Opis zmian (1.84)
Uwaga! Przed instalacją nowej wersji należy koniecznie wykonać pełną archiwizację danych w starej wersji programu. W razie jakiejkolwiek awarii będzie wówczas możliwe przywrócenie starej wersji programu i kontynuowanie pracy. Dodatkowo program w czasie konwersji bazy danych wykonuje kopię starej wersji bazy.
Poniżej prezentujemy listę najważniejszych zmian do wersji 1.84 systemu InsERT GT oraz szereg uwag dotyczących instalacji i ulepszenia bazy danych.
Konwersja bazy danych
Uruchomienie programu w wersji 1.84 z podmiotem pracującym w wersji starszej wymaga aktualizacji bazy danych. Konwersja jest automatyczna i odbywa się w czasie otwierania wskazanego podmiotu. Wykonując aktualizację podmiotu, należy mieć świadomość następujących założeń:
- konwersja bazy danych jest nieodwracalna;
- aby przeprowadzić konwersję bazy danych należy podać hasło administratora (czyli szefa firmy);
- konwersja bazy danych wykonuje kopię bazy (odpowiednio ją oznaczając);
- wersje systemu InsERT GT starsze niż 1.84 nie będą potrafiły pracować z nowszą, skonwertowaną bazą danych (również przez sieć);
- aby pracować z nową wersją bazy danych, należy zainstalować ulepszenie na wszystkich komputerach w sieci, które będą korzystały ze skonwertowanej bazy danych - niezależnie od tego, który program systemu InsERT GT jest używany;
- konwersji nie podlegają podmioty z wersji testowych lub przedprodukcyjnych.
W czasie konwersji bazy danych wykonywane są m.in. następujące czynności:
- aktualizacja standardowych wzorców wydruków - wzorce użytkownika nie są modyfikowane, choć ich ręczna aktualizacja będzie konieczna w sytuacji, gdy będziemy chcieli wykorzystać niektóre nowo dodane parametry;
- aktualizacja standardowych zestawień;
- aktualizacja wzorców deklaracji podatkowych - o ile nie zostały zmodyfikowane przez użytkownika za pomocą opcji Wersje deklaracji;
- aktualizacja parametrów podatkowych - wszystkich, które są wartościowe i historiowane (poza składką na ubezpieczenie wypadkowe);
- akceptowane (pomijane przy konwersji) są założone przez użytkownika procedury składowane, funkcje, widoki, tabele itp.
Kody, rejestracja i aktywacja
Aby skorzystać z pełnej funkcjonalności wersji 1.84, należy przy starcie programu (odpowiedni komunikat) lub w opcji Pomoc-Zarządzanie licencjami-Aktywuj wpisać (lub pobrać przez Internet) odpowiedni kod aktywacyjny. Kod ten można nabyć u jednego z partnerów Insertu w ramach Abonamentu na ulepszenia.
Nowy sposób dystrybucji ulepszeń związany jest ściśle z unikatowym mechanizmem instalacji i aktywacji ulepszeń zastosowanym w systemie InsERT GT. Mechanizm ten gwarantuje dostęp do wszelkich poprawek i drobnych, bezpłatnych zmian bez ponoszenia dodatkowych kosztów (część z nich, niewymagająca kodu aktywacyjnego, jest dostępna w ulepszeniu bezpłatnie). Natomiast wszystkie nowe możliwości, opcje i moduły dodane do Subiekta GT, Gestora GT, Rachmistrza GT, Rewizora GT lub Gratyfikanta GT będą wymagać specjalnych kodów aktywacyjnych.
Dostęp do nowych modułów i opcji
Aby uzyskać dostęp do nowego modułu lub nowej cechy interfejsu użytkownika (np. nowe paski skrótów lub moduł Naklejki), może być konieczne jednorazowe użycie opcji w menu głównym Widok-Przywróć domyślne moduły. Opcja ta powoduje przywrócenie domyślnej (czyli pełnej) listy modułów i skrótów dostępnych dla użytkownika i zapisanie jej w używanym właśnie pliku konfiguracyjnym.
Zmiany w wersji 1.84
Poniżej wypisano alfabetycznie wszystkie zmiany w wersji 1.84 Rachmistrza GT. Zmiany płatne - wyróżnione czcionką pogrubioną - są umieszczone na początku listy.
- Zaktualizowano Visual C++ 2015-2022 Redistributable Package (x86) do wersji 14.42.34438.00.
- W interfejsie programistycznym Sfera, do obiektu InsERT.Kontrahent dodano operację Anonimizuj(bool pokazOknoPotwierdzenia = true), która umożliwia zanonimizowanie danych kontrahenta.
- W parametrach KSeF zmieniono minimalną wartość interwału czasowego, według którego program może automatycznie odbierać e-Faktury z KSeF - z 5 na 30 minut.
UWAGA! Mechanizm jest dostępny w ramach Laboratorium i funkcjonalności związanej z obsługą Krajowego Systemu e-Fakturowania. - Poprawiono odświeżanie interfejsu użytkownika, gdy wprowadzono nieprawidłowe hasło w procesie przygotowania do konwersji w programie serwisowym.
- Dodano informację o błędzie podczas przechwytywania wyjątków SQL podczas zmiany flagi własnej.
- Poprawiono zachowanie kontrolki wyboru typu Combo Box przy przewijaniu jej zawartości kółkiem myszy.
- Dodano ostrzeżenie o zbliżającym się zakończeniu przez firmę Microsoft wsparcia dla systemu Windows 10.
- Zapis danych diagnostycznych rozszerzono o historię aktywności Konta InsERT.
- Zmieniono miejsce przechowywania statusu zgody na przetwarzaniu danych telemetrycznych z lokalnej bazy danych na infrastrukturę Konta InsERT.
- W Dokumentach pobranych naprawiono błąd podglądu, który pojawiał się w przypadku, gdy w Portalu dokumentów dla firm dodano kilka plików.
- Dodano możliwość ustawiania flag własnych dla JPK_VAT, a także w Dokumentach pobranych.
- Poprawiono zaokrąglanie kwot przy księgowaniu wydatku na pojazd.
- Naprawiono błąd importu plikiem EPP faktury wystawionej na kontrahenta jednorazowego z zagranicy. Po zaimportowaniu dokumentu do Ewidencji VAT państwo kontrahenta było ustawiane jako Polska.
- Usunięto zdublowane wpisy w tabeli pd_UzytkUpraw odpowiedzialnej za przechowywanie uprawnień użytkowników. Do powstania zdublowanych wpisów mogło dochodzić we wcześniejszych wersjach programu.
- W oknie edycji środka trwałego poprawiono wyliczanie pola Wartość początkowa dla amortyzacji podatkowej i bilansowej, uwzględniając w nim dokonane modernizacje lub odłączenia części składowej środka trwałego.
- W parametrach proporcji bazowej dodano parametr pozwalający na księgowanie do KPiR nieodliczonego podatku VAT.
- W module Środki trwałe dodano możliwość zmiany zbiorczej wartości pola "Rodzaj dokumentu".
- W oknie Plan amortyzacji dodano konieczność wyboru jednej z opcji Częstotliwości odpisu amortyzacji dla środków trwałych i WNiP. Dodatkowo z listy wyboru Częstotliwość odpisu usunięto opcję "ze wzorca".
- Wprowadzono zmiany mające na celu optymalizację wyliczania plików JPK.
- Poprawiono walidację adresu e-mail w plikach JPK. Zwiększony został limit znaków po kropce z 5 do 10.
- W deklaracjach, pod linkiem Pozycje szczegółowe poprawiono pobieranie danych do tabeli. W niektórych deklaracjach z sekcjami generycznymi pomijana była pierwsza pozycja.
- W Dokumentach pobranych odblokowano możliwość zmiany typu dokumentu, która była zablokowana, gdy sposób wprowadzania ustawiony był na "Schemat importu".
- Zmieniono nazwy modułów e-Sprawozdawczość JPK_VAT na JPK_VAT i JPK_PD oraz e-Kontrole podatkowe na JPK na żądanie.
- Naprawiono błąd podglądu faktury pobranej z KSeF, który pojawiał się, gdy na dokumencie nadana została kategoria lub etykieta.
- Poprawiono wydruk w deklaracjach VAT-8(12) i VAT-9M(11). W niektórych polach ucinana była treść, gdy była bardzo długa.
- Wprowadzono zmiany optymalizujące mające na celu wyeliminowanie problemu zawieszania się programu podczas generowania listy w Ewidencjach VAT w przypadku dużej ilości zapisów.
- W deklaracji VAT-UEK poprawiono treść niezrozumiałego komunikatu, który pojawiał się w przypadku braku kodu kraju.
- W module JPK_VAT i JPK_PD (wcześniej e-Sprawozdawczość JPK_VAT) zmieniono nazwę kolumny Korekta na Cel wyliczenia oraz dodano filtr o tej samej nazwie.
- W Dokumentach pobranych, w operacji "Prześlij pliki" dostępnej w biurach rachunkowych rozwiązano problem z podziałem dokumentów wielostronicowych na osobne pliki. Opcja podziału nie działała, gdy plik zawierał rozszerzenie ".PDF" zamiast ".pdf". Po poprawce wielkość liter w rozszerzeniu pliku nie ma wpływu na prawidłowe działanie tej opcji.
- Na potrzeby JPK_ST oraz JKP_ST_KR w oknie edycji środka trwałego, w polu symbol KŚT 2016 dodano możliwość zapisywania historii zmiany symbolu KŚT.
- Poprawiono błąd, który powodował zamykanie okna Nalicz amortyzację. Błąd pojawiał się przy zatwierdzaniu planu amortyzacji z poziomu tego okna.
- W oknie Ewidencji składek komunikat informujący o możliwości odliczenia od przychodu zaległych składek zdrowotnych wspólnika został ograniczony do weryfikacji składek naliczonych dla wspólników rozliczających się w formie ryczałtu i zapłaconych w bieżącym roku obrachunkowym.
- W oknie Ewidencji składek komunikat informujący o możliwości odliczenia/zaksięgowania zaległych składek zdrowotnych wspólnika został ograniczony do weryfikacji składek zapłaconych w bieżącym roku obrachunkowym oraz naliczonych dla wspólników rozliczających się w formie podatku liniowego.
- W dokumencie LT - Likwidacja środka trwałego, w polu Przyczyna likwidacji została usunięta opcja "A - przekwalifikowanie do innej grupy".
- Zablokowano możliwość edycji planu amortyzacji, jeżeli według danego planu rozpoczęto już naliczanie odpisów amortyzacyjnych.
- Poprawiono wydruki ewidencji środków trwałych, amortyzacji podatkowej i bilansowej oraz historii środka trwałego.
- W Ewidencji VAT zakupu dodano kolumnę Uwagi.
- Dla faktur pobranych z KSeF dot. sprzedaży poza terytorium kraju rozwiązano problem braku odczytu kwot podczas wprowadzania dokumentu schematem importu.
- W oknie dokumentu OsT - odłączenie części składkowej środka trwałego dla amortyzacji podatkowej i bilansowej zmieniono nazwę pola z " Wart. początkowa" na "Wart. początkowa z OT".
- Poprawiono błąd polegający na powieleniu w kolejnych wierszach tabeli ostatnio dodanej wartości w kolumnie "Kolumna KPiR". Błąd występował jedynie w specyficznych przypadkach w oknach Schemat importu dla dokumentów z KSeF oraz Schemat importu dla dokumentów OCR.
- Poprawiono błąd polegający na wpisywaniu do KPIR milionowych kwot, gdy podczas wprowadzania wydatku zastosowano szczególny przypadek VAT, a w słowniku stawek VAT stawka npo była oznaczona jako nieaktywna.
- Poprawiono błąd występujący w oknie Wzorzec planu amortyzacji otwieranym z poziomu dokumentu OT, który powodował, że w kolumnie licznik zapisywała się ostatnio wybrana częstotliwość odpisów pomimo kliknięcia Anuluj.
- W oknie Ewidencji składek poprawiono mechanizm dostosowania szerokości ostatniej kolumny w tabeli.