Programy dla firm - InsERT
Jak skorygować JPK_VAT

Jak skorygować JPK_VAT

29 
października
 2024

Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.

 

Kiedy należy poprawić plik JPK_VAT

Jeśli podatnik zauważy, że przesłana ewidencja VAT zawiera błędy, to należy ją poprawić w ciągu 14 dni od momentu:

  • zauważenia błędów lub niezgodności danych,
  • zmiany danych w przesłanej ewidencji.

Jeśli to naczelnik urzędu skarbowego stwierdzi błędy, które uniemożliwiają sprawdzenie poprawności transakcji, to wezwie podatnika do ich poprawienia, wskazując miejsca do korekty. Podatnik ma 14 dni na dokonanie poprawek lub złożenie wyjaśnień.

 

Co się stanie w przypadku braku korekty

Jeśli podatnik:

  • nie prześle skorygowanej ewidencji ani wyjaśnień w terminie wskazanym w wezwaniu,
  • w złożonych wyjaśnieniach nie udowodni, że ewidencja nie zawiera błędów, wskazanych w wezwaniu,

to urząd skarbowy może nałożyć karę w wysokości 500 zł za każdy błąd. Kary nie dotyczą osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które ponoszą za ten sam czyn odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe.

 

Jakie korekty nie wpływają na rozliczenie VAT

Poprawki w części ewidencyjnej, które nie wpływają na deklarację VAT, nie zmieniają rozliczenia podatkowego. Na przykład poprawa NIP kontrahenta nie wpłynie na dane w części deklaracyjnej. Z kolei dokonanie korekty wyłącznie w części deklaracyjnej JPK_VAT, np. zmiana wysokości kwoty nadwyżki VAT z poprzedniej deklaracji, nie ma wpływu na dane zawarte w części ewidencyjnej pliku.

 

Jakie składać korektę JPK_VAT

Ministerstwo Finansów podaje, że przy korekcie należy wypełnić wyłącznie części, które podlegają korekcie. Na przykład:

  •  jeśli korygowana jest zarówno część ewidencyjna, jak i deklaracyjna to należy uzupełnić wszystkie sekcje (“Nagłówek”, “Podmiot1”, “Deklaracja”, “Ewidencja”),
  • jeśli zmiany dotyczą tylko części deklaracyjnej, to należy wypełnić “Nagłówek”, “Podmiot1” i “Deklaracja”,
  • gdy korekta dotyczy jedynie ewidencji, wystarczą sekcje “Nagłówek”, “Podmiot1” i “Ewidencja”.

 

Korekta pliku JPK_VAT z uwagi na nieodliczenie VAT

Podatnik może odliczyć VAT w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy, ale dopiero wtedy, gdy otrzyma fakturę. Jeśli nie odliczył VAT w tym czasie, może to zrobić w ciągu trzech kolejnych miesięcy (przy rozliczeniach miesięcznych) lub dwóch (przy rozliczeniach kwartalnych).

W przypadku nieodliczenia VAT w tych terminach, podatnik może skorygować deklarację VAT:

  1. za okres, w którym powstało prawo do odliczenia VAT lub
  2. za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych po okresie, w którym powstało prawo do odliczenia.

 

Zwrot VAT po skorygowaniu pliku JPK_VAT

W sytuacji, gdy w okresie rozliczeniowym u podatnika wystąpiła nadwyżka VAT, to ma on prawo do obniżenia o nią kwoty podatku należnego za następne okresy lub do jej zwrotu na rachunek bankowy. W niektórych przypadkach podatnikowi przysługuje zwrot w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji albo w terminie skróconym, tj. 15, 25 lub 40 dni od daty złożenia deklaracji, zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 87 ustawy o VAT. Jeśli korekta pliku JPK_VAT zostanie złożona przed otrzymaniem zwrotu, termin będzie liczony od nowa, czyli od dnia złożenia korekty JPK_VAT.

Zobacz także

PIT-11: terminy i zasady składania deklaracji
16 
stycznia
 2025

Koniec stycznia to intensywny czas dla przedsiębiorców i księgowych, którzy muszą sprostać istotnym obowiązkom podatkowym. Wypełnienie i dostarczenie formularzy PIT-11 to jedno z kluczowych zadań. Sprawdź, jakie obowiązują terminy i zasady składania tej deklaracji.

Zasady stosowania kasowego PIT
09 
stycznia
 2025

Kasowy PIT to metoda rozliczania podatku dochodowego dla podatników prowadzących działalność gospodarczą, która opiera się na ustalaniu przychodu w dniu otrzymania zapłaty za towary lub usługi. Jakie są zasady stosowania kasowego PIT?

ZUS informuje o stanie kont płatników. Co w przypadku niedopłaty i jak odzyskać pieniądze z nadpłaty
09 
stycznia
 2025

ZUS rozpoczął przekazywanie informacji o stanie rozliczeń na kontach płatników za rok 2024. Dzięki temu będą oni wiedzieć, czy na ich koncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jest nadpłata, niedopłata czy saldo zerowe. Czy zadłużenie można rozłożyć na raty i jak odzyskać pieniądze z nadpłaty? Zachęcamy do lektury.

Mały ZUS Plus – co warto wiedzieć
08 
stycznia
 2025

Mały ZUS Plus to rozwiązanie, które umożliwia przedsiębiorcom osiągającym niskie przychody opłacanie niższych składek na ubezpieczenie społeczne. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące ulgi.

ZUS 2025 – kwoty składek na ubezpieczenie społeczne
18 
grudnia
 2024

W Monitorze Polskim zamieszczono obwieszczenie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dotyczące prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2025 roku. Kwota ta stanowi podstawę do obliczenia składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców. Jakie zatem składki będą obowiązywały w 2025 roku?

Zmiany w KSeF – harmonogram, niższe kary i oficjalne testy systemu
17 
grudnia
 2024

Rząd przedstawił nowy harmonogram wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wśród zapowiedzi znajdują się również informacje m.in. o obniżeniu kar dla firm, które nie dostosują się do wymogów KSeF w wyznaczonym czasie oraz umożliwienie przedsiębiorcom dodawania załączników do e-faktur.

Wystawianie faktur VAT – zmiany od 1 stycznia 2025
09 
grudnia
 2024

Od 1 stycznia 2025 zacznie obowiązywać tzw. procedura SME (Small Medium-sized Enterprise), umożliwiająca małym i średnim firmom korzystanie ze zwolnienia VAT nie tylko w kraju, w którym mają siedzibę, ale także w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. W związku z tym Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany w przepisach dotyczących wystawiania faktur. Nowe regulacje w tym zakresie mają być zgodne z zasadami procedury SME.