
KSeF dla podatników zwolnionych z VAT
Rewolucja podatkowa w postaci KSeF zbliża się wielkimi krokami. Korzystanie z systemu obejmie wszystkich podatników, niezależnie od formy rozliczenia, a więc również tych zwolnionych z VAT.
Harmonogram wdrożenia KSeF
Warto przypomnieć sobie terminy od kiedy będzie obowiązywał nowy system:
- od 1 lutego 2026 r. - dla podatników, których sprzedaż w 2024 r. przekroczyła 200 mln złotych - także tych zwolnionych z VAT,
- od 1 kwietnia 2026 r. - dla pozostałych podatników, również zwolnionych z VAT, jeśli wystawiają faktury,
- od 1 stycznia 2027 r. - dla najmniejszych podmiotów, tzw. “wykluczonych cyfrowo” (limit sprzedaży do 10 tys. zł miesięcznie, a pojedyncza faktura nie przekracza 450 zł).
Kiedy powstaje obowiązek korzystania z KSeF
Do korzystania z KSeF zobligowani są wszyscy podatnicy. Podatnikiem jest każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą, niezależnie od tego, czy płaci VAT czy jest z niego zwolniony. Są jednak wyjątki, gdzie nie trzeba używać KSeF:
- firma nie ma siedziby ani stałego miejsca działalności w Polsce,
- firma ma stałe miejsce w Polsce, ale nie bierze ono udziału w danej transakcji,
- korzystanie ze specjalnych procedur podatkowych (np. np. VAT IOSS w zakresie SOTI),
- wystawianie faktury dla osoby prywatnej, która nie prowadzi działalności gospodarczej,
- sprzedawanie towarów lub usług, które mają własne zasady dokumentowania (np. bilety za przejazd autostradą, bilety jednorazowe za transport),
- korzystanie ze zwolnienia na podstawie szczególnych przepisów (art. 113a 1 ustawy o VAT).
KSeF dla podatników zwolnionych z VAT a kasa fiskalna
Od 1 kwietnia 2026 r. podatnicy zwolnieni z VAT będą musieli wystawiać faktury w KSeF, ale tylko jeśli sprzedają towary lub usługi na rzecz innych przedsiębiorców. W przypadku sprzedaży dla osoby prywatnej nieprowadzącej działalności gospodarczej, nadal wymagane będzie korzystanie z kasy fiskalnej.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.








