
Jakie zmiany prawne czekają przedsiębiorców w 2025 roku?
Co czeka przedsiębiorców w 2025 roku? Przedstawiamy najważniejsze zmiany prawne, na które musisz być gotowy.
Wyższy ZUS i płaca minimalna
Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą zapłacą w przyszłym roku wyższy ZUS. Wynika to z prognozowanego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia do 8673 zł, co przełoży się na wyższą podstawę składek ZUS, które wyniosą 1773,96 zł miesięcznie (o 173,64 zł więcej niż w 2024 r.).
Z kolei przedsiębiorcy zatrudniający pracowników odczują kolejny wzrost płacy minimalnej. Od 1 stycznia 2025 będzie ona wynosić już 4666 zł brutto, co dla pracodawcy oznacza całkowity koszt w wysokości 5621,59 zł. Koszt zatrudnienia pracownika wzrośnie więc o ponad 440 zł (sam pracownik otrzyma o niecałe 250 zł więcej niż obecnie).
PIT, VAT i akcyza
Przedsiębiorcy muszą być gotowi także na zmiany w podatku dochodowym, VAT i akcyzie. W 2025 roku pojawią się bowiem nowe zasady rozliczeń dotyczących darowizn na rzecz Ukrainy, zaliczek na podatek od obligacji i listów zastawnych, a także nowe reguły związane z ulgami podatkowymi.
Od 1 stycznia zaczną obowiązywać natomiast nowe stawki VAT na wybrane produkty. Zmiana w akcyzie dotyczy natomiast pojazdów wykorzystywanych do celów badawczo-rozwojowych, które zostaną z niej zwolnione.
Nowa Polska Klasyfikacja Działalności
Kolejna zmiana wchodząca w życie już 1 stycznia 2025. Nowa klasyfikacja będzie ważna szczególnie dla osób, które założą działalność w przyszłym roku oraz dla przedsiębiorców chcących rozszerzyć jej zakres i tym samym dodać odpowiedni kod PKD.
Kasowy PIT
Od nowego roku przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania (jeśli ich przychody nie przekroczą miliona zł rocznie), co oznacza, że podatek dochodowy będą płacić dopiero po otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Jeśli ten ostatni w ogólnie nie ureguluje należności, przedsiębiorca ostatecznie i tak zapłaci podatek, jednak dopiero po dwóch latach od wystawienia faktury.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









