Opis zmian (56.0.1)
Uwaga!
Pogrubiona czcionka - zmiany płatne
- ważne zmiany
- nagranie
Wersja 56.0.1 - 09/07/2025
-
Odbiór z Krajowego Systemu e-FakturPoprawiono niedziałający odbiór dokumentów KSeF z bramki produkcyjnej.
-
Problem z aktualizacją programuUsunięto błąd, który uniemożliwiał aktualizację programu w przypadku, gdy nazwa podmiotu zawierała apostrof (').
Wersja 56.0.0 - 30/06/2025
-
Wprowadzono obsługę systemu kaucyjnego na napoje w butelkach PET, szklanych oraz puszkach. System wystartuje 1 października 2025 r.
- Krajowy System e-Faktur:
-
Wprowadzono możliwość wystawiania faktur do KSeF w trybie offline oraz awaryjnym.
- Wprowadzono dwie nowe formy faktur i korekt sprzedaży, umożliwiające wystawianie dokumentów do KSeF w trybie offline oraz awaryjnym. Lustrzane formy faktur odzwierciedlono po stronie dokumentów zakupu.
- W module KSeF dodano nowy widok umożliwiający wprowadzanie danych o niedostępnościach i awariach Krajowego Systemu e-Faktur, jak i innych sytuacjach, gdy korzystanie z KSeF nie będzie możliwe.
- Wprowadzono opcjonalne zastępowanie tytułów wydruku na "Potwierdzeniu sprzedaży" dla faktur sprzedaży przeznaczonych, lecz jeszcze nieprzesłanych do KSeF.
Analogiczną możliwość dodano dla korekt faktur sprzedaży.
Wydruk taki w okresie obligatoryjnego KSeF-u nie będzie spełniać warunków uznania go za fakturę, lecz stanowić będzie potwierdzenie zawarcia transakcji dla strony kupującej. - W kreatorze generowania wewnętrznego pliku JPK wprowadzono możliwość decydowania, czy dokumenty przeznaczone do KSeF, ale jeszcze nieposiadające numeru w KSeF mają być uwzględniane.
- W POS - interfejs dotykowy wprowadzono uwzględnianie wystawiania faktur w trybie offline oraz awaryjnym.
- Zoptymalizowano metody wysyłki dokumentów do KSeF, zapewniając wyższą stabilność i wydajność.
- Zoptymalizowano metody pobierania dokumentów z KSeF, zapewniając wyższą stabilność i wydajność.
- Wprowadzono uprawnienie "Wystawianie faktur tradycyjnych po 1 kwietnia 2026r. dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą", które opcjonalnie wymusza na użytkownikach wystawianie faktur i korekt w KSeF.
- W korektach e-fakturach zmieniono numerację wierszy w sekcji FaWiersz oraz ZamowienieWiersz.
Obecnie numeracja "Lp" odbywa się począwszy od jedynki, bez względu na numer korygowanej pozycji na fakturze. Wiersze korekty stornujące i po stornie mają ten sam numer LP, różniąc się jedynie znacznikiem "StanPrzed".
Zmiana ta wynika z zaleceń jakie otrzymano z Krajowego Systemu e-Faktur. - W modułach sprzedaży, zakupu oraz e-Faktur dodano filtr oraz kolumnę "Forma faktury".
- [PRO] Poprawiono brak zapisu do logu KSeF informacji przez rozwiązania sferyczne komunikujące się z KSeF.
- Poprawiono błąd uniemożliwiający wysyłkę dokumentu do KSeF wykonywaną z podglądu e-Faktury (XML).
- Poprawiono niedziałającą wysyłkę dokumentów do KSeF, jaka mogła mieć miejsce w szczególnych przypadkach podmiotów zależnych (np. jednostek samorządu terytorialnego).
-
- Kreator zamówień do dostawców:
-
[PRO] W widoku "Asortyment na wyczerpaniu" wprowadzono wykorzystanie nowego kreatora zapotrzebowania, który rozszerza obecnie dostępne sposoby ustalania zamawianego asortymentu. Włączenie korzystania z niego uzależnione jest od włączenia w Laboratorium funkcji "Nowy kreator zamówień do dostawców".
- W nowym kreatorze zamówień do dostawców, podczas pomniejszania zamawianej ilości o zrealizowane pozycje wprowadzono uwzględnianie skutku magazynowego dokumentu realizującego.
- W nowym kreatorze zamówień do dostawcy, dla parametru pomniejszania zamawianej ilości o stan/dostępne z magazynu wprowadzono możliwość ręcznego wskazania wybranego magazynu.
- [PRO] W dokumentacji SDK dla nexo umieszczono przykłady pluginów własnych do wyliczania zapotrzebowania asortymentu.
- Wprowadzono blokowanie do edycji zleceń produkcyjnych w trakcie przetwarzania ich do zleceń do dostawców.
-
-
Wprowadzono usprawnienia w mechanizmie sprawdzania rachunków bankowych w Wykazie podatników VAT:
-
Dodawanie i edycja klientaMożliwość sprawdzenia i dopisania rachunków bankowych podczas dodawania i edycji klienta.
-
Automatyczne pobieranie rachunkówPo pobraniu danych klienta z GUS.
-
Zbiorcze sprawdzanie i dopisywanie rachunkówDla wielu klientów.
-
-
W ramach Laboratorium dla tagów dodano możliwość ich użycia w parametrach wydruku. Dodano pole "Nazwa pliku", które umożliwia ustawienie własnej nazwy z wykorzystaniem tagów dla plików wysyłanych e-mailem, zapisywanych w bibliotece załączników oraz w folderze.
- W mechanizmie wyszukiwania adresów wprowadzono ulepszenia, które poprawiły kolejność wyników, dostosowując je bardziej precyzyjnie do wpisywanego adresu w wyszukiwarce.
-
[PRO] W komentarzach dodano operację "Kto zobaczył", która umożliwia wyświetlenie listy użytkowników, którzy widzieli dodany komentarz. Dodano również uprawnienie, które pozwala na odebranie użytkownikowi dostępu do tej operacji.
- Usunięto blokadę zmiany typu użytkownika, umożliwiając zmianę typu nawet wtedy, gdy użytkownik pojawił się na dokumentach.
- W oknie drukowania dodano informację o powodzeniu lub niepowodzeniu zapisania ustawień wydruku dokumentu dla klienta.
-
Płatności odroczone w POSDla dokumentów wystawianych w POS - interfejs dotykowy dodano możliwości zapisywania ich z odroczonym terminem płatności.
- Pozostałe zmiany:
- Wprowadzono wymóg posiadania wersji 18 Serwera Urządzeń Zewnętrznych, w celu współpracy z urządzeniami zewnętrznymi.
- [PRO] W definicjach "Atrybutów klasyfikacji" wprowadzono obsługę nowej wersji parsera wyrażeń. Dotychczas zdefiniowane już atrybuty klasyfikacji, po konwersji do wersji bieżącej będą nadal działać w oparciu o poprzednią wersję parsera. Nowododawane - w nowej wersji.
- Zmieniono generowanie wewnętrznego pliku JPK_V7M/K w Subiekcie nexo. Zgodnie z objaśnieniami MF, dla nabywców identyfikujących się numerem w ramach procedury SME, w polu KodKrajuNadaniaTIN wstawiany jest kod państwa, a w polu NrKontrahenta pełny numer SME - włącznie z kodem kraju.
- [PRO] W parametrach deklaracji INTRASTAT, jak i w danych klienta wprowadzono możliwość wyboru, jaki identyfikator podatnika umieszczać w deklaracji, gdy odbiorca nie posiada nadanego numeru VATIN.
- [PRO] Wprowadzono możliwość dodawania opisu do zestawów cenowych definiowanych w cennikach.
- Dla drukarek fiskalnych obsługujących wydruk opisu formy płatności (Novitus, Posnet) wprowadzono opcjonalne definiowanie opisu. Definiowanie opisu odbywa się w konfiguracji urządzenia w Subiekcie nexo.
Nowa funkcja wymaga posiadania Serwisu Urządzeń Zewnętrznych (SUZ) w wersji co najmniej 18. - W parametrach płatności wprowadzono parametr pozwalający na wyłączenie podpowiadania wybranych dwóch przedpłat kontrahenta. Przy wyłączonym podpowiadaniu dokument nadal informuje użytkownika o tym, że są dostępne przedpłaty do rozliczenia, pozwala je wybierać, lecz nie wskazuje dwóch wybranych (wg daty otrzymania).
- [PRO] Poprawiono błędy podczas podłączania istniejącego cennika dodatkowego, pod cennik główny. Wyeliminowano m.in błędne przeliczanie cen jak i usuwanie zestawów cenowych.
- Podczas wystawiania dokumentu przychodującego, w oknie "Dodaj nową pozycję na dokument" wprowadzono informowanie, gdy dany towar znajduje się już w dokumencie. Dotychczas informacja taka była wyświetlana wyłącznie na dokumentach rozchodujących.
- W raporcie "Asortyment niechodliwy" poprawiono wyliczanie wartości magazynowej asortymentu. Poprawiono także tooltip dla tej kolumny tak, aby jasno określał, jakie wartości są przez nią prezentowane.
- W poziomym wzorcu wydruku rejestru VAT sprzedaży wprowadzono automatyczne zmniejszanie czcionki wydruku kwot, który przy standardowym rozmiarze nie zmieściły by się w polu drukowania.
- Wprowadzono niewysyłanie kwoty do zapłaty do terminala płatniczego, jeśli wartość ta wynosi zero.
- W dokumentach zakupu poprawiono brak domyślnego ustawiania metody kasowej VAT, jeśli podatnik ustawił taki sposób w parametrach okresów rozliczeniowych VAT. Dotychczas, w takim scenariuszu program podpowiadał stosowanie metody kasowej na podstawie danych klienta, zamiast podpowiadać to zawsze.
- W trybie dodawania pozycji z podglądem na dokumentach skrócono czas wyszukiwania towaru po kodzie dostawy.
- Poprawiono szybkość działania listy dokumentów do skojarzenia.
- W edycji dokumentów, w kontrolkach oddziału, magazynu i stanowiska kasowego wprowadzono wyszukiwanie po symbolu. Dotychczas działało wyłącznie wyszukiwanie po nazwie.
- W edycji wzorców wydruku dokumentów, zmieniono nazwę ustawienia dotyczącego drukowania oryginału/kopii z "miejsce na pieczątkę" na "nie drukuj".
- W informatorze asortymentu, na zakładce "Ruch asortymentu przywrócono brak rozgrupowania na partie, gdy użytkownik nie korzysta z pól własnych do partii.
- Zlikwidowano zbędne ostrzeżenia podczas wystawiania dokumentu na podstawie innego, powstałego na skutek realizacji.
- Podczas montowania kompletów poprawiono respektowanie ustawienia blokady zmiany ilości składników z definicji kompletu. Dotychczas gdy w składnikach występował więcej niż raz ten sam towar i tylko jeden z nich miał blokadę zmiany ilości, to dokumenty produkcyjne nie uwzględniały tej blokady.
- [PRO] Usunięto lukę w mechanizmie profilowania stanowisk kasowych. Dotychczas podczas powielania dokumentu można było zapisać go na stanowisku kasowym, do którego nie miało się dostępu.
- W oknie w identyfikatora płatności cesyjnej usunięto przycisk "Zamknij" i wprowadzono "Zapisz" oraz "Anuluj".
- [PRO] W Sferze poprawiono błędne działanie operacji Zapisz, Anuluj i Zmień dla POS - interfejs dotykowy.
- W widoku dokumentu, dla adresów kontrahentów wprowadzono wykazywanie państwa na końcu danych adresowych
- [PRO] Poprawiono brak aktualizacji symbolu asortymentu po zmianie pola własnego, jeśli było ono wykorzystywane w numeracji symbolu.
- [PRO] W Sferze naprawiono brak respektowania uprawnienia "Poprawianie asortymentu".
- W raporcie "Sprzedaż wg okresów" poprawiono niedziałającą opcję "Pokaż szczegóły", gdy w filtrze Waluta wskazano konkretną wartość.
- Podczas tworzenia wariantów modelu z wykorzystaniem polecenia "uzupełnij brakujące warianty" -> "modyfikuj szablon" poprawiono brak przenoszenia z szablonu do tworzonych wariantów pełnej charakterystyki oraz zdjęć.
- W dokumentach poprawiono mechanizm wyszukiwania alfabetycznego po symbolu asortymentu. Dotychczas nie respektował on ustawień ukrywania towaru w magazynie definiowanym w danych towaru (zakładka "Stany").
- W raporcie "Rejestr zakupów VAT" poprawiono nieprawidłowe wykazywanie wartości faktur RR z podpiętą spłatą, której kwota została poprawiona. Dokumenty takie nie były traktowane kasowo.
- W czasie edycji korekt faktur zaliczkowych opłaconych na terminalu płatniczym wprowadzono zabezpieczenia przed pojawianiem się błędu systemowego, jaki następował po zmianie skutkującej zmianą kwoty do zapłaty.
- W informatorze o asortymencie poprawiono sposób komunikowania o braku uprawnienia do danych wrażliwych.
- [PRO] Usunięto zbędny komunikat podczas dezaktywacji asortymentu dodanego przed włączeniem śladu rewizyjnego.
- W dokumencie przychodu wewnętrznego (oraz korekcie do tegoż dokumentu), w liście asortymentu dodano możliwość włączenia kolumny z kodem kreskowym.
- W definicjach widoków, uzupełniono nieopisane widoki: "Wszystkie dokumenty zakupu do powiązania z e-Fakturami," "Lista towarów odpowiadająca pozycji e-Faktury" oraz "Lista dokumentów w kreatorze umów z klientem lub zleceń".
-
Dzięki poprawionemu interfejsowi użytkownika w konfiguracji uprawnień, można teraz łatwiej sprawdzać i nadawać uprawnienia.
- Do konfiguracji programu dodano grupę Uprawnienia, która zawiera wszystkie ustawienia związane z konfiguracją uprawnień.
- W użytkowniku na zakładce z uprawnieniami dodano operację przywracania zgodności ustawień uprawnień z przydzielonymi użytkownikowi rolami.
- Do listy uprawnień użytkownika dodano kolumnę oraz filtr pozwalający wyszukać nowe uprawnienia dodane podczas aktualizacji nexo do nowszej wersji.
- Do listy uprawnień użytkownika dodano kolumnę oraz filtr pozwalający wyszukać wyjątki. Wyjątek to ręczne ustawienie (nadanie lub odebranie) uprawnień użytkownikowi, które jest nadrzędne względem ustawień wynikających z ról użytkownika.
- W słowniku uprawnień zmieniono sposób prezentacji użytkowników oraz ról skojarzonych z danym uprawnieniem. Obecnie na liście widoczni są wszyscy użytkownicy/role, a stan uprawnienia widoczny jest w kolumnie Posiada uprawnienie.
- Zmieniono sposób filtrowania uprawnień na liście uprawnień w użytkowniku.
- Na liście uprawnień użytkownika wprowadzono odpowiednie style formatowania dla uprawnień odebranych oraz wyjątków.
- Przy zbiorczej operacji zaznaczania/odznaczania wielu uprawnień uwzględniono bieżący filtr (F8).
- W module "Klienci" zoptymalizowano działanie filtra NIP, aby wpisany numer z kreskami zwracał poprawne wyniki.
- W dialogu wykorzystywanym przy wiązaniu podmiotu z firmą z konta InsERT, dodano dodatkowe informacje dotyczące firm, NIP oraz informacje o posiadanych licencjach.
- [PRO] Poprawiono wyświetlanie powiadomień w komentarzach. Naprawiono błąd, który powodował, że przy kilku zawołaniach o identycznej treści do jednego obiektu wyświetlane było tylko jedno powiadomienie.
- Zmieniono sposób przechowywania zgód użytkownika na działanie telemetrii.
- Dla wysyłanych wiadomości e-mail poprawiono wiązanie z klientem, tak aby wiadomość była wiązana do klienta na podstawie wybranego adresata. Wcześniej wiadomość była zawsze wiązana do głównego klienta na danym dokumencie.
- W modułach programu wprowadzono mechanizm wyłączający automatycznie grupowanie listy powyżej ustawionego limitu widocznych wierszy. Grupowanie wyników na tak dużych listach znacząco pogarszało wydajność.
- Rozszerzono konserwację bazy danych uruchamianą z poziomu programu serwisowego. Teraz obejmuje ona również optymalizację danych adresowych klientów, usuwając nieużywane wpisy historycznych adresów.
- Do danych diagnostycznych dodano indeksy szybkości komunikacji programu z serwerem SQL.
- W wiadomościach pocztowych naprawiono błąd, który powodował, że adresy stron internetowych zawierające znak "," były ucinane. Ten sam problem dotyczył również znaków ;*!^$"%{}|`().
- Naprawiono błąd powodujący, że uruchomiony podmiot blokował uruchomienie lub aktualizację innego podmiotu korzystającego z plików tej samej wersji programu.
- Wymieniono kontrolkę wykorzystywaną przy dodawaniu firmy w koncie InsERT oraz rejestracji licencji na WebView2.
- Umożliwiono odzyskanie hasła użytkownika na podmiocie z wygasłą licencją czasową, w którym podłączono konto InsERT.
- [PRO] W raportach sprzedaż/zakup wg asortymentu dodaliśmy możliwość dodania własnych filtrów dla pozycji/dokumentów.
- Naprawiono błąd, który powodował wyjątek systemowy podczas próby wydruku naklejek zawierających pola własne typu słownik, takie jak rachunki bankowe lub magazyn.
- [PRO] W sferze dodano metody pozwalające na odczyt i zapis wartości pól własnych standardowych przyjmujące jako parametr nazwę pola własnego.
- [PRO] Poprawiono błąd, który powodował problemy podczas importowania wzorca wydruku z konfiguracją.
- Wprowadzono optymalizacje w procedurze zamykania sesji aplikacyjnych istotne szczególnie na podmiotach z dużą liczbą dokumentów Subiekta.
- Na karcie klienta, w sekcji "Przedstawiciele", wprowadzono zmianę, dzięki której automatycznie są usuwane białe znaki podczas wklejania adresów e-mail.
- Poprawiono błąd, który powodował problemy z zapisem klienta, jeśli podczas dodawania firmy, w sekcji przedstawiciele wpisano błędny adres e-mail.
- W danych diagnostycznych poprawiono algorytm wyliczania liczby zapisów nieznanego pochodzenia.
- Formatowanie warunkowe:
- W formatowaniu warunkowym list edycyjnych poprawiono problem niedziałającego w pewnych sytuacjach stylu przekreślonego tekstu.
- Zmieniono sposób wizualizacji zaznaczonego wiersza na listach edycyjnych tak, aby nie zasłaniał tła ustawionego za pomocą formatowania warunkowego.
- Rozszerzono dostępne do wyboru style formatowania warunkowego na listach edycyjnych.
- Naprawiono problem znikających warunków formatowania warunkowego po przełączeniu się na inną zakładkę konfiguracji listy i powrocie do zakładki z formatowaniem.
- Na listach wyboru (F2) naprawiono wizualizację zaznaczonego wiersza w przypadku, gdy wiersz ten miał ustawione tło za pomocą formatowania warunkowego.
- Poprawiono formatowanie warunkowe na listach edycyjnych oparte o kolumnę CheckBox-a. Obecnie formatowany wiersz odświeża się od razu po zmianie stanu zaznaczenia.
- W konfiguracji list edycyjnych na zakładce Pozostałe zmieniono nazwę linka "Formatowanie warunkowe" na "Formatowanie warunkowe wierszy".
- [PRO] Własne typy dokumentów:
- [PRO] Na zakładce Profilowanie w konfiguracji dokumentu dodano nowy parametr "W przypadku braku uprawnień do dodawania dokumentu", który umożliwia wybór zachowania w przypadku braku uprawnienia do dodawania/korygowania dokumentu. Można wybrać wyświetlenie komunikatu lub ukrycie w menu określonego typu dokumentu.
-
[PRO] Rozbudowano edytor wyrażeń dla własnych kolumn, własnych filtrów oraz "wyklikiwalnych" raportów.
- [PRO] W informatorze asortymentu w zakładce Sprzedaż oprawiony został błąd podczas dodania kolumny Brutto po rabacie (Dokument.Pozycje.Cena).
- [PRO] Do edytora wyrażeń dodano nowe funkcje: Filtruj, Sortuj, Nie, Istnieje oraz operatory logiczne i tekstowe (np. Zawiera, ZaczynaSieOd), a także wsparcie dla uproszczonej składni parametrów kontekstowych odnoszących się do kontekstu aplikacji (np. @UzytkownikId, @MagazynId).
- [PRO] Dodamy możliwość wypisywania po przecinku list np. cechy asortymentu. Dostępna będzie również funkcja ZlaczTeksty, która pozwoli na użycie innego separatora niż przecinek, np. ZlaczTeksty(Cechy.Nazwa, "+"), pod warunkiem posiadania wersji SQL Serwera wyższej lub równej od 2017 RTM (14.0.1000.169)
- [PRO] Pola własne na pozycjach:
- [PRO] Poprawiono błąd polegający na blokowaniu wykonania inwentaryzacji w przypadku wymagalności pól własnych pozycji na dokumentach RW/PW.
- [PRO] Poprawiono nieprzepisywanie wartości pól własnych dokumentu podczas wystawiania wydania zewnętrznego na podstawie przyjęcia zewnętrznego.
-
Naklejki[PRO] Dodano możliwość wykorzystania wartości pól własnych z pozycji i partii na naklejkach.
- [PRO] Poprawiono nieprzepisywanie wartości pól własnych na pozycjach podczas wystawiania korekty faktury zakupu na podstawie korekty przyjęcia zewnętrznego.
- [PRO] Dodano możliwość przepisywania pól własnych dokumentów oraz pól własnych na pozycjach podczas realizacji faktur zaliczkowych.
- [PRO] Odblokowano edycję pól własnych pozycji na dokumentach automatycznych.
- [PRO] Poprawiono przepisywanie wartości pól własnych na pozycjach przy wystawieniu dokumentu sprzedaży na podstawie przyjęcia zewnętrznego.
- [PRO] Poprawiono błąd dotyczący braku możliwości edytowania pola własnego partii na przyjęciu zewnętrznym powiązanym z fakturą zakupu.