
Elektroniczne przesyłanie ksiąg do urzędu skarbowego - co warto wiedzieć?
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.
Kogo dotyczy nowy obowiązek
W pierwszym etapie obowiązek obejmuje wybrane grupy podatników CIT, takich jak podatkowe grupy kapitałowe oraz duże firmy. W kolejnych latach stopniowo będzie on rozszerzany na inne grupy przedsiębiorców, w tym podatników PIT oraz tych rozliczających się ryczałtem.
Szczegóły dotyczące poszczególnych grup objętych obowiązkiem:
- Podatnicy CIT - duże firmy objęte podatkiem dochodowym od osób prawnych, które prowadzą pełne księgi rachunkowe. Obowiązek nie będzie dotyczył jednak m.in. podmiotów zwolnionych z CIT (zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o CIT), z wyjątkiem fundacji rodzinnych oraz podatników prowadzących uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.
- Podatnicy PIT - osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, jak też podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, księgi rachunkowe lub ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
- Podatnicy rozliczający się w formie ryczałtu – podatnicy opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, prowadzących ewidencję przychodów lub wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Zakres i forma przesyłanych danych
Podmioty wymienione w ustawie o CIT będą przesyłać księgi rachunkowe za rok podatkowy/obrotowy w formie elektronicznej. Teraz księgi będą musiały być przekazywane do urzędu skarbowego również w formie pliku JPK_KR, a także JPK_KR_PD dla ksiąg rachunkowych oraz JPK_ST_KR dla danych z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Szczegóły odnośnie do zawartości tych plików oraz wyjaśnienia poszczególnych elementów można znaleźć w broszurach dostępnych na stronie Krajowej Administracji Skarbowej.
Obowiązek elektronicznego przesyłania ksiąg podatkowych będzie wdrażany stopniowo. Od 2025 roku nowy wymóg będzie dotyczyć dużych podatników CIT, w tym grup kapitałowych. Natomiast do 2027 roku wszystkie objęte obowiązkiem podmioty będą przesyłać księgi wyłącznie drogą elektroniczną.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









