
Deklaracja ZUS DRA – co to jest i jakie są terminy jej składania
Deklaracja ZUS DRA to obowiązkowy dokument dla osób prowadzących działalność gospodarczą, służący do rozliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Prawidłowe złożenie deklaracji jest kluczowe dla uniknięcie błędów w rozliczeniach z ZUS. Kto musi ją składać i do kiedy należy to zrobić?
Kto musi składać deklarację ZUS DRA
Deklarację ZUS DRA składają:
- osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które nie zatrudniają pracowników i płacą składki wyłącznie za siebie,
- przedsiębiorcy opłacający składki również za swoich pracowników – w tym przypadku należy złożyć dodatkowo deklarację ZUS RCA.
Wyjątki (grupy zwolnione z obowiązku składania deklaracji ZUS DRA):
- duchowni,
- osoby składające dokumenty za nianie,
- osoby podlegające dobrowolnemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu na podstawie art. 7 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Jakie informacje zawiera ZUS DRA
Deklaracja ZUS DRA obejmuje wykaz należnych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, które przedsiębiorca ma obowiązek opłacić za siebie lub za swoich pracowników. W ramach tej deklaracji wykazuje się również wypłacone świadczenia. Część deklaracji ZUS DRA obejmuje także dodatkowe formularze, takie jak:
- ZUS RCA – imienny raport miesięczny o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach,
- ZUS RSA – raport imienny o wypłaconych świadczeniach i przerwach w opłacaniu składek,
- ZUS DRA cz. II – dla osób prowadzących działalność gospodarczą na mniejszą skalę, które korzystają z obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne i opłacają składki wyłącznie za siebie,
- ZUS RCA cz. II – imienny raport cz. II dla osoby fizycznej wykonującej działalność gospodarczą na mniejszą skalę, która korzysta z obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne,
- ZUS RPA – imienny raport miesięczny o przychodach ubezpieczonego/okresach pracy nauczycielskiej.
Termin składania deklaracji ZUS DRA
Zgodnie z przepisami, przedsiębiorcy mają określony termin na złożenie deklaracji ZUS DRA oraz opłacenie składek. Termin zależy od rodzaju płatnika składek:
- do 5. dnia następnego miesiąca – dla jednostek i zakładów budżetowych,
- do 15. dnia następnego miesiąca – dla płatników posiadających osobowość prawną, w tym spółek akcyjnych i spółek z o.o.,
- do 20. dnia następnego miesiąca – dla pozostałych płatników składek, w tym przedsiębiorców, którzy opłacają składki wyłącznie za siebie.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









