
JPK CIT – nowe wymagania dotyczące raportowania danych
Nowe przepisy dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego dla podatku dochodowego osób prawnych (JPK CIT) wprowadzają istotne zmiany w sposobie raportowania danych finansowych. Nowelizacja obejmuje bardziej szczegółowe wymagania dotyczące danych, jakie firmy będą musiały przekazywać urzędom skarbowym.
Jakie zmiany wprowadza JPK CIT
Podatnicy prowadzący księgi rachunkowe będą zobowiązani do przesyłania ich w formie JPK w dwóch nowych schematach:
- JPK_KR_PD - rozszerzona wersja obecnego JPK_KR, obejmująca szczegółowe dane o księgach rachunkowych i rozliczeniach podatkowych,
- JPK_ST_KR - nowa struktura do raportowania informacji o środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych.
W porównaniu z dotychczasowymi wymaganiami, JPK CIT obejmie bardziej szczegółowe dane, w tym:
- numery NIP kontrahentów,
- numery KSeF dla faktur,
- urzędowe znaczniki identyfikujące poszczególne zapisy księgowe,
- dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych,
- wysokość różnic pomiędzy wynikiem bilansowym a podatkowym.
Okres przejściowy
W pierwszym okresie rozliczeniowym, obejmującym rok podatkowy rozpoczynający się 1 stycznia 2025 i kończący 31 grudnia 2025, przewidziano możliwość skorzystania z pewnych zwolnień w raportowaniu, co może złagodzić trudności związane z wdrożeniem nowych regulacji.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Krajowy System e-Faktur staje się faktem. Już w 2026 r. wszystkie firmy w Polsce będą zobowiązane do korzystania z nowego rozwiązania. Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Rząd przyjął przygotowany przez ministra finansów projekt ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF (Krajowy System e-Faktur). System będzie wdrażany w dwóch etapach. Sprawdź, kiedy obowiązek obejmie Twoją firmę, czy będziesz mógł skorzystać z okresu przejściowego i w jaki sposób wprowadzenie KSeF wpłynie na termin zwrotu VAT.








