Rachmistrz nexo
System do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów oraz ewidencji podatku zryczałtowanego.
KPiR i EP
- Obsługa księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji podatku zryczałtowanego.
- Elastyczne zarządzanie okresami obrachunkowymi różnych form księgowości: płynne przejście z okresu rozliczeń pełnej księgowości na KPiR bądź EP z zachowaniem wszystkich danych historycznych wprowadzonych w Rewizorze nexo.
- Możliwość przeniesienia ustawień z poprzedniego okresu obrachunkowego.
- Intuicyjne ewidencjonowanie zapisów w KPiR i EP uwzględniające aspekty np. rozpoczęcia pracy z programem (bilans otwarcia dla KPiR bądź EP), ewidencjonowanie wartości remanentów, korekt uzyskania przychodów wynikających z niezapłacenia nabyć towarów.
- Możliwość dokonania opisu księgowego od strony dokumentu źródłowego (opis ten może decydować m.in. o sposobie importowania dokumentu).
Dekretacja
- Zaawansowany moduł gromadzący obrazy księgowe dokumentów (Dekretacja dokumentów), z poziomu którego dokonać można własnego opisu księgowego do wykorzystania w automatycznej dekretacji wg schematów.
- Znakowanie etapów pracy nad dekretowanym dokumentem – statusy księgowe: nowy, opisany, zaksięgowany. Monitowanie zmiany dokumentu księgowego po dokonanej dekretacji. Określanie blokady dokumentu źródłowego w zależności od wartości statusu księgowego.
- Przesyłanie obrazów księgowych dokumentów Subiekta nexo do modułu Dekretacji dokumentów różnymi kanałami komunikacji: pracy lokalnej (na jednej bazie danych), online (praca zdalna wykorzystująca mechanizmy chmury w Internecie) oraz dostarczanie dokumentów za pomocą plików.
- Przesyłanie obrazów księgowych dokumentów Subiekta 123 do modułu Dekretacji dokumentów różnymi kanałami komunikacji: online (praca zdalna wykorzystująca mechanizmy chmury w Internecie) oraz dostarczanie dokumentów za pomocą plików.
- Możliwość pobierania dokumentów z Gratyfikanta GT.
Schematy dekretacji
- Możliwość zdefiniowania dowolnej liczby schematów dla danego typu dokumentu i jego cechy (np. kategorii księgowej) poprzez określenie kolejności ich wykonania ręcznie (podobne warunkowanie zastosowano przy imporcie do ewidencji VAT).
Ewidencje VAT sprzedaży i zakupu
- Ewidencja i rozliczanie podatku VAT: ewidencjonowanie dokumentów złożonych operacji gospodarczych (np.: zakupy zaopatrzeniowe i kosztowe, różne rodzaje odliczenia), obsługa transakcji VAT krajowych, wewnątrzwspólnotowych i pozaunijnych.
- Rozliczanie VAT marża, korekt VAT, nieterminowych płatności (ulga za złe długi), VAT naliczanego po zapłacie (z wykorzystaniem rozliczeń rozrachunków).
- Automatyczne wyliczanie deklaracji VAT-8/9M i VAT-UE i ich korekt (miesięcznie lub kwartalnie).
- Automatyczne wyliczanie pliku rozliczeniowego ewidencji VAT wraz z deklaracją JPK_V7 ich korekt oraz wysyłka na bramkę Ministerstwa Finansów.
- Zapisy VAT można zróżnicować pod kątem zawartości dokumentu, czyli określić różny skutek VAT dla pozycji (tzw. zapis złożony).
- Obsługa preproporcji VAT, czyli zakupów na cele działalności gospodarczej, jak i na cele mieszane.
- Tworzenie zapisów na podstawie plików wewnętrznych JPK_V7 oraz wcześniejszych plików JPK_VAT.
- Wsparcie dla jednostek rozliczających VAT w sposób scentralizowany: scalanie plików JPK_V7, deklaracje VAT bez zaokrągleń, oznaczone wydruki rejestrów VAT.
- Tworzenie wielu wzorców zapisów VAT, tzw. szablonów VAT.
- Noty korygujące do zapisów VAT zakupu.
- Faktury wewnętrzne podatku należnego i naliczonego.
- Wsparcie podatników niekorzystających z rozliczenia VAT – komunikowanie momentu przekroczenia progu sprzedaży zwolnionej.
Środki trwałe
- Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz operacji związanych z nimi.
- Możliwość ewidencjonowania operacji wg amortyzacji podatkowej i bilansowej z uwzględnieniem wartości stanowiącej koszty uzyskania przychodu i wartości przypadającej na miejsca użytkowania środków trwałych
Umowy i płace
- Podstawowa obsługa kadr i płac – umowy o pracę oraz cywilnoprawne wraz z obsługą naliczeń ZUS.
- Eksport danych do programu Płatnik w wersji nie niższej niż 9.01.001.
Ewidencje pomocnicze
- Ewidencje pomocnicze: wyposażenia, remanentów dla wszystkich form księgowości.
- Ewidencja pojazdów prywatnych należących do pracowników, wspólników, osób współpracujących wykorzystywanych do działalności gospodarczej oraz pojazdów firmowych wraz z obsługą ich eksploatacji. Obsługa naliczeń kosztów związanych z pojazdami z odliczeniem VAT pełnym bądź częściowym.
- Obsługa dowodów wewnętrznych i faktur wewnętrznych – dokumentów własnych podmiotu dotyczących operacji zachodzących wewnątrz firmy bądź wystawianych zastępczo za dowody obce wraz z automatyczną dekretacją do ksiąg rachunkowych.
- Możliwość zewidencjonowania ryczałtu na użytkowanie pojazdu pracownika do celów służbowych.
- Zaawansowany system rozliczeń właścicielskich wspierających rozliczenie podatku od przychodów ewidencjonowanych: od składek ZUS wspólnika (także z innych źródeł), przez ewidencję przychodów z etatu lub innych form działalności gospodarczej oraz straty z lat ubiegłych, do odliczeń, doliczeń i obniżek związanych z ulgami na dzieci oraz innymi ulgami związanymi z podatkiem, a także darowizny przekazanej na rzecz walki z COVID-19.
- Naliczanie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w ujęciu miesięcznym bądź kwartalnym. Uwzględnienie naliczeń rozliczeń właścicielskich w rozliczeniu zaliczek na podatek dochodowy wspólników.
- Możliwość ewidencjonowania osób współpracujących wraz z wyliczaniem składek oraz deklaracji ZUS, a także wspólnego rozliczania wspólnika ze współmałżonkiem.
- Generowanie na potrzeby kontroli skarbowej elektronicznej postaci ksiąg: KPiR, wyciągów bankowych, ewidencji VAT i EP.
- Księgowy ślad rewizyjny – możliwość analizowania działań użytkowników przez uprawnione osoby w KPiR, EP i ewidencji VAT.
- Tworzenie naklejek dla kartotek: instytucji, klientów, pracowników, środków trwałych, wyposażenia i wspólników.
Kasa
- Operacje kasowe z odłożonym skutkiem (niewykonane).
- Kompleksowa obsługa kasy z rejestrowaniem operacji gotówkowych i bezgotówkowych (płatności kartą płatniczą, bony).
- Możliwość zdefiniowania wielu stanowisk kasowych w obrębie jednej kasy (przydatne m.in. podczas korzystania z sesji kasowych, które są związane ze stanowiskiem oraz raportów kasowych, które dotyczą kasy).
- Możliwość przypisania form płatności do stanowiska kasowego.
- Raport kasowy to zbiorczy dokument, który może być przekazany bezpośrednio do księgowości (może być odzwierciedleniem jednej lub wielu sesji kasowych).
- Możliwość rejestrowania środków w drodze i kończenia rozpoczętego transferu.
Bank
- Spójna obsługa operacji na rachunku bankowym bez względu na sposób prowadzenia rachunku (ewidencjonowanie ręczne, bankowość elektroniczna).
- Bankowość elektroniczna offline i online.
- Polecenie przelewu/wpłaty gotówkowej standardowe, podatkowe, ZUS-owe.
- Możliwość rejestrowania środków w drodze, kończenie rozpoczętego transferu.
Rozliczenia
- Rozliczenia waluta obca/PLN.
- Kompensaty rozrachunków.
- Różnice kursowe od rozliczeń rozrachunków i środków pieniężnych na rachunkach bankowych.
Rozrachunki
- Podział płatności na rodzaje – dla każdego z nich można określić, jaki typ rozrachunku będzie tworzony dla płatności (np. KP rodzaju spłata tworzy spłatę należności, a rodzaju zaliczka tworzy zobowiązanie).
- Udostępnienie finansów. Integracja z KPiR oraz VAT.
- Ulga za złe długi w podatku VAT i PIT – kontrola dokumentów dotyczących skorygowanego podatku VAT i podstawy podatku PIT ze względu na przeterminowane płatności.
- Schematy postępowań windykacyjnych.
- Wysyłanie indywidualnych lub masowych wiadomości SMS informujących o postępowaniu windykacyjnym.
Komunikacja
- Obsługa poczty elektronicznej własnego klienta.
- Wysyłka wiadomości SMS.
- Współpraca z aplikacjami InsERT mobile i vendero.
Konfiguracja
- Możliwość wykorzystania predefiniowanych słowników użytkownika i wykorzystanie ich elementów do opisu księgowego pozycji dokumentów do dekretacji.
- Dostosowywanie programu do własnych potrzeb księgowych poprzez wyłączenie obsługi pewnych funkcjonalności i dostępu do opcji. Predefiniowany szablon ustawień wyłączający m.in. obsługę rozrachunków i finansów.
- Możliwość określenia, w jakiej bazie danych ma być sprawdzany kontrahent: GUS, VIES, CEiDG, wykazie podatników VAT.
- Dostosowanie wewnętrznego klienta poczty e-mali do korespondencji z klientami.