
Certyfikat KSeF - najważniejsze informacje
Z początkiem lutego 2026 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Aby móc wystawić fakturę w trybie offline lub uwierzytelnić się w systemie, konieczne będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
Czym jest certyfikat KSeF i do czego będzie służył
Certyfikat KSeF jest elektronicznym poświadczeniem tożsamości podmiotu lub osoby wystawiającej e-Faktury. Jego posiadanie pozwoli na wydajne, bezpieczne i zautomatyzowane korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur.
Będą dwa typy certyfikatu:
- typ 1 (uwierzytelniający) - jako jedna z metod uwierzytelniania się w KSeF,
- typ 2 (offline) - umożliwia oznaczenie faktury kodem potwierdzającym tożsamość wystawcy w trybie offline, np. w przypadku awarii systemu lub w pracy w trybie offline24.
Co istotne, każdy typ certyfikatu będzie generowany osobno. Nie będzie możliwości wygenerowania certyfikatu, który będzie miał zastosowanie dla obu funkcji.
Jak uzyskać certyfikat KSeF i na jaki okres jest wydawany
Możliwość złożenia wniosku o certyfikat będzie dostępna od 1 listopada 2025 r. na stronie Ministerstwa Finansów, w sekcji poświęconej KSeF, za pośrednictwem Modułu Certyfikatów i Uprawnień (MCU). Aby wystąpić o jego wydanie, wymagane będzie uwierzytelnienie się w KSeF jako podatnik lub osoba uprawniona za pomocą np.:
- podpisu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
- kwalifikowanej pieczęci elektronicznej.
O certyfikat KSeF będą mogły wnioskować - bez dodatkowych wymogów - następujące podmioty:
- osoby fizyczne wskazane w zawiadomieniu ZAW-FA,
- osoby fizyczne posiadające uprawnienia właścicielskie,
- podatnicy niebędący osobami fizycznymi, którzy posiadają uprawnienia właścicielskie i uwierzytelniają się w KSeF za pomocą pieczęci elektronicznej.
Obowiązek ponownego nadania uprawnień w MCU powstanie, gdy:
- osoba fizyczna nie została uprawniona na podstawie ZAW-FA w KSeF 1.0 do 31 października 2025 r.,
- podmiot otrzymał uprawnienia do KSeF do 31 października 2025 r.
Po przywróceniu uprawnień w module MCU osoba fizyczna lub podmiot uzyskują możliwość złożenia wniosku o certyfikat KSeF oraz jego pobrania.
Certyfikat będzie ważny przez 2 lata - licząc od daty wskazanej we wniosku lub od daty wydania certyfikatu (jeśli we wniosku nie podano daty początkowej, od której ma być ważny).
Kto może wygenerować certyfikat KSeF? Osoba fizyczna a podmiot
Certyfikat może zostać wydany:
- osobie fizycznej identyfikowanej po numerze NIP lub PESEL - pod warunkiem, że będzie posiada jakiekolwiek uprawnienie do korzystania z KSeF,
- firmie (np. spółce z o.o.) posiadającej NIP - po uwierzytelnieniu się w systemie za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej.
Po zalogowaniu się do KSeF przy użyciu pieczęci kwalifikowanej spółka będzie mogła wnioskować o wydanie i pobrać wiele certyfikatów na dane spółki, a następnie udostępnić je swoim pracownikom. Jeżeli pracownik wystawi fakturę z użyciem takiego certyfikatu, w systemie będą widnieć dane spółki, a nie osoby, która wystawiła tę fakturę. Natomiast w sytuacji, gdy certyfikat zostanie wydany na numer PESEL pracownika, to w systemie będą widnieć dane pracownika, który wystawił fakturę w imieniu spółki.
Należy pamiętać, że udostępnianie certyfikatu wydanego na osobę fizyczną innej osobie jest niedozwolone.
Certyfikaty KSeF a tokeny
Dotychczasowe tokeny autoryzacyjne będą działać równolegle wraz z
certyfikatami do 31 grudnia 2026 r. Docelowo od 1 stycznia 2027 r.
funkcjonować będą wyłącznie certyfikaty.
Co istotne, certyfikaty i tokeny nie są równoważne. Token zawiera określone
uprawnienia podatnika, które nadawane są w chwili jego generowania. Certyfikat
KSeF nie przenosi takich uprawnień, a służy jedynie do uwierzytelniania w
systemie, podobnie jak np. podpis kwalifikowany.
Zobacz także
KSeF już niebawem zacznie obowiązywać dużych przedsiębiorców, a chwilę później resztę podatników. Ustawa przewiduje jednak sytuacje, w których korzystanie z systemu nie jest obligatoryjne.
Faktura pro forma jest powszechnie stosowanym dokumentem handlowym. W poniższym artykule wyjaśniamy, czy będzie można ją wystawić za pomocą KSeF.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Oznacza to koniec procesu legislacyjnego na poziomie ustawodawczym. Tym samym data wdrożenia KSeF w przyszłym roku nie powinna już ulec zmianie.
Wraz z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zostaną zobligowani do umieszczania kodów QR na fakturach, które przekazują w formie wydruku lub pliku PDF. Taki kod to prosty, dwuwymiarowy znak graficzny, dzięki któremu można szybko zidentyfikować konkretny dokument.




