
Faktura wystawiona poza KSeF, a odliczenie VAT
Od 1 lutego 2026 roku zacznie obowiązywać wymóg wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). W związku z tym już teraz pojawia się pytanie: czy faktura wystawiona poza KSeF nadal będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT? Dowiedz się, jakie stanowisko przyjął organ podatkowy.
Obowiązek wystawiania faktur w KSeF
Zgodnie z projektem ustawy o VAT, od:
- 1 lutego 2026 - przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2024 roku 200 mln zł;
- 1 kwietnia 2026 - pozostali przedsiębiorcy
będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. Przepisy przewidują wyjątki, m.in. dla podmiotów zagranicznych bez siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.
Warto zaznaczyć, że obowiązek korzystania z wystawiania faktur przy użyciu KSeF dotyczy sprzedawców, a nie kupujących. Nabywca nie ma obowiązku weryfikowania, czy sprzedawca był objęty obowiązkiem korzystania z wystawiania faktur przy użyciu tego systemu.
Stanowisko organu podatkowego
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że faktura wystawiona z pominięciem KSeF może stanowić podstawę do odliczenia VAT, o ile spełnione są poniższe warunki:
- nabywca jest czynnym podatnikiem VAT,
- zakup dotyczy działalności opodatkowanej,
- faktura dokumentuje rzeczywiste zdarzenia gospodarcze.
Dyrektor KIS wskazał również, że dla zachowania prawa do odliczenia istotne jest, aby towary lub usługi podlegały opodatkowaniu i nie korzystały przy tym ze zwolnienia od tego podatku. Co więcej, prawo do odliczenia przysługuje także w przypadku nabycia towarów lub usług związanych z działalnością prowadzoną poza terytorium kraju - pod warunkiem, że podatnik posiada dokumenty potwierdzające związek podatku naliczonego z tymi czynnościami i że odliczenie byłoby możliwe, gdyby czynności te były wykonywane w Polsce.
Co to oznacza w praktyce
- Forma techniczna faktury (np. brak wystawienia przez KSeF) nie wyklucza prawa do odliczenia VAT.
- Ryzyko związane z naruszeniem obowiązku korzystania z KSeF obciąża wystawcę faktury - nie nabywcę.
- Nabywca nie musi wiedzieć, czy sprzedawca miał obowiązek stosować KSeF (np. czy miał siedzibę w Polsce).
Bezpłatne webinarium o KSeF
Chcesz dowiedzieć się więcej o nadchodzących zmianach? Weź udział w bezpłatnym webinarium “Krajowy System e-Faktur - aktualne założenia, procedury i wymagania”.
Podczas spotkania:
- wyjaśnimy sposób działania KSeF;
- omówimy nowe obowiązki i wymagania wobec firm;
- przedstawimy harmonogram wdrażania;
- podpowiemy, co robić w razie awarii lub niedostępności systemu.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.





