
KSeF: przepisy przejściowe do końca 2026 r.
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Faktury poza KSeF – tylko w ograniczonych przypadkach
Do 31 grudnia 2026 r. firmy będą mogły nadal wystawiać faktury papierowe lub elektroniczne poza KSeF przy spełnieniu jednocześnie dwóch warunków:
- wartość każdej faktury nie może przekraczać 450 zł brutto,
- łączna wartość takich faktur w danym miesiącu nie może przekroczyć 10 000 zł.
To rozwiązanie ma przede wszystkim na celu wsparcie małych przedsiębiorców i mikrofirm, dla których pełne przejście na KSeF może wiązać się z większymi kosztami wdrożeniowymi. Umożliwia im stopniowe zapoznanie się z systemem i rozłożenie inwestycji w czasie.
Wystawianie faktur za pomocą kas rejestrujących
Do końca 2026 r. przedsiębiorcy nadal będą mogli też wystawiać faktury, w tym
paragony fiskalne z NIP uznawane za faktury uproszczone, przy użyciu kas
rejestrujących. Rozwiązanie to pozwoli na wydłużenie czasu dostosowawczego dla
podatników, którzy dotychczas korzystali z tej formy dokumentowania sprzedaży.
Numer KSeF w płatnościach
Wymóg podawania numeru KSeF na przelewach za e-Faktury (również tych objętych mechanizmem podzielonej płatności) został odroczony do 1 stycznia 2027 r. To ważne ułatwienie, które pozwoli firmom na przygotowanie systemów płatniczych i wewnętrznych procedur do nowych wymogów.
Kary finansowe
Opóźnienie dotyczy też regulacji dotyczących kar pieniężnych. Dopiero od 1 stycznia 2027 r. będą stosowane sankcje za błędy związane z e-fakturowaniem w tym:
- niewystawienie faktury w KSeF,
- wystawienie faktury w trybie offline niezgodnie ze strukturą logiczną,
- nieprzesłanie faktury wystawionej w trybie offline do KSeF w ustawowym terminie.
Do tego czasu przedsiębiorcy mają szansę dostosować się do przepisów, sprawdzić działanie systemów i rozwiązać ewentualne problemy bez ryzyka poniesienia konsekwencji.
Zobacz także
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.