e-Pomoc techniczna
InsERT nexo – Księgowanie rozliczeń międzyokresowych
Program: InsERT nexo, Rachmistrz nexo, Rewizor nexo
Kategoria: Dokumenty księgowe, Laboratorium, Schematy
W wersji 56.0.0 systemu InsERT nexo udostępniono moduł Rozliczeń międzyokresowych. Dodawanie definicji rozliczeń i generowanie odpisów zostało opisane tutaj. W poniższym artykule przedstawiony zostanie proces księgowania naliczonych odpisów na przykładzie.
Firma X kupiła ubezpieczenie majątkowe w formie polisy o wartości 1200 PLN. Koszty związane z polisą ujmowane będą w równej kwocie przez okres 12 miesięcy. W związku z tym w module Rozliczenia międzyokresowe dodana została następująca definicja rozliczenia międzyokresowego:
Dodane zostały również dwa Naliczenia rozliczenia międzyokresowego:
Celem jest zaksięgowanie całkowitej wartości rozliczenia międzyokresowego, a także obu utworzonych naliczeń.
W pierwszej kolejności w module Księgi – Dokumenty księgowe utworzony został dekret dotyczący wartości całej definicji rozliczenia międzyokresowego. Po stronie Wn wskazane zostało konto 645, do którego podpięto kartotekę księgową rozliczeń międzyokresowych kosztów. Po stronie Ma wskazano konto 131-01 dotyczące podstawowego rachunku bankowego.
Kolejno w module Dekretacja dokumentów, na zakładce Schematy dekretacji utworzono schemat dekretacji odpowiedzialny za księgowanie poszczególnych odpisów. Jako Typ dokumentu wskazano Naliczenie rozliczenia międzyokresowego. Następnie dodano odpowiednie Pozycje zapisu.
Po stronie Ma konta 645 z podpiętą kartoteką rozliczeń międzyokresowych zaksięgowana zostanie (N) Wartość odpisu.
Po stronie Wn pojawi się konto 460, ponownie z kwotą (N) Wartość odpisu.
Po uzupełnieniu wymaganych pól schemat można Zapisać.
Księgowanie poszczególnych odpisów możliwe jest w module Rozliczenia międzyokresowe, na zakładce Naliczenia rozliczeń międzyokresowych oraz w module Dekretacja dokumentów. W celu wykorzystania utworzonego schematu należy skorzystać z opcji Dekretuj automatycznie.
W wyniku powyższych operacji utworzony został dekret dotyczący całkowitej wartości rozliczenia, a także dekrety odpowiadające obu odpisom.
Uwaga! W powyższym przykładzie całkowita wartość rozliczenia międzyokresowego została zaksięgowana ręcznie, natomiast program pozwala na uwzględnienie jej w schemacie dekretacji. Ważne jest wówczas, by dla pozycji księgujących (N) Wartość rozliczenia międzyokresowego wskazać Kryteria wyboru, które będą spełnione jedynie dla pierwszego naliczenia rozliczenia międzyokresowego. W tym celu można się posłużyć np. Kategorią księgową.
Powiązane artykuły e-Pomocy technicznej: