
Zmiany w KSeF – harmonogram, niższe kary i oficjalne testy systemu
Rząd przedstawił nowy harmonogram wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wśród zapowiedzi znajdują się również informacje m.in. o obniżeniu kar dla firm, które nie dostosują się do wymogów KSeF w wyznaczonym czasie oraz umożliwienie przedsiębiorcom dodawania załączników do e-faktur.
Terminy wprowadzenia KSeF
Zgodnie z nowym harmonogramem, obligatoryjny KSeF zacznie obowiązywać:
- od 1 lutego 2026 roku – dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z korektą podatku) przekroczy w 2025 roku 200 mln zł,
- od 1 kwietnia 2026 roku – dla pozostałych przedsiębiorców.
Małe podmioty “wykluczone cyfrowo”, które wystawiają niewielką liczbę faktur objęte zostaną okresem przejściowym i będą mogły korzystać z tradycyjnych metod fakturowania do września 2026 roku.
Najważniejsze zapowiedzi
- Nowa funkcja - załączniki do e-faktur: dodawanie załączników do e-faktur to zmiana szczególnie istotna dla branż takich jak energetyka czy telekomunikacja. Przedsiębiorstwa będą mogły przesyłać szczegółowe dane, np. rozliczenia związane z punktami poboru energii czy billingi. Wprowadzono jednak ograniczenia – możliwy będzie tylko jeden załącznik na fakturę, wyłącznie określonemu celowi, a nie np. promocji.
- Tryb offline: do końca 2026 roku zostanie wprowadzony tryb offline dla wszystkich podatników.
- Faktury konsumenckie: w systemie pojawi się możliwość wystawiania faktur konsumenckich.
- Obniżenie kar: w początkowym etapie planowane jest zmniejszenie kar za nieprzestrzeganie obowiązków związanych z KSeF.
- Odroczenie wymagań: przesunięcie obowiązków związanych z numerem KSeF na płatnościach i fakturach z kas rejestrujących.
- Infolinia KSeF: od początku 2025 roku ma zostać uruchomiona specjalna infolinia, zapewniająca lepszy dostęp do informacji o systemie i nowych zasadach.
Oficjalne testy systemu
Oficjalne testy ministerialne KSeF zaplanowane są na III i IV kwartał 2025 roku. Testy będą miały na celu weryfikację działania systemu przed jego pełnym uruchomieniem. Z tego powodu dla przedsiębiorców kluczowa może ukazać się pierwsza połowa roku, w której warto zakończyć przygotowania do KSeF przed oficjalnym wypróbowaniem systemu.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.









