
Faktura korygująca – do kiedy można ją wystawić
Faktury korygujące stanowią nieodłączny element rozliczeń podatkowych. Pozwalają na poprawę błędów w wystawionych wcześniej dokumentach. Do kiedy można dokonać korekty, aby była zgodna z przepisami?
Termin i zasady wystawiania faktur korygujących
Zgodnie z ustawą o VAT, zasady wystawiania faktur korygujących określa art. 106j. Choć przepisy nie podają konkretnego terminu na ich wystawienie, przyjmuje się, że granicą czasową jest moment przedawnienia zobowiązania podatkowego, którego dotyczy faktura. Stanowisko to potwierdzają liczne interpretacje podatkowe oraz orzecznictwo sądów administracyjnych.
Po upływie tego terminu dokonanie korekty nie jest możliwe.
Kiedy przedawnia się zobowiązanie podatkowe
Zobowiązania podatkowe przedawniają się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Oznacza to, że najczęściej faktury korygujące można wystawiać przez 5 lat od końca roku, w którym miał miejsce obowiązek podatkowy.
Warto pamiętać, że w pewnych sytuacjach bieg przedawnienia może się wydłużyć (np. w przypadku zawieszenia lub przerwania terminu przedawnienia zgodnie z art. 70 Ordynacji podatkowej).
Czy faktura korygująca wpływa na przedawnienie zobowiązania podatkowego
Wystawienie faktury korygującej nie wpływa na bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Korekta faktury odnosi się do pierwotnego dokumentu, który potwierdzał zdarzenie podatkowe, a nie do momentu dokonania korekty.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









