Programy dla firm - InsERT
KSeF: tryb offline24

KSeF: tryb offline24

25 
kwietnia
 2025

Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?

 

Na czym polega tryb offline24

Tryb offline24 to rozwiązanie umożliwiające wystawienie faktury bez natychmiastowego przesyłania jej do Krajowego Systemy e-Faktur (KSeF). Taka faktura musi zostać przesłana do systemu najpóźniej do końca następnego dnia roboczego. Mimo późniejszej wysyłki, zachowywana jest pierwotna data wystawienia.

 

Jak przekazywać faktury wystawione w trybie offline24 nabywcom

  • Krajowi podatnicy VAT – otrzymują fakturę wyłącznie przez KSeF. Przepisy nie przewidują alternatywnych form dostarczenia dokumentu.
  • Kontrahenci zagraniczni, konsumenci i podmioty bez NIP – faktura może być udostępniona poza KSeF, w sposób uzgodniony z odbiorcą (np. wydruk lub plik PDF), i oznaczona dwoma kodami QR:
    • jeden umożliwia weryfikację w KSeF (oznaczenie “offline”),
    • drugi potwierdza autentyczność i integralność treści (oznaczenie “certyfikat”).

 

Certyfikaty wystawcy faktur

Aby móc wystawiać faktury w trybie offline24 (a także w okresie awarii i niedostępności KSeF), przedsiębiorca musi posiadać certyfikat wystawcy. Przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski o jego uzyskanie od 1 listopada 2025 r. Szczegóły dotyczące generowania i pobierania certyfikatu zostaną opublikowane w dokumentacji API na stronie Ministerstwa Finansów w czerwcu 2025 r.

 

Przypominamy aktualny harmonogram wdrażania KSeF:

  • 30 czerwica 2025 r. - opublikowana została nowa wersja struktury e-faktury (FA(3)), a także dokumentacja techniczna do nowego API systemu KSeF 2.0,
  • termin nieokreślony - zakończenie prac nad przepisami (ustawy i rozporządzenia),
  • 1 listopada 2025 r. - pojawią się certyfikaty wystawy faktury oraz udostępniona zostanie testowa wersja nowej Aplikacji Podatnika (KSeF 2.0),
  • 1 lutego 2026 r. - start I etapu: e-faktury obowiązkowe dla dużych firm,
  • 1 kwietnia 2026 r. - start II etapu: obowiązek obejmie pozostałych przedsiębiorców.

Zobacz także

Wyjątki wyłączone z obsługi KSeF
18 
listopada
 2025

KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.

Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać
06 
listopada
 2025

Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Faktura pro forma a KSeF
31 
października
 2025

Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.

Certyfikat KSeF - najważniejsze informacje
24 
października
 2025

Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.

Ustawa o KSeF podpisana przez prezydenta
28 
sierpnia
 2025

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie. 

KSeF a kody QR - od kiedy będą obowiązkowe?
27 
sierpnia
 2025

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.  

Faktura wystawiona poza KSeF a odliczenie VAT
05 
sierpnia
 2025

Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF
27 
czerwca
 2025

Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.

Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
24 
czerwca
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.