
Odzyskaj nadpłatę ze składki zdrowotnej
Przedsiębiorcy mają czas do 22 maja 2023, aby złożyć roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2022 rok - poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Podatnicy, którym z rozliczenia wyjdzie nadpłata, mogą złożyć wniosek o jej zwrot do 1 czerwca.
Rozliczenie powinno zostać złożone w dokumencie za kwiecień 2023 roku. Jak wyjaśnia ZUS, ustalona roczna składka zdrowotna może okazać się niższa lub wyższa od sumy składek zapłaconej przez przedsiębiorcę przez cały rok.
Jeśli z rozliczenia wyjdzie nadpłata, a płatnik nie ma zaległości w opłacaniu składek, ZUS utworzy wniosek o zwrot nadpłaty na profilu podatnika na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE). Wniosek będzie można uzupełnić, podpisać i odesłać do 1 czerwca - wówczas ZUS dokona zwrotu nadpłaty na rachunek bankowy płatnika, nie później niż 1 sierpnia 2023. W przypadku, gdy na koncie podatnika znajduje się zadłużenie, nadpłata zostanie automatycznie rozliczona na poczet zaległości.
Jeśli zaś z rozliczenia wyniknie niedopłata, będzie trzeba uregulować różnicę w terminie płatności składki za kwiecień, czyli do 22 maja 2023 roku. Przedsiębiorca, który chce złożyć dokumenty korygujące wysokość składki zdrowotnej za ubiegły rok, może to zrobić najpóźniej do dnia, w którym złoży wniosek o zwrot nadpłaty. Jeśli zaś nie składa takiego wniosku - do 30 czerwca 2023.
Dokonaj rozliczenia w programie InsERT
Osoby, które prowadzą jednoosobową działalność, rozliczenie roczne składają na druku ZUS DRA (blok XII). W przypadku opłacania składek za inne osoby (pracowników, zleceniobiorców itp.) należy wypełnić druk ZUS RCA (blok III. F.). Nowe wzory powyższych dokumentów obowiązują od 1 maja. Rocznego rozliczenia składki oraz wysyłki do ZUS można dokonać w programach księgowych Insertu: InsERT nexo/PRO oraz InsERT GT.
Kto nie musi rozliczać
Z obowiązku zwolnione są osoby rozliczające się z wykorzystaniem karty podatkowej, twórcy i artyści, wspólnicy spółki komandytowej, jednoosobowej spółki z .o.o., a także osoby współpracujące.
Zobacz także
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.
Obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK CIT wszedł w życie 1 stycznia 2025. Kiedy trzeba będzie wysłać pierwszy plik i jakie dane powinny się w nim znaleźć?
Wielu przedsiębiorców rozpoczynających działalność korzysta z możliwości zwolnienia z podatku VAT – to prostsze rozliczenia i brak konieczności doliczania podatku do ceny. Jednak co dzieje się w sytuacji, gdy w trakcie miesiąca zostanie przekroczony ustawowy limit? Jak zarejestrować się jako podatnik VAT?
Mikroprzedsiębiorcy będą mogli skorzystać z czasowego zwolnienia z obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). System stanie się obowiązkowy dla pierwszej grupy podatników VAT już 1 lutego 2026 r., dla najmniejszych firm przewidziano jednak okres przejściowy. Sprawdź, na jakich zasadach możesz z niego skorzystać.
Sejm przyjął Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, który wprowadza zmiany dla przedsiębiorców. Szczegóły w artykule.