Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Scenariusz obsługi KSeF dla​ biura rachunkowego wykorzystującego program Rachmistrz GT lub Rewizor GT

Program: InsERT GT, Rachmistrz GT, Rewizor GT

Kategoria: Dekretacja dokumentów, Dokumenty, KSeF, Scenariusze pracy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to narzędzie mające na celu usprawnienie procesu wystawiania i przesyłania faktur elektronicznych. Wykorzystanie KSeF w przedsiębiorstwie ma wiele korzyści, w tym: redukcja kosztów, oszczędność czasu, bezpieczeństwo i legalność przesyłanych danych. Krajowy System e-Faktur umożliwia integrację z systemami finansowymi przedsiębiorstwa, co pozwala na łatwe i szybkie wprowadzenie dokumentów do systemu handlowego i systemu finansowo-księgowego. ​​

Artykuł został podzielony na następujące sekcje:

​Wprowadzenie

W zależności od modelu i przepływu danych w przedsiębiorstwie oraz rodzaju księgowości (wewnętrzna lub zewnętrzna) można wyróżnić kilka scenariuszy pracy obsługiwanych przez systemy i aplikacje firmy InsERT. Poniższy scenariusz opisuje odbiór dokumentów w programach księgowych linii InsERT GT w przypadku biura rachunkowego.​

​Biuro rachunkowe obsługuje klientów korzystających z Krajowego Systemu e-Faktur. Pan Marcin powinien aktywować funkcjonalności związane z KSeF w programie, wprowadzić token autoryzacyjny KSeF otrzymany od klienta biura, a następnie odebrać i zadekretować e-Faktury z systemu.​

Aktywacja funkcjonalności związanych z KSeF​

​Uwaga! Komunikacja z produkcyjnym środowiskiem Krajowego Systemu e-Faktur jest możliwa tylko na podmiocie produkcyjnym, posiadającym zarejestrowaną licencję Subiekta, Rachmistrza lub Rewizora GT i podłączone Konto InsERT.​

W pierwszej kolejności Pani Marcin powinien przejść do wybranego programu księgowego linii InsERT GT, uruchomić podmiot i aktywować funkcjonalności związane z KSeF. W tym celu należy:

1. Kliknąć moduł Parametry, a następnie odszukać i przejść do Laboratorium.


2. Zaakceptować regulamin​ Laboratorium i aktywować funkcję KSeF.


3. Na ekranie wyświetlone zostanie stosowne powiadomienie:

  • ​Praca na podmiocie produkcyjnym z zarejestrowaną licencją systemu InsERT GT będzie skutkowała wysyłką i odbiorem faktur z prawdziwym środowiskiem KSeF, wywołując tym samym skutki prawne.

  • W celu uprzedniego przetestowania funkcjonalności związanych z KSeF należy utworzyć kopię podmiotu z nazwą "TEST_KSEF", bądź skorzystać z podmiotu w wersji demonstracyjnej.

Po zapoznaniu się z jego treścią wybrać OK.


4. Po aktywacji funkcji KSeF Laboratorium program należy uruchomić ponownie.


​Wprowadzenie tokenu autoryzującego

Kolejną czynnością, którą Pan Marcin musi wykonać w celu poprawnej komunikacji z KSeF, jest wprowadzenie do programu tokenu autoryzującego uzyskanego na stronie Ministerstwa Finansów​i określenie okresu, z jakiego odbierane mają być e-Faktury.

Uwaga! ​Operacja generowania​ tokenu autoryzacyjnego została opisana tutaj. Operacja powinna zostać wykonana przez klienta biura​, a wygenerowany token ​​przekazany w bezpieczny sposób pracownikowi biura rachunkowego.​​ ​

Aby to zrobić, należy:

1. Przejść do modułu Parametry, a następnie odszukać i dwukrotnie kliknąć KSeF.


2. Upewnić się, że wybrane zostało Środowisko produkcyjne KSeF, po czym wybrać funkcję Przypisz token autoryzujący​.​


3. Token uzyskany na stronie Ministerstwa finansów i podać w polu Token autoryzujący. Zatwierdzić przyciskiem Zapisz​.​


4. Wskazać, jakie faktury powinny być pobierane do programu. Jest to możliwe poprzez zaznaczenie opcji Pobieraj e-Faktury z KSeF, dla których moja firma:

  • jest nabywcą, od

  • jest sprzedawcą, od​

​Dla każdej z opcji należy wskazać datę, od której wybrane e-Faktury mają być pobierane. Zatwierdzić przyciskiem OK​.

Odbiór e-Faktur z KSeF

Po wpisaniu tokenu autoryzującego i wskazaniu, które faktury mają być pobierane, Pan Marcin może przejść do odbioru e-Faktur z systemu. W tym celu może wykorzystać d​wa sposoby odbioru:

  • Odbiór automatyczny

  • Odbiór ręczny​

Aby​ skonfigurować automatyczny odbiór e-Faktur, należy:

1. Przejść do modułu Parametry, a następnie odszukać i dwukrotnie kliknąć KSeF.


2. Udostępnione zostały dwie opcje:

  • ​Automatycznie co: – e-Faktury zostaną automatycznie pobrane do programu w odstępach czasowych ustalonych przez użytkownika.

  • Po uruchomieniu programu – e-Faktury zostaną automatycznie pobrane do danego podmiotu przy uruchomieniu programu.​​​

Po wybraniu jednej bądź obu opcji zatwierdzić przyciskiem OK​.


3. W momencie, gdy do programu pobrane zostaną nowe e-Faktury wyświetlone zostanie informujące o tym powiadomienie.

​​

​Alternatywnym rozwiązaniem jest pobranie e-Faktur z systemu ręcznie. W tym celu należy:

1. Przejść do modułu Portal Biura – Dokumenty, a następnie wybrać Pobierz z KSeF i wskazać odpowiednią opcję:

  • ​​od ostatniego odbioru – program natychmiastowo zacznie pobieranie dok​​umentów od daty ostatniego wykonania tej operacji​;

  • z wybranego okresu – program w następnym kroku będzie wymagał od użytkownika określenia ​okresu, z którego zostaną pobrane, dokumenty (niezależnie od daty ustawionej w parametrach KSeF);

  • o numerze KSeF – program będzie wymagał wprowadzenia numeru KSeF dokumentu do pobrania.

​​

2. Pobrane dokumenty pojawią się na liście w module.​



​​Dekretacja dokumentów pobranych z KSeF

Po tym, jak dokumenty z KSeF zostaną pobrane do programu księgowego, Pan Marcin może przejść do dekretacji pobranych dokumentów. Do wyboru ma dwie opcje:

  • ​​Zaksięgowanie dokumentu pobranego z KSeF ręcznie.​

  • Zaksięgowanie dokumentu pobranego z KSeF przy użyciu schematu importu.​

Aby zaksięgować dokumenty ręcznie, należy:

1. Przejść do modułu ​Portal Biura – Dokumenty, zaznaczyć pozycję na liście, a następnie wskazać Wprowadzanie – Ręcznie​. Po wskazaniu rodzaju zapisu i ewidencji VAT kliknąć Wprowadź z potwierdzeniem​.


2. ​​​​Wyświetli się okno dodawania wybranych zapisów. W lewym, dolnym rogu można przełączać się pomiędzy widokiem zapisu księgowego a zapisem w Ewidencji VAT. Po uzupełnieniu wszystkich niezbędnych danych zatwierdzić przyciskiem Zapisz​.


Alternatywnym rozwiązaniem jest wykorzystanie schematów importu. W tym celu konieczne jest włączenie danej funkcji w Laboratorium. Aby to zrobić, należy:

1. Kliknąć moduł Parametry, a następnie odszukać i przejść do Laboratorium.


2. Aktywować funkcję Schematy importu dla KSeF i zatwierdzić przyciskiem ​OK.


Domyślnie w programie dodane są podstawowe schematy dla KSeF. Tworzenie nowych schematów importu dla dokumentów ​​z KSeF zostało opisane tutaj​ dla Rachmistrza GT, oraz tutaj ​dla Rewizora GT.​

Po aktywacji funkcji w Laboratorium ​i utworzeniu odpowiednich schematów importu można przejść do dekretacji automatycznej. W tym celu należy:​​

Artykuł należy do zbioru zagadnień e-Pomocy technicznej: Scenariusze pracy z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF) w programach firmy InsERT​.​

Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki