowana do zidentyfikowanego stopnia ryzyka związanego z wykonywaną przez przedsiębiorcę działalnością. W firmach o niskim ryzyku kontrole nie będą mogły zdarzać się częściej niż raz na 5 lat, a w przedsiębiorstwach średniego ryzyka – raz na 3 lata. Firmy będą miały także możliwość wniesienia sprzeciwu wobec czynności kontrolnych.
Zanim do kontroli w ogóle dojdzie, przedsiębiorca powinien otrzymać wstępną listę wymaganych informacji i dokumentów, dzięki czemu będzie mógł się lepiej przygotować.
Postępowanie administracyjne
Wprowadzona została tzw. decyzja hybrydowa. O ile główna treść decyzji administracyjnej (np. postanowienie, nakaz, zezwolenie) będzie nadal wydawana w formie papierowej, o tyle wszelkie załączniki do niej, takie jak szczegółowe uzasadnienia, mapy, wykresy czy inne dokumenty, będą przekazywane w formie elektronicznej.
Ogłoszono także odejście od zasady dwuinstancyjności na rzecz jednoinstancyjności w niektórych postępowaniach administracyjnych. Chodzi m.in. o:
- ustalanie warunków zabudowy w prostych i niekontrowersyjnych przypadkach,
- wpisy do rejestru działalności gospodarczej,
- formalne decyzje techniczne o powtarzalnym charakterze, np. zatwierdzanie projektów czy wydawanie certyfikatów zgodności.
Decyzja będzie w tych przypadkach od razu wiążąca, bez odwoływania się do wyższej instancji administracyjnej.
Pozostałe zmiany w zakresie prawa administracyjnego to m.in. dodatkowe zachęty do prowadzenia mediacji, możliwość umarzania należności z tytułu kar administracyjnych z urzędu, a także rezygnacja z wymogu przedkładania w urzędzie dokumentu prokury lub pełnomocnictwa, o ile umocowanie można wykazać w oparciu o publiczne rejestry, np. KRS, CEIDG.
Nowe zasady tworzenia prawa gospodarczego
Pakiet wprowadza 6-miesięczne vacatio legis dla projektów ustaw, które nakładają nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Takie ustawy będą mogły wejść w życie nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od ogłoszenia ich w Dzienniku Ustaw.
Do tego dochodzi zasada “one in, one out”, która głosi, że każde nowe obciążenie administracyjne będzie równoważone poprzez zniesienie innego w tym samym lub zbliżonym obszarze.
Wprowadzono także dwa nowe obowiązki dla ustawodawcy: oceny skutków regulacji po 2 latach od jej wejścia w życie, a także cyklicznego opracowywania rządowego Programu Regulacyjnego.
Dodatkowe rozwiązania
- możliwość zawierania umowy leasingu w formie dokumentowej;
- zmiana definicji rzemiosła i rzemieślnika, co pozwoli prowadzić działalność rzemieślniczą w różnych formach prawnych, np. spółkach;
- doprecyzowanie dotyczące używania numeru PESEL jako identyfikatora podatkowego w odniesieniu do tzw. działalności nierejestrowanej;
- doprecyzowanie zasad liczenia karencji przy ponownym korzystaniu z tzw. Małego ZUS Plus.
Pakiet Deregulacyjny - kiedy wejdzie w życie
Wejście w życie większości zmian planowane jest po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia. Wyjątek stanowią m.in.:
- zmiany dot. kontroli przedsiębiorców, te wg projektu wejdą w życie 1 stycznia 2026;
- zmiany proponowane w odniesieniu do postępowań prowadzonych na podstawie ustawy - Prawo zamówień publicznych. Te miałyby wejść w życie po upływie 9 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









