Programy dla firm - InsERT
JPK CIT od kiedy: harmonogram wdrażania obowiązku JPK CIT

JPK CIT od kiedy: harmonogram wdrażania obowiązku JPK CIT

18 
czerwca
 2025

Obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK CIT wszedł w życie 1 stycznia 2025. Kiedy trzeba będzie wysłać pierwszy plik i jakie dane powinny się w nim znaleźć?

JPK CIT - od kiedy

 

Księgi rachunkowe w strukturze JPK CIT (struktury logiczne JPK_KR_PD oraz JPK_ST_KR) będzie trzeba przekazać po raz pierwszy w 2026 roku, w terminie składania rocznego zeznania CIT lub deklaracji.

Nowy obowiązek będzie realizowany według poniższego harmonogramu

  • za lata podatkowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2024 - podatkowe grupy kapitałowe oraz podatnicy CIT, których wartość przychodu w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 50.000.000 euro; 
  • za lata podatkowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2025 - podatnicy CIT zobowiązani przesyłać ewidencję JPK_VAT;
  • za lata podatkowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2026 - pozostali podatnicy CIT.  

 

JPK CIT - jakie dane zawiera

 

  1. Księgi rachunkowe, przesyłane w formacie JPK CIT, trzeba będzie uzupełnić o:
  2. dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika (m.in. NIP kontrahenta, jego nazwę lub odpowiednio imię i nazwisko); 
  3. numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur (o ile został nadany), 
  4. znaczniki identyfikujące konta rachunkowe; 
  5. dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej; 
  6. dane dotyczące różnic pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym.  

W przypadku, gdy rok podatkowy (obrotowy) rozpoczyna się w trakcie 2025 roku, księgi nie muszą zawierać dodatkowych danych, wspomnianych w punktach 1,2,4 i 5. Oznacza to, że w pierwszym roku obowiązywania JPK CIT księgi trzeba będzie uzupełnić tylko o znaczniki identyfikujące konta rachunkowe.

Zobacz także

Wyjątki wyłączone z obsługi KSeF
18 
listopada
 2025

KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.

Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać
06 
listopada
 2025

Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Faktura pro forma a KSeF
31 
października
 2025

Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.

Certyfikat KSeF - najważniejsze informacje
24 
października
 2025

Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.

Ustawa o KSeF podpisana przez prezydenta
28 
sierpnia
 2025

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie. 

KSeF a kody QR - od kiedy będą obowiązkowe?
27 
sierpnia
 2025

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.  

Faktura wystawiona poza KSeF a odliczenie VAT
05 
sierpnia
 2025

Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF
27 
czerwca
 2025

Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.

Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
24 
czerwca
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.