
KSeF: załączniki do e-faktur
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Dostępność funkcji
Nowa funkcja będzie dostępna dla podmiotów po uprzednim zgłoszeniu za pośrednictwem usługi e-Urząd Skarbowy. Możliwość składania takich zgłoszeń zostanie uruchomiona 1 stycznia 2026 r.
Funkcjonalność ta nie będzie obowiązkowa, ani ograniczona do konkretnych branż. Została stworzona głównie z myślą o firmach, które w załącznikach do faktur dodają rozbudowane dane w zakresie ceny towaru/usługi oraz jednostki miary i ilości.
Zasady działania
Załączniki do faktur będą obsługiwane w ramach schemy FA3. To oznacza, że oprogramowanie księgowe oraz systemy ERP przedsiębiorców będą musiały zostać dostosowane do obsługi tego standardu, aby prawidłowo przesyłać i przetwarzać dane w KSeF.
Obowiązek uprzedniego powiadomienia
Wprowadzenie obowiązku wcześniejszego zgłoszenia o zamiarze przesłania faktur z załącznikiem ma charakter bezpieczeństwa systemowego. Ze względu na potencjalne zagrożenia związane z przesyłaniem większych i bardziej złożonych plików – w tym ryzyko cyberataków i prób nadużyć – administracja skarbowa zdecydowała się na wdrożenie środka prewencyjnego.
Harmonogram wdrożenia
Choć możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami będzie dostępna dopiero od 2026 roku, przedsiębiorcy powinni już teraz rozpocząć przygotowania. W szczególności warto uwzględnić te zmiany przy planowaniu przyszłych aktualizacji oprogramowania. Ministerstwo Finansów zapowiada, że szczegółowa dokumentacja techniczna, która wyjaśni wszystkie zasady funkcjonowania nowej opcji, zostanie opublikowana w drugiej połowie 2025 roku. To pozwoli firmom na dokładne zaplanowanie wdrożenia rozwiązania.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









