Programy dla firm - InsERT
Jakie zmiany prawne czekają przedsiębiorców w 2025 roku?

Jakie zmiany prawne czekają przedsiębiorców w 2025 roku?

16 
października
 2024

Co czeka przedsiębiorców w 2025 roku? Przedstawiamy najważniejsze zmiany prawne, na które musisz być gotowy.

Wyższy ZUS i płaca minimalna

Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą zapłacą w przyszłym roku wyższy ZUS. Wynika to z prognozowanego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia do 8673 zł, co przełoży się na wyższą podstawę składek ZUS, które wyniosą 1773,96 zł miesięcznie (o 173,64 zł więcej niż w 2024 r.).

Z kolei przedsiębiorcy zatrudniający pracowników odczują kolejny wzrost płacy minimalnej. Od 1 stycznia 2025 będzie ona wynosić już 4666 zł brutto, co dla pracodawcy oznacza całkowity koszt w wysokości 5621,59 zł. Koszt zatrudnienia pracownika wzrośnie więc o ponad 440 zł (sam pracownik otrzyma o niecałe 250 zł więcej niż obecnie).

PIT, VAT i akcyza

Przedsiębiorcy muszą być gotowi także na zmiany w podatku dochodowym, VAT i akcyzie. W 2025 roku pojawią się bowiem nowe zasady rozliczeń dotyczących darowizn na rzecz Ukrainy, zaliczek na podatek od obligacji i listów zastawnych, a także nowe reguły związane z ulgami podatkowymi.

Od 1 stycznia zaczną obowiązywać natomiast nowe stawki VAT na wybrane produkty. Zmiana w akcyzie dotyczy natomiast pojazdów wykorzystywanych do celów badawczo-rozwojowych, które zostaną z niej zwolnione.

Nowa Polska Klasyfikacja Działalności

Kolejna zmiana wchodząca w życie już 1 stycznia 2025. Nowa klasyfikacja będzie ważna szczególnie dla osób, które założą działalność w przyszłym roku oraz dla przedsiębiorców chcących rozszerzyć jej zakres i tym samym dodać odpowiedni kod PKD.

Kasowy PIT

Od nowego roku przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania (jeśli ich przychody nie przekroczą miliona zł rocznie), co oznacza, że podatek dochodowy będą płacić dopiero po otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Jeśli ten ostatni w ogólnie nie ureguluje należności, przedsiębiorca ostatecznie i tak zapłaci podatek, jednak dopiero po dwóch latach od wystawienia faktury.

Zobacz także

Wyjątki wyłączone z obsługi KSeF
18 
listopada
 2025

KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.

Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać
06 
listopada
 2025

Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Faktura pro forma a KSeF
31 
października
 2025

Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.

Certyfikat KSeF - najważniejsze informacje
24 
października
 2025

Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.

Ustawa o KSeF podpisana przez prezydenta
28 
sierpnia
 2025

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie. 

KSeF a kody QR - od kiedy będą obowiązkowe?
27 
sierpnia
 2025

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.  

Faktura wystawiona poza KSeF a odliczenie VAT
05 
sierpnia
 2025

Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF
27 
czerwca
 2025

Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.

Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
24 
czerwca
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.