
KSeF: tryb offline24
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
Na czym polega tryb offline24
Tryb offline24 to rozwiązanie umożliwiające wystawienie faktury bez natychmiastowego przesyłania jej do Krajowego Systemy e-Faktur (KSeF). Taka faktura musi zostać przesłana do systemu najpóźniej do końca następnego dnia roboczego. Mimo późniejszej wysyłki, zachowywana jest pierwotna data wystawienia.
Jak przekazywać faktury wystawione w trybie offline24 nabywcom
- Krajowi podatnicy VAT – otrzymują fakturę wyłącznie przez KSeF. Przepisy nie przewidują alternatywnych form dostarczenia dokumentu.
-
Kontrahenci zagraniczni, konsumenci i podmioty bez NIP –
faktura może być udostępniona poza KSeF, w sposób uzgodniony z odbiorcą (np.
wydruk lub plik PDF), i oznaczona dwoma kodami QR:
- jeden umożliwia weryfikację w KSeF (oznaczenie “offline”),
- drugi potwierdza autentyczność i integralność treści (oznaczenie “certyfikat”).
Certyfikaty wystawcy faktur
Aby móc wystawiać faktury w trybie offline24 (a także w okresie awarii i niedostępności KSeF), przedsiębiorca musi posiadać certyfikat wystawcy. Przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski o jego uzyskanie od 1 listopada 2025 r. Szczegóły dotyczące generowania i pobierania certyfikatu zostaną opublikowane w dokumentacji API na stronie Ministerstwa Finansów w czerwcu 2025 r.
Przypominamy aktualny harmonogram wdrażania KSeF:
- czerwiec 2025 r. - opublikowana zostanie nowa wersja struktury e-faktury (FA(3)), a także dokumentacja techniczna do nowego API systemu KSeF 2.0,
- lipiec 2025 r. - zakończenie prac nad przepisami (ustawy i rozporządzenia),
- listopad 2025 r. - pojawią się certyfikaty wystawy faktury oraz udostępniona zostanie testowa wersja nowej Aplikacji Podatnika (KSeF 2.0),
- 1 lutego 2026 r. - start I etapu: e-faktury obowiązkowe dla dużych firm,
- 1 kwietnia 2026 r. - start II etapu: obowiązek obejmie pozostałych przedsiębiorców.
Zobacz także
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.