Programy dla firm - InsERT
Kolejne zmiany w KSeF

Kolejne zmiany w KSeF

14 
listopada
 2024

Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.

 

Obowiązkowy KSeF – od kiedy 

Obligatoryjny KSeF wejdzie w życie etapami dla poszczególnych podmiotów: 

  • od 1 lutego 2026 – dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z korektą podatku) przekroczy w 2025 roku 200 mln zł
  • od 1 kwietnia 2026 – dla pozostałych przedsiębiorców.  

 

KSeF – odroczone rozwiązania

Nowy projekt MF zakłada również odroczenie o pół roku (do 31 lipca 2026) wprowadzenia niektórych rozwiązań prawnych, takich jak: 

  • wprowadzenie kar pieniężnych za nieprzestrzeganie obowiązku korzystania z KSeF (głównie wystawianie faktur poza systemem); 
  • zniesienie możliwości wystawiania faktur fiskalnych na kasach rejestrujących oraz odstąpienia od uznawania paragonów fiskalnych do kwoty 450 zł za faktury uproszczone; 
  • wymóg podania numeru KSeF przy płatnościach za e-Faktury (również faktury opłacone mechanizmem podzielonej płatności). 

 

KSeF – tryb offline i faktury konsumenckie 

Nowe przepisy umożliwią wystawianie faktur elektronicznych poza KSeF, w tzw. trybie offline z kodem QR. Do końca 2026 roku z tego rozwiązania będą mogli korzystać wszyscy podatnicy. W projekcie znajdują się również regulacje umożliwiające wystawianie faktur konsumenckich w KSeF. 

 

Okres przejściowy i podatnicy wykluczeni cyfrowo 

W okresie przejściowym (do 30 września 2026) podatnicy „wykluczeni cyfrowo”, czyli tacy, których skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, będą mogli wystawiać faktury w dotychczasowej formie

Projekt uwzględnia przepisy, które pozwolą na pełne uruchomienie technicznych funkcji systemu KSeF przed wprowadzeniem obowiązku wystawiania faktur w tym systemie. 

Zobacz także

Wyjątki wyłączone z obsługi KSeF
18 
listopada
 2025

KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.

Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać
06 
listopada
 2025

Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Faktura pro forma a KSeF
31 
października
 2025

Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.

Certyfikat KSeF - najważniejsze informacje
24 
października
 2025

Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.

Ustawa o KSeF podpisana przez prezydenta
28 
sierpnia
 2025

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie. 

KSeF a kody QR - od kiedy będą obowiązkowe?
27 
sierpnia
 2025

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.  

Faktura wystawiona poza KSeF a odliczenie VAT
05 
sierpnia
 2025

Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF
27 
czerwca
 2025

Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.

Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
24 
czerwca
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.