
JPK CIT od kiedy: harmonogram wdrażania obowiązku JPK CIT
Obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK CIT wszedł w życie 1 stycznia 2025. Kiedy trzeba będzie wysłać pierwszy plik i jakie dane powinny się w nim znaleźć?
JPK CIT - od kiedy
Księgi rachunkowe w strukturze JPK CIT (struktury logiczne JPK_KR_PD oraz JPK_ST_KR) będzie trzeba przekazać po raz pierwszy w 2026 roku, w terminie składania rocznego zeznania CIT lub deklaracji.
Nowy obowiązek będzie realizowany według poniższego harmonogramu:
- za lata podatkowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2024 - podatkowe grupy kapitałowe oraz podatnicy CIT, których wartość przychodu w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 50.000.000 euro;
- za lata podatkowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2025 - podatnicy CIT zobowiązani przesyłać ewidencję JPK_VAT;
- za lata podatkowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2026 - pozostali podatnicy CIT.
JPK CIT - jakie dane zawiera
- Księgi rachunkowe, przesyłane w formacie JPK CIT, trzeba będzie uzupełnić o:
- dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika (m.in. NIP kontrahenta, jego nazwę lub odpowiednio imię i nazwisko);
- numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur (o ile został nadany),
- znaczniki identyfikujące konta rachunkowe;
- dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej;
- dane dotyczące różnic pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym.
W przypadku, gdy rok podatkowy (obrotowy) rozpoczyna się w trakcie 2025 roku, księgi nie muszą zawierać dodatkowych danych, wspomnianych w punktach 1,2,4 i 5. Oznacza to, że w pierwszym roku obowiązywania JPK CIT księgi trzeba będzie uzupełnić tylko o znaczniki identyfikujące konta rachunkowe.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









