
Pełna księgowość – zmiany w limitach przychodów
Zgodnie z nowelizacją ustawy o rachunkowości wprowadzone zostaną zmiany dotyczące limitu przychodów zobowiązujących do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych. Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Limit przychodów netto, po którego przekroczeniu przedsiębiorcy zobowiązani są do prowadzenia pełnej księgowości, zostaje podniesiony z 2 milionów euro do 2,5 miliona euro. To oznacza, że większa liczba przedsiębiorców będzie mogła pozostać przy uproszczonych formach księgowości, takich jak podatkowa księga przychodów i rozchodów (PKPiR).
Kto będzie zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych
Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości (ksiąg rachunkowych) będzie dotyczył:
- osób fizycznych,
- wspólników spółek cywilnych,
- spółek jawnych osób fizycznych,
- spółek partnerskich,
jeśli ich przychody netto przekroczą równowartość 2,5 mln euro. Limit będzie przeliczony na złote według kursu euro z 14 października 2024, który wyniósł 4,2846 zł. W efekcie, przedsiębiorcy, których przychody w roku obrotowym przekroczą 10 711 500 zł, będą zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości.
Prowadzenie pełnej księgowości - co oznacza
- Obowiązek ewidencji wszystkich zdarzeń gospodarczych - zarówno przychodów i kosztów podatkowych, jak i tych, które ustawy podatkowe wyłączają z tej kategorii.
- Dzięki pełnej ewidencji można uzyskać więcej informacji o stanie finansowym przedsiębiorstwa.
- Dodatkowe obowiązki sprawozdawcze - po zakończeniu roku obrotowego konieczne jest przygotowanie sprawozdania finansowego według ustalonych wzorów i przesłać je do KRS lub KIS.
Nowe limity w księgach rachunkowych zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku. Jeśli przedsiębiorca przekroczy nowy limit w 2024 roku, pełną księgowość będzie musiał prowadzić już w roku obrotowym rozpoczynającym się po 31 grudnia 2024.
Pełna księgowość w programach InsERT
Rewizor nexo/nexo PRO oraz GT to profesjonalne systemy do prowadzenia pełnej księgowości w małych i średnich firmach oraz biurach rachunkowych. Programy oferują kompleksowy zestaw funkcji potrzebnych do sprawnego zarządzania księgą rachunkową.
Zobacz także
Obowiązkowy KSeF coraz bliżej - już od 1 lutego 2026 system obejmie pierwszą grupę podatników. Nawet najlepiej przygotowane firmy mogą popełniać błędy przy wystawianiu e-faktur, szczególnie w pierwszych miesiącach realizacji nowego wymogu. Czy ewentualne braki formalne wpłyną na ważność dokumentów?
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy oraz planowanego obowiązku prowadzenia księgi w formie elektronicznej. Nowe przepisy wpłyną na sposób ewidencjonowania i dokumentowania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców i biura rachunkowe.
Obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK CIT wszedł w życie 1 stycznia 2025. Kiedy trzeba będzie wysłać pierwszy plik i jakie dane powinny się w nim znaleźć?
Wielu przedsiębiorców rozpoczynających działalność korzysta z możliwości zwolnienia z podatku VAT – to prostsze rozliczenia i brak konieczności doliczania podatku do ceny. Jednak co dzieje się w sytuacji, gdy w trakcie miesiąca zostanie przekroczony ustawowy limit? Jak zarejestrować się jako podatnik VAT?