Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Zlecenia serwisowe – Opis formularza

Ostatnia modyfikacja: 27.11.2023

Program: Gestor nexo, InsERT nexo

Kategoria: Zlecenia serwisowe

​Moduł Zleceń serwisowych został przygotowany z myślą o firmach działających w branży usługowej. Pozwala ewidencjonować zlecenia serwisowe, a także dzięki powiadomieniom i wiadomościom e-mail oraz sms w łatwy sposób kontaktować się z klientami.

Okno zlecenia serwisowego składa się z czterech zakładek i są to następująco:

Zakładka Zgłoszenie


Składa się z:

NUMER – dla numeracji dostępne są operacje (F12):

  • Zarezerwuj (Ctrl+N) – rezerwuje numer dla otwartego dokumentu.

  • Autonumer (Ctrl+R) – podczas zapisu program sprawdza, jaki kolejny numer może nadać i go nadaje.

  • Podgląd numeru (F3) – pozwala zobaczyć przewidywany kolejny numer.  

DATA ZGŁOSZENIA – standardowo podpowiadania jest bieżąca data, można ją zmienić, można również podać godzinę przyjęcia zgłoszenia.

KLIENT – pole, którego wypełnienie jest obowiązkowe, można wybrać klienta z listy (F2) lub dodać dane nowego. Jeśli w jego danych wprowadzono numer telefonu i adres oraz adres e-mail, system automatycznie wypełni pola wymienione poniżej oraz wpisze adres.

OPIEKUN – domyślnie podpowiadany jest zalogowany użytkownik, ale z rozwijanej listy można wybrać jednego z pracowników firmy, który stanie się opiekunem zlecenia.

TELEFON – numer telefonu do klienta. Wypełniany na podstawie danych w kartotece klienta, z możliwością ręcznej edycji.

E-MAIL – adres e-mail klienta. Wypełniany na podstawie danych w kartotece klienta, z możliwością ręcznej edycji.

PREFEROWANY KONTAKT – z listy można wybrać jeden ze zdefiniowanych w systemie sposobów kontaktu z klientem.

AUTOMATYCZNE POWIADOMIENIA – w polu tym pojawi się jeden z wybranych w Parametrach zleceń serwisowych typów automatycznych powiadomień, który może być ustawiany indywidualnie dla każdego ze zleceń.

RODZAJ – pole, którego wypełnienie jest obowiązkowe, uzupełniane na podstawie wartości zdefiniowanych w słowniku rodzajów zleceń serwisowych. Przy użyciu plusa można wprowadzić nowy rodzaj.

KATEGORIA – uzupełniane na podstawie wartości zdefiniowanych w słowniku kategorii zleceń serwisowych. Przy użyciu plusa można wprowadzić nową kategorię.

PRIORYTET – dla zlecenia serwisowego można ustalić jeden z pięciu priorytetów (od najniższego do najwyższego). ​

SCENARIUSZ – w polu należy wskazać, według jakiego scenariusza obsługi klienta będzie przebiegało serwisowanie – do wyboru prezentowane są zdefiniowane w słowniku scenariusze z możliwością utworzenia nowego.

SZACUNKOWY, AKCEPTOWANY PRZEZ KLIENTA KOSZT WYKONANIA ZLECENIA – w polach znajdujących się w tej sekcji można wpisać proponowany koszt wykonania zlecenia, podając kwotę netto i ustalając, jeśli to potrzebne, stawkę VAT. Brutto zostaje wyliczone automatycznie.

Sekcja Dane urządzenia


Od wersji 26 systemu można zapisać zlecenie serwisowe niepowiązane z żadnym urządzeniem. Zlecenia serwisowe bez urządzeń mogą być wykorzystywane w sytuacji, gdy trudno jest połączyć zlecenie z konkretnym urządzeniem – jako przykład może posłużyć zlecenie zainstalowania najnowszej wersji dowolnego systemu operacyjnego na wszystkich szkolnych komputerach we wskazanej placówce.

NAZWA – 128 – znakowe pole, którego wypełnienie jest obowiązkowe. Należy podać w nim nazwę serwisowanego urządzenia – można wybrać z listy [F2] urządzenie dodane już do systemu. Po wybraniu urządzenia z listy podstawowe dane dotyczące urządzenia: symbol, numer seryjny, producent i model zostaną automatycznie wstawione do odpowiednich pól w omawianej sekcji.

SYMBOL – 64 –​ znakowe pole, którego wypełnienie jest obowiązkowe.

NUMER SERYJNY – pochodzi z urządzenia, podanie go ułatwi identyfikację urządzenia.

PRODUCENT – dodatkowe pole opisujące urządzenie.

UWAGI – pole na dowolne uwagi dotyczące serwisowanego urządzenia, nie będą one widoczne na wydruku.

MODEL – pole uściślające informacje o urządzeniu.

DOKUMENT ŹRÓDŁOWY – pole widoczne dla zlecenia serwisowego wygenerowanego za pomocą kreatora. Pojawi się w nim numer dokumentu sprzedaży, na podstawie którego dodano zlecenie.

OPIS PROBLEMU – można skorzystać z opisów ze słownika lub dodać nowy (może on zasilić słownik – wówczas należy wypełnić dane w wyświetlonym oknie – lub zostać wpisany tylko do bieżącego zlecenia).

WYPOSAŻENIE DODATKOWE – pole opisowe, można w nim wykorzystać maksymalnie 4000 znaków.

NAZWA KOLEJNEGO URZĄDZENIA – można dodawać dodatkowe elementy zlecenia. Wpisanie nazwy urządzenia i naciśnięcie klawisza Enter uruchomi kolejne pola, w których należy podać numer seryjny oraz opis. Po wypełnieniu tych danych możliwe będzie podanie kolejnych urządzeń.

Sekcja Zamienniki na czas naprawy


W tej sekcji można zarezerwować wybrany zasób, który posłuży jako zamiennik na czas oddania urządzenia do naprawy.

W kolejnych kolumnach tabeli powinny zostać wprowadzone następujące informacje o zasobie:

  • nazwa – można posłużyć się listą (F2) i z niej wybrać zasób

  • data od, godzina od, data do, godzina do – czas, na jaki zostanie zarezerwowany dany zasób,

  • dane osoby wydającej zasób

  • komentarz.

Zakładka Przebieg:


Składa się z:

AKTUALNY ETAP – w polu tym standardowo pojawi się pierwszy etap pobrany ze scenariusza obsługi klienta (wpisanego w zakładce Zgłoszenie). Można go zmienić, rozwijając listę.

PRACOWNIK – pole, w którym należy prowadzić dane pracownika zajmującego się serwisowaniem urządzenia, dostępna jest tu lista (F2) jak również mechanizm wyszukiwania.

STATUS NAPRAWY – można wybrać jedną ze zdefiniowanych w słowniku wartości lub dodać nową.  

DATA ROZPOCZĘCIA – należy podać datę rozpoczęcia serwisowania urządzenia, można ją również uzupełnić o godzinę. Automatycznie wypełni sie pole Liczba dni od przyjęcia oraz Planowany termin realizacji (na podstawie Czasu trwania ustawionego w scenariuszu obsługi klienta). 

LICZBA DNI OD PRZYJĘCIA – liczba przepracowanych dni roboczych. Wartość w polu pojawi się automatycznie po wpisaniu daty rozpoczęcia serwisowania. Jeśli termin zbliża się do planowanego, liczba ta zostanie wyświetlona w kolorze pomarańczowym, jeśli termin został przekroczony – w czerwonym, a jeżeli zlecenie zostało zakończone przed planowanym terminem –​​​ w zielonym.

PLANOWANY TERMIN REALIZACJI – wynika ze scenariusza obsługi klienta, możliwy do edycji.

LICZBA DNI DO ZAKOŃCZENIA – wartość wyliczana automatycznie na podstawie różnicy między dniem aktualnym a planowanym terminem realizacji. Po uzupełnieniu pola Data zakończenia serwisu liczba dni do zakończenia przestaje się zmieniać i od tej pory określa, czy serwis został wykonany przed, po lub w planowanym dniu.

DATA ZAKOŃCZENIA SERWISU – jest ona uwzględniana we wszystkich statystycznych wyliczeniach – po jej wprowadzeniu wartości w polach Wykorzystany czas, Liczba dni do zakończenia przestają się zmieniać i określają, ile dni potrzebne było na zakończenie serwisu od jego rozpoczęcia oraz jaka jest różnica między planowanym, a faktycznym zakończeniem prac serwisowych.

WYKORZYSTANY CZAS – pasek postępu informujący o tym, jaki procent czasu przeznaczonego na wykonanie zlecenia został wykorzystany oraz czy występuje opóźnienie i w jakiej liczbie dni. W sytuacji zrealizowania zlecenia przed planowanym terminem (data zakończenia serwisu wcześniejsza od daty planowanego terminu realizacji) na pasku będzie widoczna wartość mniejsza niż 100%, ponieważ pasek pokazuje faktyczny wykorzystany na realizację czas.

DIAGNOZA – pole, w którym np. można opisać usterkę lub sposób, w jaki będzie wykonywane zlecenie. Informacje te pojawią się na wydruku zlecenia.

UWAGI WEWNĘTRZNE – dodatkowe pole przeznaczone na uwagi, pojawi się na wydruku zlecenia. Można do niego skopiować informacje z pola Diagnoza.

GWARANT – pole, które można wypełnić w sytuacji, gdy np. urządzenie posiada jeszcze gwarancję i można je odesłać do firmy producenta.

Sekcja Oferta

Sekcja pojawi się w formatce, jeśli ze zleceniem zostanie powiązana oferta (za pomocą opcji Generuj ofertę umieszczonej w menu Operacje). W tym miejscu można poprawić listę towarów znajdujących się w ofercie – użytkownik, naciskając hiperlink znajdujący się nad listą, wywoła formatkę przeznaczoną do edycji.

Warto pamiętać, że oferty można powiązać ze zleceniami tylko w następujący sposób: najpierw należy wystawić zlecenie, a dopiero potem można wygenerować do niego ofertę. Wystawionych do zleceń serwisowych ofert nie można łączyć z procesami ofertowymi, takich ofert nie można również realizować.

Sekcja Działania

W sekcji tej znajdują się powiązane ze zleceniem serwisowym działania. Powiązania takie można wprowadzić w module Działania, wybierając z menu OperacjeZbiorcze opcję Podłącz do zlecenia serwisowego. Można również dodać działanie z omawianej sekcji, wykorzystując polecenie Generuj nowe działanie. System wyświetli pomocnicze okno umożliwiające dodanie nowego działania z wykorzystaniem szablonu.

Komentarze – W tej części zakładki widoczne są dodane do zlecenia komentarze.

Zakładka Asortyment


Na zakładce asortyment w tabeli powinna znaleźć się lista towarów i usług. Usługi to np. wszystkie czynności serwisowe związane z realizacją zlecenia, towary to np. element​y podczas niego użyte.

Od wersji 20 systemu w zleceniach serwisowych można również wykorzystywać usługi materiałowe. Opcja ta jest dostępna tylko w przypadku posiadania przynajmniej jednego programu z serii nexo w wersji PRO. Po wprowadzeniu usługi w tabeli z asortymentem pojawią się, wyróżnione zielonym kolorem, powiązane z nią pozycje materiałowe (MT), a w menu kontekstowym stanie się aktywna opcja Kosztorys.

Podczas wprowadzania pozycji w kolumnie Nazwa asortymentu można skorzystać z wyszukiwarki InsTYNKT, można wybrać asortyment z listy lub dodać nowy. Po wpisaniu pozycji automatycznie wypełnią się kolumny Lp, Rodzaj i Symbol. W kolumnie Ilość użytkownik może wpisać odpowiednią wartość samodzielnie lub skorzystać z opcji przepisania z asortymentu. Analogiczna opcja dostępna jest także w kolumnie Jednostka masy. Cena netto, cena brutto – dane w tych kolumnach pochodzą z danych asortymentu pobranych zgodnie z ustawieniami nad tabelą (cennik, rabat, transakcja).

PRZENOŚ NA DOKUMENT – zakreślenie tego znacznika przy danej pozycji asortymentowej spowoduje, że znajdzie się ona na dokumencie końcowym zlecenia serwisowego przekazywanym klientowi.

Wycena na podstawie cen z cennika użytego asortymentu:

WYCENĘ LICZ – w polu tym pojawi się wartość: od netto lub od brutto zgodnie z ustawieniem wprowadzonym w Parametrach zleceń serwisowych. Użytkownik może to ustalenie w bieżącym dokumencie zmienić.

Wycena dla klienta: PRZEPISZ WYCENĘ – użycie tej funkcji spowoduje przepisanie wartości wyliczonych z sekcji Wycena na podstawie cen z cennika użytego asortymentu (czyli wartości wykorzystanego asortymentu). Dane w tej sekcji użytkownik może modyfikować samodzielnie.

Zakładka Wydanie


DATA WYDANIA – można wprowadzić datę wydania sprzętu.

SPOSÓB DOSTAWY – można wybrać wartość ze słownika lub dodać nową.

INNY ODBIORCA – pole umożliwia wpisanie danych innego klienta niż podanego w zakładce Zgłoszenie.

DATA GWARANCJI – data gwarancji serwisowanego urządzenia.

OPIS KOŃCOWY – opis realizacji zlecenia serwisowego, można go również wywołać z menu Operacje modułu Zlecenia serwisowe. Można do niego skopiować informacje z pola Diagnoza.​​

Sekcja Finanse


Sekcja ta ma charakter informacyjny, podzielono ją na części: Klient, Firma, Zyski. Część pojawiających się w niej wartości pochodzi z danych wprowadzonych w poprzednich zakładkach, część została wyliczona w następujący sposób:

Klient:

Minimalna cena serwisu – suma kosztów zewnętrznych (tzn. podzespoły bez czynności serwisowych) i koszt dodanego asortymentu, tj. wg ceny ewidencyjnej.

Sugerowana cena serwisu – (wszystkie ceny dla klienta – zawiera koszty i proponowane marże). Wszystkie dodane podzespoły, usługi oraz marże.

Próg akceptowany przez klienta – wartość z zakładki Zgłoszenie.

Wycena zlecenia dla klienta – wartość z zakładki Przebieg.

Kwota zaliczki –​​ kwota pobranej od klienta zaliczki z dokumentu (faktury sprzedaży zaliczkowej).

Firma:​

Podzespoły serwisowe (n) – liczba asortymentu (n) dodanego do sekcji Użyty asortyment, (zakładka Przebieg)oraz poniesione koszty, tj. wg ceny ewidencyjnej.

Ceny dla klienta – pochodzą z cennika.

Usługi serwisowe (n) – liczba wykonanych usług (n) dodanych do sekcji Użyty asortyment, (zakładka Przebieg) oraz poniesione koszty, tj. wg ceny ewidencyjnej.

Zyski:

Zakładany zysk – sugerowana cena se​rwisu i poniesione koszty (podzespoły serwisowe i usługi serwisowe).

Zysk –​ to ustalona z klientem cena pomniejszona​ o koszty podzespołów, ale powiększona o koszty usług serwisowych.

Zakładka Powiązania


W zakładce tej znajduje się tabelka z informacjami o w​szystkich obiektach wygenerowanych do danego zlecenia serwisowego (obiekty będą posortowane po czasie wystawienia). Jeśli zlecenie serwisowe zostało wygenerowane na podstawie dokumentu sprzedaży, w zakładce tej będzie widoczne to powiązanie.

Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki

Drogi użytkowniku

InsERT S.A. wraz ze swoimi partnerami, korzysta na swoich stronach z plików cookies (ciasteczek). Część z nich jest niezbędna dla funkcjonowania stron, a do pozostałych cookies, których wykorzystanie możesz kontrolować poprzez ustawienia, należą cookies: używane do analizy w jaki sposób korzystasz z naszej strony, umożliwiające personalizację prezentowanych Ci treści oraz marketingowe, reklamowe.
Polityka prywatności >

Administratorem Twoich danych osobowych jest InsERT S.A z siedzibą przy ul. Jerzmanowskiej 2 we Wrocławiu. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności oraz urządzeń użytkownika. Ponieważ szanujemy Twoje prawo do prywatności, poprzez zmianę ustawień umożliwiamy Ci rezygnację z akceptowania plików cookies, które nie są niezbędne.

Ściśle niezbędne pliki cookie
Pliki cookie umożliwiające personalizację prezentowanych Ci treści oraz cookie marketingowe, reklamowe, które możesz wyłączyć