Programy dla firm - InsERT
Elektroniczne przesyłanie ksiąg do urzędu skarbowego - co warto wiedzieć?

Elektroniczne przesyłanie ksiąg do urzędu skarbowego - co warto wiedzieć?

08 
listopada
 2024

Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.

Kogo dotyczy nowy obowiązek

W pierwszym etapie obowiązek obejmuje wybrane grupy podatników CIT, takich jak podatkowe grupy kapitałowe oraz duże firmy. W kolejnych latach stopniowo będzie on rozszerzany na inne grupy przedsiębiorców, w tym podatników PIT oraz tych rozliczających się ryczałtem.

Szczegóły dotyczące poszczególnych grup objętych obowiązkiem:

  • Podatnicy CIT - duże firmy objęte podatkiem dochodowym od osób prawnych, które prowadzą pełne księgi rachunkowe. Obowiązek nie będzie dotyczył jednak m.in. podmiotów zwolnionych z CIT (zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o CIT), z wyjątkiem fundacji rodzinnych oraz podatników prowadzących uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.

  • Podatnicy PIT - osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, jak też podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, księgi rachunkowe lub ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

  • Podatnicy rozliczający się w formie ryczałtu – podatnicy opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, prowadzących ewidencję przychodów lub wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.


Zakres i forma przesyłanych danych

Podmioty wymienione w ustawie o CIT będą przesyłać księgi rachunkowe za rok podatkowy/obrotowy w formie elektronicznej. Teraz księgi będą musiały być przekazywane do urzędu skarbowego również w formie pliku JPK_KR, a także JPK_KR_PD dla ksiąg rachunkowych oraz JPK_ST_KR dla danych z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Szczegóły odnośnie do zawartości tych plików oraz wyjaśnienia poszczególnych elementów można znaleźć w broszurach dostępnych na stronie Krajowej Administracji Skarbowej.

 

Obowiązek elektronicznego przesyłania ksiąg podatkowych będzie wdrażany stopniowo. Od 2025 roku nowy wymóg będzie dotyczyć dużych podatników CIT, w tym grup kapitałowych. Natomiast do 2027 roku wszystkie objęte obowiązkiem podmioty będą przesyłać księgi wyłącznie drogą elektroniczną.

Zobacz także

Wyjątki wyłączone z obsługi KSeF
18 
listopada
 2025

KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.

Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać
06 
listopada
 2025

Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Faktura pro forma a KSeF
31 
października
 2025

Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.

Certyfikat KSeF - najważniejsze informacje
24 
października
 2025

Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.

Ustawa o KSeF podpisana przez prezydenta
28 
sierpnia
 2025

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie. 

KSeF a kody QR - od kiedy będą obowiązkowe?
27 
sierpnia
 2025

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.  

Faktura wystawiona poza KSeF a odliczenie VAT
05 
sierpnia
 2025

Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF
27 
czerwca
 2025

Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.

Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
24 
czerwca
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.