
Obowiązkowy KSeF ponownie przesunięty
Wbrew wcześniejszym zapewnieniom rządu, Krajowy System e-Faktur nie stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców od 1 lipca 2024. Zdaniem Ministerstwa Finansów system zawiera “krytyczne błędy” dotyczące kodu, funkcjonalności oraz wydajności. Jednak zewnętrzny audyt ma dopiero zostać przeprowadzony. Nowa data wejścia obowiązku w życie nie została jeszcze podana.
Jak zapowiada resort, wkrótce zostanie rozpisany przetarg na zewnętrzny audyt systemu. Jednocześnie Andrzej Domański, minister finansów zapewnia, że KSeF jest potrzebny polskiej gospodarce i na pewno zostanie wprowadzony. Odbędzie się to po konsultacjach z przedsiębiorcami.
Przypomnijmy, że zgodnie z poprzednimi założeniami, obowiązek wystawiania faktur za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur miał wejść w życie już 1 lipca 2024 i objąć także przedsiębiorców zagranicznych, którzy nie mają siedziby w Polsce, ale spełniają kryteria prowadzenia działalności gospodarczej w naszym kraju.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









