
KSeF: załączniki do e-faktur
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Dostępność funkcji
Nowa funkcja będzie dostępna dla podmiotów po uprzednim zgłoszeniu za pośrednictwem usługi e-Urząd Skarbowy. Możliwość składania takich zgłoszeń zostanie uruchomiona 1 stycznia 2026 r.
Funkcjonalność ta nie będzie obowiązkowa, ani ograniczona do konkretnych branż. Została stworzona głównie z myślą o firmach, które w załącznikach do faktur dodają rozbudowane dane w zakresie ceny towaru/usługi oraz jednostki miary i ilości.
Zasady działania
Załączniki do faktur będą obsługiwane w ramach schemy FA3. To oznacza, że oprogramowanie księgowe oraz systemy ERP przedsiębiorców będą musiały zostać dostosowane do obsługi tego standardu, aby prawidłowo przesyłać i przetwarzać dane w KSeF.
Obowiązek uprzedniego powiadomienia
Wprowadzenie obowiązku wcześniejszego zgłoszenia o zamiarze przesłania faktur z załącznikiem ma charakter bezpieczeństwa systemowego. Ze względu na potencjalne zagrożenia związane z przesyłaniem większych i bardziej złożonych plików – w tym ryzyko cyberataków i prób nadużyć – administracja skarbowa zdecydowała się na wdrożenie środka prewencyjnego.
Harmonogram wdrożenia
Choć możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami będzie dostępna dopiero od 2026 roku, przedsiębiorcy powinni już teraz rozpocząć przygotowania. W szczególności warto uwzględnić te zmiany przy planowaniu przyszłych aktualizacji oprogramowania. Ministerstwo Finansów zapowiada, że szczegółowa dokumentacja techniczna, która wyjaśni wszystkie zasady funkcjonowania nowej opcji, zostanie opublikowana w drugiej połowie 2025 roku. To pozwoli firmom na dokładne zaplanowanie wdrożenia rozwiązania.
Zobacz także
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.