
KSeF: przepisy przejściowe do końca 2026 r.
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Faktury poza KSeF – tylko w ograniczonych przypadkach
Do 31 grudnia 2026 r. firmy będą mogły nadal wystawiać faktury papierowe lub elektroniczne poza KSeF przy spełnieniu jednocześnie dwóch warunków:
- wartość każdej faktury nie może przekraczać 450 zł brutto,
- łączna wartość takich faktur w danym miesiącu nie może przekroczyć 10 000 zł.
To rozwiązanie ma przede wszystkim na celu wsparcie małych przedsiębiorców i mikrofirm, dla których pełne przejście na KSeF może wiązać się z większymi kosztami wdrożeniowymi. Umożliwia im stopniowe zapoznanie się z systemem i rozłożenie inwestycji w czasie.
Wystawianie faktur za pomocą kas rejestrujących
Do końca 2026 r. przedsiębiorcy nadal będą mogli też wystawiać faktury, w tym
paragony fiskalne z NIP uznawane za faktury uproszczone, przy użyciu kas
rejestrujących. Rozwiązanie to pozwoli na wydłużenie czasu dostosowawczego dla
podatników, którzy dotychczas korzystali z tej formy dokumentowania sprzedaży.
Numer KSeF w płatnościach
Wymóg podawania numeru KSeF na przelewach za e-Faktury (również tych objętych mechanizmem podzielonej płatności) został odroczony do 1 stycznia 2027 r. To ważne ułatwienie, które pozwoli firmom na przygotowanie systemów płatniczych i wewnętrznych procedur do nowych wymogów.
Kary finansowe
Opóźnienie dotyczy też regulacji dotyczących kar pieniężnych. Dopiero od 1 stycznia 2027 r. będą stosowane sankcje za błędy związane z e-fakturowaniem w tym:
- niewystawienie faktury w KSeF,
- wystawienie faktury w trybie offline niezgodnie ze strukturą logiczną,
- nieprzesłanie faktury wystawionej w trybie offline do KSeF w ustawowym terminie.
Do tego czasu przedsiębiorcy mają szansę dostosować się do przepisów, sprawdzić działanie systemów i rozwiązać ewentualne problemy bez ryzyka poniesienia konsekwencji.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









