
Składka zdrowotna dla przedsiębiorców – co ma się zmienić
Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.
W myśl obecnych regulacji przedsiębiorca, który sprzeda nieruchomość, musi zapłacić znacznie większą składkę na ubezpieczenie zdrowotne, nawet jeśli tego rodzaju sprzedaż nie jest w żaden sposób powiązana z jego działalnością gospodarczą.
Nowe przepisy mają to zmienić.
Zmiany w składce zdrowotnej 2025
Zgodnie z projektem przyjętym przez rząd, od 2025 roku:
- przychody dotyczące sprzedaży środków trwałych nie będą wchodziły do podstawy naliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców;
- rozwiązanie to będzie uwzględniane w wyliczeniu wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne dla osób rozliczających się na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej oraz dla rozliczających się w formie podatku liniowego;
- dla przedsiębiorców rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych projekt przewiduje wyłączenie przychodów ze zbycia środków trwałych z limitów przychodów, które warunkują wysokość składki zdrowotnej.
Zobacz także
Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - już od 1 lutego 2026 system obejmie pierwszą grupę podatników. Nawet najlepiej przygotowane firmy mogą popełniać błędy przy wystawianiu e-faktur, szczególnie w pierwszych miesiącach realizacji nowego wymogu. Czy ewentualne braki formalne wpłyną na ważność dokumentów?
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.
Obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK CIT wszedł w życie 1 stycznia 2025. Kiedy trzeba będzie wysłać pierwszy plik i jakie dane powinny się w nim znaleźć?
Wielu przedsiębiorców rozpoczynających działalność korzysta z możliwości zwolnienia z podatku VAT – to prostsze rozliczenia i brak konieczności doliczania podatku do ceny. Jednak co dzieje się w sytuacji, gdy w trakcie miesiąca zostanie przekroczony ustawowy limit? Jak zarejestrować się jako podatnik VAT?
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.