
KSeF: faktury dla konsumentów (B2C)
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.
W odpowiedzi na postulaty firm, które zakładały taki obowiązek, resort finansów planuje dopuścić możliwość dobrowolnego wystawiania e-faktur także dla konsumentów.
Jakie będą możliwości wystawiania faktur B2C
W praktyce sprzedawca będzie mógł wystawić fakturę konsumentowi na trzy sposoby:
- tradycyjnie – poza KSeF, w formie papierowej lub elektronicznej (np. PDF), na dotychczasowych zasadach,
- online w KSeF – rejestrując fakturę w systemie i udostępniając klientowi, np. w formie wydruku lub pliku PDF z kodem QR,
- offline w KSeF – rejestrując fakturę w systemie w trybie offline24 i udostępniając ją konsumentowi w uzgodnionej formie – np. jako wydruk lub PDF z dwoma kodami QR (faktury i certyfikatu wystawcy).
Rozwiązanie to oznacza większą elastyczność dla firm, które będą mogły wdrożyć jednolity model fakturowania niezależnie od typu klienta, co może znacząco uprościć wewnętrzne procedury i zmniejszyć liczbę błędów.
Dane osobowe – czy potrzebna będzie zgoda klienta
Rejestracja faktur w KSeF nie będzie wymagała zgody konsumenta. Przekazanie danych osobowych odbywa się na podstawie przepisów prawa – w ramach obowiązków podatkowych pomiędzy dwoma administratorami danych: przedsiębiorcą a Szefem KAS.
Zobacz także
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.