
KSeF: faktury dla konsumentów (B2C)
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.
W odpowiedzi na postulaty firm, które zakładały taki obowiązek, resort finansów planuje dopuścić możliwość dobrowolnego wystawiania e-faktur także dla konsumentów.
Jakie będą możliwości wystawiania faktur B2C
W praktyce sprzedawca będzie mógł wystawić fakturę konsumentowi na trzy sposoby:
- tradycyjnie – poza KSeF, w formie papierowej lub elektronicznej (np. PDF), na dotychczasowych zasadach,
- online w KSeF – rejestrując fakturę w systemie i udostępniając klientowi, np. w formie wydruku lub pliku PDF z kodem QR,
- offline w KSeF – rejestrując fakturę w systemie w trybie offline24 i udostępniając ją konsumentowi w uzgodnionej formie – np. jako wydruk lub PDF z dwoma kodami QR (faktury i certyfikatu wystawcy).
Rozwiązanie to oznacza większą elastyczność dla firm, które będą mogły wdrożyć jednolity model fakturowania niezależnie od typu klienta, co może znacząco uprościć wewnętrzne procedury i zmniejszyć liczbę błędów.
Dane osobowe – czy potrzebna będzie zgoda klienta
Rejestracja faktur w KSeF nie będzie wymagała zgody konsumenta. Przekazanie danych osobowych odbywa się na podstawie przepisów prawa – w ramach obowiązków podatkowych pomiędzy dwoma administratorami danych: przedsiębiorcą a Szefem KAS.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









