Programy dla firm - InsERT
Odzyskaj nadpłatę ze składki zdrowotnej

Odzyskaj nadpłatę ze składki zdrowotnej

15 
maja
 2023

Przedsiębiorcy mają czas do 22 maja 2023, aby złożyć roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2022 rok - poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Podatnicy, którym z rozliczenia wyjdzie nadpłata, mogą złożyć wniosek o jej zwrot do 1 czerwca.

Rozliczenie powinno zostać złożone w dokumencie za kwiecień 2023 roku. Jak wyjaśnia ZUS, ustalona roczna składka zdrowotna może okazać się niższa lub wyższa od sumy składek zapłaconej przez przedsiębiorcę przez cały rok.

Jeśli z rozliczenia wyjdzie nadpłata, a płatnik nie ma zaległości w opłacaniu składek, ZUS utworzy wniosek o zwrot nadpłaty na profilu podatnika na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE). Wniosek będzie można uzupełnić, podpisać i odesłać do 1 czerwca - wówczas ZUS dokona zwrotu nadpłaty na rachunek bankowy płatnika, nie później niż 1 sierpnia 2023. W przypadku, gdy na koncie podatnika znajduje się zadłużenie, nadpłata zostanie automatycznie rozliczona na poczet zaległości.  

Jeśli zaś z rozliczenia wyniknie niedopłata, będzie trzeba uregulować różnicę w terminie płatności składki za kwiecień, czyli do 22 maja 2023 roku. Przedsiębiorca, który chce złożyć dokumenty korygujące wysokość składki zdrowotnej za ubiegły rok, może to zrobić najpóźniej do dnia, w którym złoży wniosek o zwrot nadpłaty. Jeśli zaś nie składa takiego wniosku - do 30 czerwca 2023.

Dokonaj rozliczenia w programie InsERT

Osoby, które prowadzą jednoosobową działalność, rozliczenie roczne składają na druku ZUS DRA (blok XII). W przypadku opłacania składek za inne osoby (pracowników, zleceniobiorców itp.) należy wypełnić druk ZUS RCA (blok III. F.). Nowe wzory powyższych dokumentów obowiązują od 1 maja. Rocznego rozliczenia składki oraz wysyłki do ZUS można dokonać w programach księgowych Insertu: InsERT nexo/PRO oraz InsERT GT.

Kto nie musi rozliczać

Z obowiązku zwolnione są osoby rozliczające się z wykorzystaniem karty podatkowej, twórcy i artyści, wspólnicy spółki komandytowej, jednoosobowej spółki z .o.o., a także osoby współpracujące.

Zobacz także

Wyjątki wyłączone z obsługi KSeF
18 
listopada
 2025

KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.

Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać
06 
listopada
 2025

Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Faktura pro forma a KSeF
31 
października
 2025

Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.

Certyfikat KSeF - najważniejsze informacje
24 
października
 2025

Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.

Ustawa o KSeF podpisana przez prezydenta
28 
sierpnia
 2025

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie. 

KSeF a kody QR - od kiedy będą obowiązkowe?
27 
sierpnia
 2025

Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.  

Faktura wystawiona poza KSeF a odliczenie VAT
05 
sierpnia
 2025

Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF
27 
czerwca
 2025

Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.

Projekt rozporządzenia ws. KPiR – elektroniczna księga od 2026 roku
24 
czerwca
 2025

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.