Opis zmian (1.85)
Uwaga! Listę zmian wprowadzonych w poprawce 1.85 HF2 systemu InsERT GT znajdziecie Państwo na osobnej stronie.
Uwaga! Przed instalacją nowej wersji należy koniecznie wykonać pełną archiwizację danych w starej wersji programu. W razie jakiejkolwiek awarii będzie wówczas możliwe przywrócenie starej wersji programu i kontynuowanie pracy. Dodatkowo program w czasie konwersji bazy danych wykonuje kopię starej wersji bazy.
Poniżej prezentujemy listę najważniejszych zmian do wersji 1.85 systemu InsERT GT oraz szereg uwag dotyczących instalacji i ulepszenia bazy danych.
Konwersja bazy danych
Uruchomienie programu w wersji 1.85 z podmiotem pracującym w wersji starszej wymaga aktualizacji bazy danych. Konwersja jest automatyczna i odbywa się w czasie otwierania wskazanego podmiotu. Wykonując aktualizację podmiotu, należy mieć świadomość następujących założeń:
- konwersja bazy danych jest nieodwracalna;
- aby przeprowadzić konwersję bazy danych należy podać hasło administratora (czyli szefa firmy);
- konwersja bazy danych wykonuje kopię bazy (odpowiednio ją oznaczając);
- wersje systemu InsERT GT starsze niż 1.85 nie będą potrafiły pracować z nowszą, skonwertowaną bazą danych (również przez sieć);
- aby pracować z nową wersją bazy danych, należy zainstalować ulepszenie na wszystkich komputerach w sieci, które będą korzystały ze skonwertowanej bazy danych - niezależnie od tego, który program systemu InsERT GT jest używany;
- konwersji nie podlegają podmioty z wersji testowych lub przedprodukcyjnych.
W czasie konwersji bazy danych wykonywane są m.in. następujące czynności:
- aktualizacja standardowych wzorców wydruków - wzorce użytkownika nie są modyfikowane, choć ich ręczna aktualizacja będzie konieczna w sytuacji, gdy będziemy chcieli wykorzystać niektóre nowo dodane parametry;
- aktualizacja standardowych zestawień;
- aktualizacja wzorców deklaracji podatkowych - o ile nie zostały zmodyfikowane przez użytkownika za pomocą opcji Wersje deklaracji;
- aktualizacja parametrów podatkowych - wszystkich, które są wartościowe i historiowane (poza składką na ubezpieczenie wypadkowe);
- akceptowane (pomijane przy konwersji) są założone przez użytkownika procedury składowane, funkcje, widoki, tabele itp.
Kody, rejestracja i aktywacja
Aby skorzystać z pełnej funkcjonalności wersji 1.85, należy przy starcie programu (odpowiedni komunikat) lub w opcji Pomoc-Zarządzanie licencjami-Aktywuj wpisać (lub pobrać przez Internet) odpowiedni kod aktywacyjny. Kod ten można nabyć u jednego z partnerów Insertu w ramach Abonamentu na ulepszenia.
Nowy sposób dystrybucji ulepszeń związany jest ściśle z unikatowym mechanizmem instalacji i aktywacji ulepszeń zastosowanym w systemie InsERT GT. Mechanizm ten gwarantuje dostęp do wszelkich poprawek i drobnych, bezpłatnych zmian bez ponoszenia dodatkowych kosztów (część z nich, niewymagająca kodu aktywacyjnego, jest dostępna w ulepszeniu bezpłatnie). Natomiast wszystkie nowe możliwości, opcje i moduły dodane do Subiekta GT, Gestora GT, Rachmistrza GT, Rewizora GT lub Gratyfikanta GT będą wymagać specjalnych kodów aktywacyjnych.
Dostęp do nowych modułów i opcji
Aby uzyskać dostęp do nowego modułu lub nowej cechy interfejsu użytkownika (np. nowe paski skrótów lub moduł Naklejki), może być konieczne jednorazowe użycie opcji w menu głównym Widok-Przywróć domyślne moduły. Opcja ta powoduje przywrócenie domyślnej (czyli pełnej) listy modułów i skrótów dostępnych dla użytkownika i zapisanie jej w używanym właśnie pliku konfiguracyjnym.
Zmiany w wersji 1.85
Poniżej wypisano alfabetycznie wszystkie zmiany w wersji 1.85 Rewizora GT. Zmiany płatne - wyróżnione czcionką pogrubioną - są umieszczone na początku listy.
- W Dokumentach pobranych w oknie wywołanym operacją Podłącz wprowadzono zapamiętywanie ustawionych filtrów. Zastosowano również inne poprawki mające na celu przyspieszenie działania tej operacji.
- W najnowszej wersji wprowadzono szereg usprawnień związanych z integracją z Krajowym Systemem e-Faktur. Program został przygotowany do nadchodzących zmian prawnych, umożliwiając wygodne wystawianie i odbieranie faktur w formacie ustrukturyzowanym. Procesy związane z e-Fakturami zostały zautomatyzowane i uproszczone, zwiększając możliwości parametryzacji zależnie od stylu pracy. Funkcje KSeF są dostępne bez konieczności ich uruchomienia w Laboratorium.
- W parametrach KSeF dodano możliwość aktywacji odbioru e-Faktur, w których podmiot figuruje jako Podmiot3.
- Poprawiono wypełnianie pola SprzedazVAT_Marza w Ewidencji VAT sprzedaży przy imporcie faktur VAT marża wystawionych w walucie obcej — kwota była zapisywana w walucie zamiast w złotówkach.
- Dodano możliwość pobrania i podłączenia e-Faktury z KSeF z poziomu zapisu księgowego. W tym celu wystarczy uzupełnić na zapisie numer KSeF, a następnie kliknąć na strzałkę przy polu z numerem, aby ją pobrać. Jeśli e-Faktura została pobrana już wcześniej, zostanie podłączona automatycznie po wpisaniu numeru.
- W uproszczonej księgowości (UEPiK) dodano podgląd e-Faktury z KSeF przy zapisie księgowym, do którego została ona pobrana i podłączona po wpisaniu numeru KSeF. Dodano również kolumnę z numerem KSeF w Ewidencjach VAT i module ZPiK oraz możliwość wyszukiwania zapisów po tym numerze w opcjach F7/F8.
- Wprowadzono synchronizację numeru KSeF pomiędzy powiązanymi zapisami. W przypadku powiązania zapisu księgowego z Ewidencją VAT lub dokumentem handlowym w Subiekcie (na wspólnej bazie danych), numer KSeF jest automatycznie przepisywany pomiędzy tymi obiektami.
- W Dokumentach pobranych wprowadzono ostrzeżenia o powielonym numerze KSeF.
- W Dokumentach do dekretacji oraz w oknie importu z podmiotu dodano kolumnę z numerem KSeF.
- W Dokumentach do dekretacji przy dekretacji z potwierdzeniem dodano podgląd faktury z KSeF.
- Poprawiono stabilność działania modułu Dokumenty pobrane, w którym podczas przeglądania dokumentów losowo pojawiał się błąd programu. Problem występował głównie na Windows Server 2019/2022.
- Na wspólnej bazie programu księgowego z Subiektem wprowadzono automatycznie wiązanie zapisów księgowych z dokumentami handlowymi w Subiekcie, jeśli zarówno do zapisu jak i dokumentu zostanie podłączona ta sama e-Faktura.
- Poprawiono import dokumentów przez plik EPP. W niektórych przypadkach w numerze dokumentu wpisywana była nadmiarowa spacja.
- W słownikach Rejestrów księgowych dodano możliwość wyboru opisu dekretu ze słownika oraz dodawania do niego pozycji.
- W sprawozdaniach Przepływy pieniężne (w obu wariantach) usunięto formułę w pozycjach A, B i C, które zgodnie ze schematem wysyłki e-Sprawozdań nie powinny być wypełniane.
- Usunięto błąd powodujący nieprawidłowy zapis danych kontrahenta podczas importu Faktury VAT marża z pliku EPP. Problem występował, gdy kontrahent był osobą fizyczną.
- W Dokumentach pobranych zablokowano usuwanie i cofanie dokumentu do Portalu, gdy jest on aktualnie zaznaczony w drugiej instancji programu.
- Poprawiono księgowanie kwoty VAT schematami importu dla KSeF i OCR, gdy wybrano opcję 50% odliczenia. Błąd występował w przypadkach, kiedy VAT niepodlegający odliczeniu różnił się o 1 grosz od kwoty VAT do odliczenia. Wówczas na dekrecie kwoty VAT na kontach były zamienione.
- Poprawiono uzupełnianie miesiąca rozliczenia w Dokumentach pobranych dla dokumentów OCR. Jeśli została odczytana data wystawienia lub data sprzedaży, to miesiąc rozliczenia wyznaczany jest obecnie według tych dat.
- W Dokumentach pobranych dla operacji Podłącz wprowadzono przepisywanie numeru KseF z dokumentu na zapis oraz komunikat ostrzegawczy, jeśli na zapisie i dokumencie są różne numery KSeF. Analogicznie przy operacji Odłącz numer KSeF na zapisie będzie usuwany.
- W Dokumentach pobranych wprowadzono ostrzeżenie dla dokumentów, na których nie został rozpoznany NIP podmiotu. Przy próbie wprowadzenia takiego dokumentu użytkownik zostanie poinformowany o konieczności upewnienia się, czy dokument dotyczy obsługiwanego podmiotu.
- Dodano możliwość ustawienia Znacznika B/R (1): INNE dla kont pozabilansowych.
- Usunięto błąd zapisu definicji bilansu po odkryciu pozycji dla CIT estońskiego.
- Wprowadzono możliwość dodawania pozycji do słowników opisu i treści z pozycji schematu importu.
- W deklaracjach VAT-8 i VAT-9M poprawiono oznaczanie pól z wykrytymi błędami po weryfikacji e-Deklaracji. W niektórych przypadkach oznaczane było pole w deklaracji głównej zamiast załączniku lub odwrotnie.
- W oknie Import - Lista dokumentów oraz w module Dokumenty do dekretacji będą widoczne dokumenty sprzedaży oznaczone jako KSeF, które nie posiadają jeszcze nadanego numeru KSeF. Takie dokumenty będą miały domyślnie ustawiony status księgowy jako "przekazany".
- Zmieniono sposób zapisywania numeru KSeF oraz daty jego nadania w bazie danych systemu. W tym celu dodano m.in. tabelę ksef_NumerKsef, która stanowi źródło numerów KSeF dla wszystkich obiektów systemu InsERT GT, takich jak faktury, dekrety księgowe czy zapisy w ewidencji VAT. Reorganizacja struktury bazy danych pozwoliła na ograniczenie redundancji, ujednolicenie danych oraz usprawnienie procesu uzupełniania numerów KSeF w obiektach zablokowanych do edycji.
- W module Dekretacja i księgowanie dodano możliwość usunięcia dekretu bez powiązanego z nim zapisu VAT.
- Wyciągnięto z Laboratorium Schematy importu dla dokumentów z KSeF oraz Etykiety.
- Do parametrów Dekretacji seryjnej dodano nowe parametry: Zezwalaj na dekrety bez opisu oraz Zezwalaj na dekrety bez treści przy zapisach na kontach.
- Do parametrów Dekretów księgowych dodano nowe parametry: Zezwalaj na dekrety bez opisu oraz Zezwalaj na dekrety bez treści przy zapisach na kontach.
- Dodano możliwość eksportu JPK_KR_PD wygenerowanego na potrzeby wewnętrzne.
- Dodano możliwość powielania schematów importu dla dokumentów z KSeF z innych typów schematów.
- Przy dekretacji z poziomu ewidencji VAT poprawiono uzupełnianie treści w przypadku wybrania opcji „uwagi z dokumentu” w schemacie importu.
- Zmieniono domyślną definicję pozycji Inwestycje krótkoterminowe w Bilansie dla organizacji pozarządowych.
- Dodano kolumnę w Dokumentach Pobranych, w której zaznaczane jest występowanie Podmiotu3 na e-Fakturze.
- W Dokumentach Pobranych uwidoczniono faktury sprzedaży do KSeF, które zostały wystawione w Subiekcie, ale nie zostały jeszcze wysłane do KSeF.
- Zmieniono symbole na formularzu płatności dla niektórych podatków zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 25 września 2025 r.
- Rozszerzono działanie parametru Przerwij dekretację seryjną w przypadku wystąpienia błędu o obsługę dekretacji zapisów z Ewidencji VAT.
- Dodano możliwość zbiorczego uzupełniania treści przy zapisach na kontach w Dekretach.
- W Słowniku Rejestrów księgowych dodano możliwość zbiorczego zaznaczenia opcji Kopiuj treść z poprzedniej pozycji dekretu oraz Kopiuj opis dekretu do treści pierwszej pozycji dekretu.
- Poprawiono działanie metody sferycznej PoprawKwote dla dekretu z istniejącym rozrachunkiem.
- Usunięto pole Numer KSeF w oknie VAT-OSS.
- Poprawiono działanie mechanizmu zmiany daty przekazania składek ZUS w programach księgowych.
- Dodano kolumnę Symbol kontrahenta w modułach księgowych (KPiR, EP, UePiK) oraz w modułach Ewidencja VAT zakupu i Ewidencja VAT sprzedaży.
- W module Dekretacja i księgowanie dodano kolumnę NIP kontrahenta.
- W oknie Plan amortyzacji po wykonaniu akcji Zatwierdź wszystkie plany dodano informację o ilości zatwierdzonych planów, dzięki temu użytkownicy będą mogli sprawniej przeglądać listę środków trwałych, w których wykryto nieprawidłowości przy zatwierdzaniu planu.
- Poprawiono wydajność operacji rozliczania rozrachunków – proces został zoptymalizowany, co przyspiesza działanie przy większej liczbie dokumentów.
- W programie dodano nowe zestawienia identyfikujące powielone numeracje wprowadzonych dokumentów w modułach księgowych i Ewidencji VAT sprzedaży i Ewidencji VAT zakupu.
- W oknie Import - Lista dokumentów dodano opcję ustawiania statusu księgowego oraz zmieniono nazwę kolumny Status importu na Status księgowy.
- W oknie Import - Lista dokumentów dodano nową kolumnę Magazyn oraz możliwość filtrowania dokumentów według Statusu księgowego, Typu dokumentu oraz Magazynu.
- W parametrach programu księgowego został rozbudowany mechanizm kontroli numerów dokumentów źródłowych w 3 trybach: informowania, ostrzegania i blokowania zapisu z powielonym numerem.
- Dla dokumentów KSeF importowanych do programu księgowego dodano mechanizm pobierania daty wystawienia z nowych źródeł. Do 31.01.2026 data wystawienia pobierana jest z numeru KSeF (daty rejestracji w KSeF), a od 01.02.2026 – z pola P1 w pliku XML.
- W oknie Rozlicz zobowiązanie oraz Rozlicz należność, w polu "W tym VAT" wprowadzono blokadę na wpisanie większej wartości niż w polu "Kwota spłaty".
- W modułach Wciągi bankowe oraz Raporty kasowe pozycje Parametry i Słowniki w menu głównym przeniesiono do sekcji Operacje.
- W modułach rozrachunkowych dodano możliwość przenoszenia zaznaczonych pozycji z listy do okna rozliczenia przy użyciu opcji Rozlicz zbiorczo.
- Aktualizacja parsera dla plików P24 – dostosowanie mechanizmu importu do nowego formatu danych w celu zapewnienia prawidłowego wczytywania kwot.
- Dla płatności gotówką wyłączono automatyczne uzupełnianie terminu płatności.
- W module Dekretacja i księgowanie dodano kolumnę Ostrzeżenie, w której pokazane będą błędy uniemożliwiające zaksięgowanie dekretu: brak opisu, brak treści lub brak pozycji dekretu.
- Wprowadzono blokadę księgowania dekretów z z pustym opisem lub pustą treścią przy zapisie dla lat obrotowych rozpoczynających się po 31.12.2025 r.
- W oknie podsumowania importu w kolumnie Status wprowadzono ikony, które w bardziej wyraźny sposób prezentują wynik importu.
- Dodano znaczniki kont do wzorcowego planu kont dla organizacji pożytku publicznego i wolontariatu.
- Zmieniono sposób pobierania dokumentów OCR i z KSeF — w podmiotach korzystających z Portalu Dokumentów w Dokumentach Pobranych dostępny jest teraz jeden przycisk, który uruchamia pobieranie danych z obu źródeł jednocześnie.
- W oknie Plan amortyzacji dodano ostrzeżenie informujące o zmianie planu amortyzacji, które pojawia się w przypadku niezgodności między wybraną częstotliwością odpisu a wartością w kolumnie Licznik.
- W oknie Import - Lista dokumentów dodano opcję Zaznacz wg dokumentu, która pozwala zaznaczyć na liście wszystkie dokumenty o wybranym typie.
- Naprawiono błąd uniemożliwiający odblokowanie zatwierdzonego planu amortyzacji w przypadku, gdy częstotliwość amortyzacji była ustawiona na „wybierz”.
- W module Środki trwałe dodano kolumny związane z polami, które można zmienić zbiorczo: Rodzaj dokumentu, Czy uzupełnić pole E_16 w JPK_ST_KR?, Rok poprzedzający dla pola E_16, Wartość odpisów dla pola E_16.
- W podglądzie e-Faktur dla widoku HTML - InsERT poprawiono sekcję Rozliczenia. Uporządkowano kolumny tak, by wartości korespondowały nazwą kolumny.



