Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Zasady rozliczania samochodów osobowych od 1 stycznia 2019 r. w programach InsERT GT oraz nexo

Program: InsERT GT, InsERT nexo, Rachmistrz GT, Rachmistrz nexo, Rewizor GT, Rewizor nexo

Kategoria: Pojazdy

Od 1 stycznia 2019 roku w życie weszły nowe przepisy dotyczące zasad opodatkowania leasingu, nabycia i użytkowania samochodów osobowych w działalnościach gospodarczych. Poniżej znajdują się informacje dotyczące nowych zasad.

 

Dla aut wprowadzonych, jako środek trwały:

1. Na użytek mieszany

  • Podatnik może zaliczyć tylko 75% wydatków związanych z użytkowaniem samochodu m.in. paliwo, serwis czy naprawa.
  • Limit amortyzacji został podniesiony do 150 tys. dla aut hybrydowych/spalinowych oraz 225 tys. dla aut elektrycznych.
​2. Na użytek firmowy
  • Podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów 100% wydatków, przy czym trzeba będzie prowadzić Ewidencję przebiegu pojazdów dokumentującą wykorzystanie auta na cele prowadzonej działalności gospodarczej.
  • Limit amortyzacji został podniesiony do 150 tys. dla aut hybrydowych/spalinowych oraz 225 tys. dla aut elektrycznych.

Dla aut finansowanych leasingiem:

1. Umowy zawarte przed 1 stycznia 2019

  • Możliwość odliczenia 100% kosztów leasingu
  • Brak limitu wartości, ale nie dłużej niż do 31 grudnia 2020 r.
  • Po 1 stycznia umowy nie mogą być zmieniane oraz odnawiane, gdyż spowoduje to przejście na nowe zasady.
  • Podatnik będzie mógł zaliczyć do kosztów związanych z eksploatacją pojazdów tylko​ 75%.
  • Co więcej, gdy w racie leasingu zawarty jest koszt związany z częściami eksploatacyjnymi to dla tej części, będzie można zaliczyć 75% kosztów.

  • Ograniczona zostanie możliwość rozliczania wydatków związanych z leasingiem oraz najmem (nawet krótkotrwałym, np. na kilka miesięcy) samochodu osobowego. Po wprowadzeniu zmian podmiot gospodarczy w trakcie trwania leasingu będzie mógł rozliczyć w kosztach maksymalnie 150 000 zł (spalinowe i hybrydy) oraz 225 000 zł (elektryczne), w przypadku aut wynajmowanych limit 150 000 zł wyznaczany będzie proporcjonalnie do wartości auta.
  • Wydatki związane z leasingiem oraz najem nie zostaną objęte limitem 75% wliczenia w koszty z zastrzeżeniem, że jeśli w racie leasingu będą zawarte opłaty eksploatacyjne (np. serwis, wymiana opon), to ta część zostanie objęta limitem 75%, natomiast koszt finansowania nie. Jeżeli prowadzona będzie szczegółowa ewidencja przebiegu pojazdu dokumentująca wykorzystanie na cele gospodarcze, to będzie możliwość odliczenia 100% kosztów związanych z wydatkiem.

Istotną informacją jest, że dla działalności związanej z leasingowaniem, wynajmowaniem samochodów osobowych limity te nie będą stosowane.

Dla aut prywatnych wykorzystywanych do działalności:

  • ​Zostanie zniesiony obowiązek prowadzenia tzw. „kilometrówki" natomiast przedsiębiorca będzie miał możliwość rozliczenia wyłącznie 20% wydatków ponoszonych z tytułu użytkowania takiego samochodu (w tym ubezpieczenia), dotyczy to zarówno pojazdu przeznaczonego na cele działalności, jak i na cele prywatne. Jeżeli auto wykorzystywane będzie jedynie do celów działalności, czyli prowadzona będzie szczegółowa ewidencja przebiegu pojazdu na potrzeby pełnego odliczenia VAT – wówczas będzie możliwość odliczenia 100% kosztów związanych z wydatkami na pojazd.​​



Rachmistrz i Rewizor nexo – Jak rozpocząć ewidencjonowanie eksploatacji pojazdów od 2019 roku?​
Rachmistrz i Rewizor GT – Jak ewidencjonować eksploatację pojazdów od 2019 roku?​
Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki