
e-Doręczenia - od kiedy i dla kogo obowiązkowe
Od 1 kwietnia 2025 firmy, które zostały zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) do końca poprzedniego roku, zostaną objęte obowiązkiem posiadania skrzynek do e-Doręczeń oraz korzystania z nich.
e-Doręczenia – co to jest
To usługa umożliwiająca bezpieczną wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji w formie elektronicznej. Dzięki temu, że posiada status usługi zaufania, jej skutki prawne są równoważne z tradycyjnym listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Od 1 stycznia 2025 obowiązek korzystania z e-Doręczeń obejmuje instytucje publiczne i zawody zaufania oraz podmioty niepubliczne rejestrujące się do KRS lub składające wniosek o wpis do CEiDG. 1 kwietnia br. dołączą do nich firmy, które zostały zarejestrowane w KRS przed początkiem 2025 r. Będzie to oznaczało kilkaset tysięcy nowych użytkowników systemu.
e-Doręczenia – korzyści
- Bezpieczeństwo i tajemnica korespondencji – zapewnia je jednoznaczna identyfikacja nadawcy i adresata oraz zastosowanie zaawansowanej technologii szyfrowania.
- Integralność danych – korzystając z e-Doręczeń nadawca ma gwarancję, że przesyłane informacje pozostaną niezmienione i nienaruszone.
- Dowody nadania i odbioru – wiadomości wysyłane z adresu do e-Doręczeń zawierają niezbędne dowody, uznawane przez instytucje państwowe.
- Łatwy dostęp do informacji – proste zarządzanie korespondencją dzięki dostępowi do daty i czasu wysłania oraz otrzymania wiadomości, jak również do historii korespondencji.
e-Doręczenia – jak zacząć korzystać
Pierwszym krokiem jest założenie adresu do e-Doręczeń. Można to zrobić poprzez złożenie wniosku na platformie biznes.gov.pl. Po aktywacji adresu, przedsiębiorca uzyska dostęp do bezpłatnej skrzynki, która umożliwi mu pełne zarządzanie korespondencją elektroniczną. Operatorem systemu jest Poczta Polska.
Więcej informacji na temat e-Doręczeń, w tym pełny harmonogram wprowadzania obowiązku, można znaleźć na stronie https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/czym-sa-e-doreczenia.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









