
Faktura korygująca – do kiedy można ją wystawić
Faktury korygujące stanowią nieodłączny element rozliczeń podatkowych. Pozwalają na poprawę błędów w wystawionych wcześniej dokumentach. Do kiedy można dokonać korekty, aby była zgodna z przepisami?
Termin i zasady wystawiania faktur korygujących
Zgodnie z ustawą o VAT, zasady wystawiania faktur korygujących określa art. 106j. Choć przepisy nie podają konkretnego terminu na ich wystawienie, przyjmuje się, że granicą czasową jest moment przedawnienia zobowiązania podatkowego, którego dotyczy faktura. Stanowisko to potwierdzają liczne interpretacje podatkowe oraz orzecznictwo sądów administracyjnych.
Po upływie tego terminu dokonanie korekty nie jest możliwe.
Kiedy przedawnia się zobowiązanie podatkowe
Zobowiązania podatkowe przedawniają się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Oznacza to, że najczęściej faktury korygujące można wystawiać przez 5 lat od końca roku, w którym miał miejsce obowiązek podatkowy.
Warto pamiętać, że w pewnych sytuacjach bieg przedawnienia może się wydłużyć (np. w przypadku zawieszenia lub przerwania terminu przedawnienia zgodnie z art. 70 Ordynacji podatkowej).
Czy faktura korygująca wpływa na przedawnienie zobowiązania podatkowego
Wystawienie faktury korygującej nie wpływa na bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Korekta faktury odnosi się do pierwotnego dokumentu, który potwierdzał zdarzenie podatkowe, a nie do momentu dokonania korekty.
Zobacz także
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.