
Faktura korygująca – do kiedy można ją wystawić
Faktury korygujące stanowią nieodłączny element rozliczeń podatkowych. Pozwalają na poprawę błędów w wystawionych wcześniej dokumentach. Do kiedy można dokonać korekty, aby była zgodna z przepisami?
Termin i zasady wystawiania faktur korygujących
Zgodnie z ustawą o VAT, zasady wystawiania faktur korygujących określa art. 106j. Choć przepisy nie podają konkretnego terminu na ich wystawienie, przyjmuje się, że granicą czasową jest moment przedawnienia zobowiązania podatkowego, którego dotyczy faktura. Stanowisko to potwierdzają liczne interpretacje podatkowe oraz orzecznictwo sądów administracyjnych.
Po upływie tego terminu dokonanie korekty nie jest możliwe.
Kiedy przedawnia się zobowiązanie podatkowe
Zobowiązania podatkowe przedawniają się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Oznacza to, że najczęściej faktury korygujące można wystawiać przez 5 lat od końca roku, w którym miał miejsce obowiązek podatkowy.
Warto pamiętać, że w pewnych sytuacjach bieg przedawnienia może się wydłużyć (np. w przypadku zawieszenia lub przerwania terminu przedawnienia zgodnie z art. 70 Ordynacji podatkowej).
Czy faktura korygująca wpływa na przedawnienie zobowiązania podatkowego
Wystawienie faktury korygującej nie wpływa na bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Korekta faktury odnosi się do pierwotnego dokumentu, który potwierdzał zdarzenie podatkowe, a nie do momentu dokonania korekty.
Zobacz także
Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - już od 1 lutego 2026 system obejmie pierwszą grupę podatników. Nawet najlepiej przygotowane firmy mogą popełniać błędy przy wystawianiu e-faktur, szczególnie w pierwszych miesiącach realizacji nowego wymogu. Czy ewentualne braki formalne wpłyną na ważność dokumentów?
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.
Obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK CIT wszedł w życie 1 stycznia 2025. Kiedy trzeba będzie wysłać pierwszy plik i jakie dane powinny się w nim znaleźć?
Wielu przedsiębiorców rozpoczynających działalność korzysta z możliwości zwolnienia z podatku VAT – to prostsze rozliczenia i brak konieczności doliczania podatku do ceny. Jednak co dzieje się w sytuacji, gdy w trakcie miesiąca zostanie przekroczony ustawowy limit? Jak zarejestrować się jako podatnik VAT?
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.