Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

InsERT nexo – Księgowanie rozliczeń międzyokresowych

Ostatnia modyfikacja: 30.06.2025

Program: InsERT nexo, Rachmistrz nexo, Rewizor nexo

Kategoria: Dokumenty księgowe, Laboratorium, Schematy

​W wersji 56.0.0 systemu InsERT nexo udostępniono moduł Rozliczeń międzyokresowych.​ ​Dodawanie definicji rozliczeń i generowanie odpisów zostało opisane tutaj​. W poniższym artykule przedstawiony zostanie proces księgowania naliczonych odpisów na przykładzie.

Firma X kupiła ubezpieczenie majątkowe w formie polisy o wartości 1200 PLN. Koszty związane z polisą ujmowane będą w równej kwocie przez okres 12 miesięcy. W związku z tym w module Rozliczenia międzyokresowe dodana została następująca definicja rozliczenia międzyokresowego:


Dodane zostały również dwa Naliczenia rozliczenia międzyokresowego:


Celem jest zaksięgowanie całkowitej wartości rozliczenia międzyokresowego, a także obu utworzonych naliczeń.​

W pierwszej kolejności w module KsięgiDokumenty księgowe utworzony został dekret dotyczący wartości całej definicji rozliczenia międzyokresowego. Po stronie Wn wskazane zostało konto 645, do którego podpięto kartotekę księgową rozliczeń międzyokresowych kosztów. Po stronie Ma wskazano konto 131-01 ​dotyczące podstawowego rachunku bankowego.


Kolejno w module Dekretacja dokumentów, na zakładce Schematy dekretacji utworzono schemat dekretacji odpowiedzialny za księgowanie poszczególnych odpisów. Jako Typ dokumentu wskazano Naliczenie rozliczenia międzyokresowego. Następnie dodano odpowiednie Pozycje zapisu.


Po stronie Ma konta 645 z podpiętą kartoteką rozliczeń międzyokresowych zaksięgowana zostanie (N) Wartość odpisu.


Po stronie Wn pojawi się konto 460, ponownie z kwotą (N) Wartość odpisu.


Po uzupełnieniu wymaganych pól schemat można Zapisać.


Księgowanie poszczególnych odpisów możliwe jest w module Rozliczenia międzyokresowe, na zakładce Naliczenia rozliczeń międzyokresowych oraz w module Dekretacja dokumentów. W celu wykorzystania utworzonego schematu należy skorzystać z opcji Dekretuj automatycznie.


W wyniku powyższych operacji utworzony został dekret dotyczący całkowitej wartości rozliczenia, a także dekrety odpowiadające obu odpisom.

 

Uwaga! W powyższym przykładzie całkowita wartość ro​zliczenia międzyokresowego została zaksięgowana ręcznie, natomiast program pozwala na uwzględnienie jej w schemacie dekretacji. Ważne jest wówczas, by dla pozycji księgujących (N) Wartość rozliczenia międzyokresowego wskazać Kryteria wyboru, które będą spełnione jedynie dla pierwszego naliczenia rozliczenia międzyokresowego. W tym celu można się posłużyć np. Kategorią księgową.

 

 

​Powiązane artykuły e-Pomocy technicznej:

Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki
The skin icon with label https://www.insert.com.pl/.skrypty/revolution-lightbox/start/content/modern_skin_dark/audio_player_skin/progress-left.png can't be loaded.

Drogi użytkowniku

InsERT S.A. wraz ze swoimi partnerami, korzysta na swoich stronach z plików cookies (ciasteczek). Część z nich jest niezbędna dla funkcjonowania stron, a do pozostałych cookies, których wykorzystanie możesz kontrolować poprzez ustawienia, należą cookies: używane do analizy w jaki sposób korzystasz z naszej strony, umożliwiające personalizację prezentowanych Ci treści oraz marketingowe, reklamowe.
Polityka prywatności >

Administratorem Twoich danych osobowych jest InsERT S.A z siedzibą przy ul. Jerzmanowskiej 2 we Wrocławiu. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności oraz urządzeń użytkownika. Ponieważ szanujemy Twoje prawo do prywatności, poprzez zmianę ustawień umożliwiamy Ci rezygnację z akceptowania plików cookies, które nie są niezbędne.

Ściśle niezbędne pliki cookie
Pliki cookie umożliwiające personalizację prezentowanych Ci treści oraz cookie marketingowe, reklamowe, które możesz wyłączyć