Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Rewizor GT – Jak dodać wspólnika, naliczyć mu składki i wystawić na niego deklarację?

Program: InsERT GT, Rewizor GT

Kategoria: Wspólnicy

​Moduł Wspólnicy ewidencjonuje informacje o właścicielach firmy oraz osobach współpracujących i małżonkach na potrzeby wspólnych rozliczeń podatkowych i ZUS. Właściciel jednoosobowej działalności to w kontekście programu wspólnik, który posiada 100% udziału. Dane o wspólnikach są wykorzystywane w wielu funkcjach programu:

  • W zaliczkach PIT – dostępnych dla wspólników opodatkowanych podatkiem liniowym i wg skali,

  • W deklaracjach związanych z podatkiem VAT – jeżeli w danych podmiotu zaznaczono, że podmiot jest osobą fizyczną i wskazano właściciela, którego dane mają się pojawiać na deklaracji podatku VAT,

  • We wszystkich deklaracjach płacowych (PIT-4, PIT-8A, PIT-8B, PIT-11) – jeżeli w danych podmiotu zaznaczono, że podmiot jest osobą fizyczną i wskazano właściciela, którego dane mają się pojawiać na deklaracjach,

  • W danych do deklaracji ZUS – w których uwzględniane są składki na ubezpieczenia ZUS wspólników,

  • W module Pojazdy – w przypadku ewidencjonowania pojazdów będących własnością właścicieli firmy,

  • W module Kartoteki powiązane oraz Plan kont. ​

Aby utworzyć nowego wspólnika, należy:

1. Przejść do modułu Kartoteki  Wspólnicy i kliknąć Dodaj.


2. Zakładka Ogólne służy do wprowadzenia podstawowych danych nowego wspólnika, z których najważniejszą informacją jest jego Udział w firmie.


3. Na zakładce Dodatkowe należy określić Urząd skarbowy. Jeżeli nie został on jeszcze wprowadzony do programu, można utworzyć nową kartotekę urzę​du, korzy​stając z przycisku +. Dodatkowo istnieje możliwość wprowadzenia Rachunków bankowych oraz danych kontaktowych, takich jak numery telefonu czy adres e-mail wspólnika.


4. Na zakładce Podstawy należy określić, czy Wspólnik posiada indywidualne podstawy ubezpieczeń, czy mają one być pobierane z ustawień globalnych programu, znajdujących się w module Administracja ​ Ubezpieczenia i fundusze ZUS.


5. Składki definiują które składki na ubezpieczenie będą naliczane dla wspólnika, które z nich przy dekretowaniu będą się księgować do KPiR/EP, oraz czy składki do zaliczki mają być pobierane z miesiąca wstecz, miesiąca bieżącego, lub w ogóle nieuwzględniane. Dodatkowo górna tabela pozwala określić sposób rozliczania ZUS (poza standardowym dostępne są: ulga na start, mały ZUS o podstawie w wysokości 30% minimalnego wynagrodzenia, oraz mały ZUS wyliczany wg. przychodów).



6. Zakładka Podatek służy do określenia Sposobu rozliczania PIT, Ulgi w ramach PIT-0 i dodatkowych parametrów z nim związanych, takich jak naliczanie zaliczek nieprzekraczających 1000 zł i uwzględnianie rocznej ulgi podatkowej na zaliczkach i deklaracjach rocznych.


7. Zakładka ZUS umożliwia ustalenie tytułu ubezpieczenia, prawa do emerytur, stopnia niepełnosprawności oraz stopnia niezdolności do pracy.


8. Zakładka Deklaracje ZUS umożliwia ustalenie rodzaju generowanej przez program deklaracji oraz danych do deklaracji np. wysokości różnego rodzaju zasiłków.


Powiązane zagadnienia e-Pomocy technicznej związane ze w​spólnikami i ich deklaracjami:

1. Jak zmienić metodę wyliczania zaliczki na podatek PIT z liniowej na progresywną i odwrotnie w InsERT GT?

2. Jak wyliczyć zaliczkę miesięczną/kwartalną PIT w InsERT GT?

3. Jak naliczyć składki wspólnika?​

Temat należy do Zbioru zagadnień e-Pomocy istotnych przy konfigurowaniu i rozpoczęciu pracy z Rewizorem GT.

Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki