Jak skorygować JPK_VAT
Jeśli podatnik zauważy, że przesłana ewidencja VAT zawiera błędy, to należy ją poprawić
od momentu:- zauważenia błędów lub niezgodności danych,
- zmiany danych w przesłanej ewidencji.
Jeśli to naczelnik urzędu skarbowego stwierdzi błędy, które uniemożliwiają sprawdzenie poprawności transakcji, to wezwie podatnika do ich poprawienia, wskazując miejsca do korekty.
Jeśli podatnik:
- nie prześle skorygowanej ewidencji ani wyjaśnień w terminie wskazanym w wezwaniu,
- w złożonych wyjaśnieniach nie udowodni, że ewidencja nie zawiera błędów, wskazanych w wezwaniu,
to urząd skarbowy może nałożyć karę w wysokości 500 zł za każdy błąd. Kary nie dotyczą osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które ponoszą za ten sam czyn odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe.
Poprawki w części ewidencyjnej, które nie wpływają na deklarację VAT, nie zmieniają rozliczenia podatkowego. Na przykład poprawa NIP kontrahenta nie wpłynie na dane w części deklaracyjnej. Z kolei dokonanie korekty wyłącznie w części deklaracyjnej JPK_VAT, np. zmiana wysokości kwoty nadwyżki VAT z poprzedniej deklaracji, nie ma wpływu na dane zawarte w części ewidencyjnej pliku.
Ministerstwo Finansów podaje, że przy korekcie należy wypełnić wyłącznie części, które podlegają korekcie. Na przykład:
- jeśli korygowana jest zarówno część ewidencyjna, jak i deklaracyjna to należy uzupełnić wszystkie sekcje (“Nagłówek”, “Podmiot1”, “Deklaracja”, “Ewidencja”),
- jeśli zmiany dotyczą tylko części deklaracyjnej, to należy wypełnić “Nagłówek”, “Podmiot1” i “Deklaracja”,
- gdy korekta dotyczy jedynie ewidencji, wystarczą sekcje “Nagłówek”, “Podmiot1” i “Ewidencja”.
Podatnik może odliczyć VAT w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy, ale dopiero wtedy, gdy otrzyma fakturę. Jeśli nie odliczył VAT w tym czasie, może to zrobić w ciągu trzech kolejnych miesięcy (przy rozliczeniach miesięcznych) lub dwóch (przy rozliczeniach kwartalnych).
W przypadku nieodliczenia VAT w tych terminach, podatnik może skorygować deklarację VAT:
- za okres, w którym powstało prawo do odliczenia VAT lub
- za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych po okresie, w którym powstało prawo do odliczenia.
W niektórych przypadkach podatnikowi przysługuje zwrot w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji albo w terminie skróconym, tj. 15, 25 lub 40 dni od daty złożenia deklaracji, zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 87 ustawy o VAT. Jeśli korekta pliku JPK_VAT zostanie złożona przed otrzymaniem zwrotu, termin będzie liczony od nowa, czyli od dnia złożenia korekty JPK_VAT.
Zobacz także
Koniec stycznia to intensywny czas dla przedsiębiorców i księgowych, którzy muszą sprostać istotnym obowiązkom podatkowym. Wypełnienie i dostarczenie formularzy PIT-11 to jedno z kluczowych zadań. Sprawdź, jakie obowiązują terminy i zasady składania tej deklaracji.
Kasowy PIT to metoda rozliczania podatku dochodowego dla podatników prowadzących działalność gospodarczą, która opiera się na ustalaniu przychodu w dniu otrzymania zapłaty za towary lub usługi. Jakie są zasady stosowania kasowego PIT?
ZUS informuje o stanie kont płatników. Co w przypadku niedopłaty i jak odzyskać pieniądze z nadpłaty
ZUS rozpoczął przekazywanie informacji o stanie rozliczeń na kontach płatników za rok 2024. Dzięki temu będą oni wiedzieć, czy na ich koncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jest nadpłata, niedopłata czy saldo zerowe. Czy zadłużenie można rozłożyć na raty i jak odzyskać pieniądze z nadpłaty? Zachęcamy do lektury.
Mały ZUS Plus to rozwiązanie, które umożliwia przedsiębiorcom osiągającym niskie przychody opłacanie niższych składek na ubezpieczenie społeczne. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące ulgi.
W Monitorze Polskim zamieszczono obwieszczenie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dotyczące prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2025 roku. Kwota ta stanowi podstawę do obliczenia składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców. Jakie zatem składki będą obowiązywały w 2025 roku?
Rząd przedstawił nowy harmonogram wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wśród zapowiedzi znajdują się również informacje m.in. o obniżeniu kar dla firm, które nie dostosują się do wymogów KSeF w wyznaczonym czasie oraz umożliwienie przedsiębiorcom dodawania załączników do e-faktur.
Od 1 stycznia 2025 zacznie obowiązywać tzw. procedura SME (Small Medium-sized Enterprise), umożliwiająca małym i średnim firmom korzystanie ze zwolnienia VAT nie tylko w kraju, w którym mają siedzibę, ale także w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. W związku z tym Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany w przepisach dotyczących wystawiania faktur. Nowe regulacje w tym zakresie mają być zgodne z zasadami procedury SME.