
Harmonogram KSeF 2.0 - informacje Ministerstwa Finansów
Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan oraz plan wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia można zgłaszać uwagi i opinie dotyczące projektu.
E-faktury będą obowiązkowe dla wszystkich firm - zarówno tych płacących VAT, jak i zwolnionych z niego. Wprowadzenie tego obowiązku odbędzie się w trzech etapach:
- Od 1 lutego 2026 - obowiązek zacznie dotyczyć dużych firm, które w 2024 roku miały sprzedaż powyżej 200 milionów złotych (razem z VAT-em).
- Od 1 kwietnia 2026 - e-faktury będą musiały wystawiać wszystkie pozostałe firmy (czyli te mniejsze niż powyższe).
- Od 1 stycznia 2027 - obowiązek obejmie także najmniejsze firmy, „cyfrowo wykluczone” (mające np. utrudniony dostęp do internetu lub technologii), jeśli ich pojedyncze faktury nie przekraczają 450 zł, a miesięczna sprzedaż - 10 tys. zł.
Faktury VAT RR (czyli te, które dokumentują zakup produktów rolnych od rolników rozliczających się ryczałtowo) nie będą obowiązkowo wystawiane przez system KSeF. Możliwość ich wystawiania w systemie pojawi się dopiero 1 kwietnia 2026, a nie (jak zapowiadano wcześniej) od 1 lutego 2026.
Warto zaznaczyć, że do końca 2026 roku:
- utrzymana zostanie możliwość wystawiania faktur z kas rejestrujących,
- nie będzie żadnych kar za błędy związane z fakturowaniem za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur,
- przedsiębiorcy nie będą zobowiązani do podawania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury – dotyczy to także faktur wykonanych w mechanizmie podzielonej płatności (MPP).
KSeF 2.0 - harmonogram wdrożenia i testy
- Czerwiec 2025 - opublikowana zostanie nowa wersja struktury e-faktury (FA(3)), a także dokumentacja techniczna do nowego API systemu KSeF 2.0.
- Lipiec 2025 - zakończenie prac nad przepisami (ustawy i rozporządzenia).
- Listopad 2025 - pojawią się certyfikaty potrzebne do korzystania z KSeF, udostępniona zostanie testowa wersja nowej Aplikacji Podatnika (KSeF 2.0).
- 1 lutego 2026 - start I etapu: e-faktury obowiązkowe dla dużych firm.
- 1 kwietnia 2026 - start II etapu: obowiązek obejmie pozostałych przedsiębiorców.
KSeF 2.0 - certyfikaty wystawcy faktury
Od 1 listopada 2025 przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o certyfikaty wystawcy faktury. Umożliwią one uwierzytelnienie w systemie i będą niezbędne do wystawiania e-faktur w przypadku awarii systemu oraz w trybie „offline24” podczas obowiązkowego KSeF.
Certyfikaty zapewnią bezpieczeństwo i ciągłość procesu fakturowania, niezależnie od okoliczności. Szczegóły dotyczące generowania i pobierania certyfikatu zostaną opublikowane w dokumentacji API na stronie Ministerstwa Finansów w czerwcu 2025 r.
Faktury w trybie offline24
Ministerstwo Finansów informuje, że wprowadzone zostały usprawnienia dla przedsiębiorców, które pomogą im we wdrożeniu KSeF. Najważniejszą zmianą jest możliwość wystawiania faktur w trybie „offline24” bezterminowo.
Tryb ma realizować trzy najważniejsze cele:
- Ułatwić wystawianie faktur dla zagranicznych firm lub tych, które nie mają numeru NIP, w sposób dogodny dla nich.
- Umożliwić korzystanie z trybu „offline24” w przypadku problemów z wystawianiem i przesyłaniem e-faktur, np. z powodu słabej jakości sieci. Dzięki temu przedsiębiorcy nie będą musieli się martwić o opóźnienia w wystawianiu faktur w systemie KSeF.
- Ujednolicić datę wystawiania faktur w KSeF. Bez względu na to, czy faktura zostanie wystawiona w trybie online czy offline 24, data wystawienia będzie zgodna z tą, którą w treści faktury wskaże jej wystawca.
KSeF 2.0 - zgłoś swoje uwagi
Przedsiębiorcy mogą zgłaszać uwagi i opinie odnośnie projektu do 25 kwietnia 2025, wysyłając je na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.
Projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF, wraz z uzasadnieniem, Oceną Skutków Regulacji oraz raportem z konsultacji, który zawiera omówienie dotychczasowych postulatów i uwag przedsiębiorców, został opublikowany na stronie Rządowego Procesu Legislacyjnego pod linkiem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12391205.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









