Rada Fiskalna - zasady funkcjonowania, skład, przewodniczący
Do najważniejszych zadań Rady należeć będzie:
- wykorzystywanych na potrzeby opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektu średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego;
- z krajowymi i unijnymi regułami fiskalnymi;
- ram budżetowych;
- w zakresie ich oddziaływania na stabilność finansów publicznych i sytuację makroekonomiczną kraju (na wniosek Ministra Finansów).
Wejście w życie ustawy o Radzie Fiskalnej wprowadzi zmiany w procesie budżetowym, który będzie wówczas wyglądał następująco:
- przyjęcie Średniookresowego Planu Budżetowo-Strukturalnego/Rocznego Raportu z Realizacji Planu Średniookresowego, wraz z założeniami makroekonomicznymi dla potrzeb planowania budżetowego w średnim okresie.
- przekazanie przez Radę Fiskalną opinii na temat rocznych i wieloletnich prognoz makroekonomicznych.
- przekazanie przez Radę Dialogu Społecznego propozycji dotyczącej poziomu wynagrodzeń, płacy minimalnej oraz emerytur i rent.
- przekazanie projektu ustawy budżetowej do opiniowania przez Radę Fiskalną i Dialogu Społecznego.
- Rada Fiskalna przekazuje opinie dotyczące projektu ustawy budżetowej.
- przekazanie przez Radę Dialogu Społecznego opinii dotyczącej projektu ustawy budżetowej.
Rada Fiskalna
. Minister Finansów będzie zobowiązany zastosować się do nich lub w ciągu 2 miesięcy uzasadnić przyczyny, dla których postanowił ich nie uwzględniać. Rada będzie mogła ponadto zażądać od jednostek sektora instytucji rządowych i samorządowych informacji niezbędnych do realizacji swoich działań.Opracowane przez Radę Fiskalną dokumenty będą publikowane, a ona sama będzie zabierała głos w debacie publicznej.
Rada Fiskalna będzie składała się z
, którzy będą wybierani przez:- Prezydenta RP,
- Prezesa NIK,
- Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
- Ministra Finansów,
- Stronę pracowników Rady Dialogu Społecznego,
- Stronę pracodawców Rady Dialogu Społecznego,
- Stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Członkowie Rady będą musiały posiadać
w dziedzinie finansów publicznych, makroekonomii lub zarządzania finansami jednostek sektora finansów publicznych oraz co najmniej tytuł zawodowy magistra. Będą musieli spełniać wysokie wymogi dotyczące niezależności. Pięć lat przed powołaniem :- sprawować mandatu posła, senatora lub posła do Parlamentu Europejskiego,
- być członkiem Komisji Europejskiej,
- zajmować kierowniczych stanowisk państwowych,
- być członkiem partii politycznej,
- prowadzić zawodowej działalności lobbingowej.
Instytucje odpowiedzialne za wskazywanie kandydatów do Rady Fiskalnej będą zobowiązane
. Minister Finansów będzie mógł z kolei zażądać uzupełnienia uzasadnienia lub zestawu dokumentów. Następnie trafią one do Sejmu celem weryfikacji przez komisję sejmową. W przypadku negatywnej opinii komisji, instytucja wskazująca przedstawi nowego kandydata.
Przewodniczący nowej instytucji będzie wybierany w czteroetapowej, otwartej procedurze. Jej proces będzie przebiegał następująco:
- Minister Finansów rozpisuje otwarty i konkurencyjny nabór na Przewodniczącego Rady Fiskalnej. Powołany do jego realizacji zespół, składający się z osób, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów, ocenia spełnienie przez osoby biorące udział w naborze wymogów ustawowych.
- Ze sporządzonej przez zespół listy kandydatów spełniających wymogi ustawowe Minister Finansów wybiera kandydata na Przewodniczącego Rady Fiskalnej.
- Minister Finansów przekazuje dokumenty kandydata na Przewodniczącego Rady Fiskalnej potwierdzające spełnienie przez niego wymogów ustawowych wraz z uzasadnieniem ich spełnienia Marszałkowi Sejmu celem zasięgnięcia opinii komisji sejmowej.
- Komisja sejmowa weryfikuje spełnienie przez kandydata wymogów ustawowych. W przypadku opinii pozytywnej kandydat zostaje powołany na stanowisko Przewodniczącego Rady Fiskalnej przez Ministra Finansów. W przypadku opinii negatywnej Minister Finansów wskazuje nowego kandydata z listy wyłonionej w trakcie naboru, a w przypadku wyczerpania jej rozpisze nowy nabór.
Realizację swoich zadań Rada rozpocznie w 2026 r., ale już w 2025 zostaną wyłonieni jej członkowie. Zapleczem analitycznym i administracyjnym Rady Fiskalnej będzie Biuro Rady, które zostanie utworzone w 2025 r. Szacowana ilość jego pracowników to 15 osób.
Zobacz także
Koniec stycznia to intensywny czas dla przedsiębiorców i księgowych, którzy muszą sprostać istotnym obowiązkom podatkowym. Wypełnienie i dostarczenie formularzy PIT-11 to jedno z kluczowych zadań. Sprawdź, jakie obowiązują terminy i zasady składania tej deklaracji.
Kasowy PIT to metoda rozliczania podatku dochodowego dla podatników prowadzących działalność gospodarczą, która opiera się na ustalaniu przychodu w dniu otrzymania zapłaty za towary lub usługi. Jakie są zasady stosowania kasowego PIT?
ZUS informuje o stanie kont płatników. Co w przypadku niedopłaty i jak odzyskać pieniądze z nadpłaty
ZUS rozpoczął przekazywanie informacji o stanie rozliczeń na kontach płatników za rok 2024. Dzięki temu będą oni wiedzieć, czy na ich koncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jest nadpłata, niedopłata czy saldo zerowe. Czy zadłużenie można rozłożyć na raty i jak odzyskać pieniądze z nadpłaty? Zachęcamy do lektury.
Mały ZUS Plus to rozwiązanie, które umożliwia przedsiębiorcom osiągającym niskie przychody opłacanie niższych składek na ubezpieczenie społeczne. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące ulgi.
W Monitorze Polskim zamieszczono obwieszczenie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dotyczące prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2025 roku. Kwota ta stanowi podstawę do obliczenia składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców. Jakie zatem składki będą obowiązywały w 2025 roku?
Rząd przedstawił nowy harmonogram wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wśród zapowiedzi znajdują się również informacje m.in. o obniżeniu kar dla firm, które nie dostosują się do wymogów KSeF w wyznaczonym czasie oraz umożliwienie przedsiębiorcom dodawania załączników do e-faktur.
Od 1 stycznia 2025 zacznie obowiązywać tzw. procedura SME (Small Medium-sized Enterprise), umożliwiająca małym i średnim firmom korzystanie ze zwolnienia VAT nie tylko w kraju, w którym mają siedzibę, ale także w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. W związku z tym Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany w przepisach dotyczących wystawiania faktur. Nowe regulacje w tym zakresie mają być zgodne z zasadami procedury SME.