
e-Doręczenia - od kiedy i dla kogo obowiązkowe
Od 1 kwietnia 2025 firmy, które zostały zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) do końca poprzedniego roku, zostaną objęte obowiązkiem posiadania skrzynek do e-Doręczeń oraz korzystania z nich.
e-Doręczenia – co to jest
To usługa umożliwiająca bezpieczną wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji w formie elektronicznej. Dzięki temu, że posiada status usługi zaufania, jej skutki prawne są równoważne z tradycyjnym listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Od 1 stycznia 2025 obowiązek korzystania z e-Doręczeń obejmuje instytucje publiczne i zawody zaufania oraz podmioty niepubliczne rejestrujące się do KRS lub składające wniosek o wpis do CEiDG. 1 kwietnia br. dołączą do nich firmy, które zostały zarejestrowane w KRS przed początkiem 2025 r. Będzie to oznaczało kilkaset tysięcy nowych użytkowników systemu.
e-Doręczenia – korzyści
- Bezpieczeństwo i tajemnica korespondencji – zapewnia je jednoznaczna identyfikacja nadawcy i adresata oraz zastosowanie zaawansowanej technologii szyfrowania.
- Integralność danych – korzystając z e-Doręczeń nadawca ma gwarancję, że przesyłane informacje pozostaną niezmienione i nienaruszone.
- Dowody nadania i odbioru – wiadomości wysyłane z adresu do e-Doręczeń zawierają niezbędne dowody, uznawane przez instytucje państwowe.
- Łatwy dostęp do informacji – proste zarządzanie korespondencją dzięki dostępowi do daty i czasu wysłania oraz otrzymania wiadomości, jak również do historii korespondencji.
e-Doręczenia – jak zacząć korzystać
Pierwszym krokiem jest założenie adresu do e-Doręczeń. Można to zrobić poprzez złożenie wniosku na platformie biznes.gov.pl. Po aktywacji adresu, przedsiębiorca uzyska dostęp do bezpłatnej skrzynki, która umożliwi mu pełne zarządzanie korespondencją elektroniczną. Operatorem systemu jest Poczta Polska.
Więcej informacji na temat e-Doręczeń, w tym pełny harmonogram wprowadzania obowiązku, można znaleźć na stronie https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/czym-sa-e-doreczenia.
Zobacz także
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Nowe przepisy mają usprawnić działanie organów skarbowych, uprościć obowiązki podatników oraz doprecyzować przepisy, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne. Co dokładnie się zmieni?
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.