
Kolejne zmiany w KSeF
Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.
Obowiązkowy KSeF – od kiedy
Obligatoryjny KSeF wejdzie w życie etapami dla poszczególnych podmiotów:
- od 1 lutego 2026 – dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z korektą podatku) przekroczy w 2025 roku 200 mln zł.
- od 1 kwietnia 2026 – dla pozostałych przedsiębiorców.
KSeF – odroczone rozwiązania
Nowy projekt MF zakłada również odroczenie o pół roku (do 31 lipca 2026) wprowadzenia niektórych rozwiązań prawnych, takich jak:
- wprowadzenie kar pieniężnych za nieprzestrzeganie obowiązku korzystania z KSeF (głównie wystawianie faktur poza systemem);
- zniesienie możliwości wystawiania faktur fiskalnych na kasach rejestrujących oraz odstąpienia od uznawania paragonów fiskalnych do kwoty 450 zł za faktury uproszczone;
- wymóg podania numeru KSeF przy płatnościach za e-Faktury (również faktury opłacone mechanizmem podzielonej płatności).
KSeF – tryb offline i faktury konsumenckie
Nowe przepisy umożliwią wystawianie faktur elektronicznych poza KSeF, w tzw. trybie offline z kodem QR. Do końca 2026 roku z tego rozwiązania będą mogli korzystać wszyscy podatnicy. W projekcie znajdują się również regulacje umożliwiające wystawianie faktur konsumenckich w KSeF.
Okres przejściowy i podatnicy wykluczeni cyfrowo
W okresie przejściowym (do 30 września 2026) podatnicy „wykluczeni cyfrowo”, czyli tacy, których skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, będą mogli wystawiać faktury w dotychczasowej formie.
Projekt uwzględnia przepisy, które pozwolą na pełne uruchomienie technicznych funkcji systemu KSeF przed wprowadzeniem obowiązku wystawiania faktur w tym systemie.
Zobacz także
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.