Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Rachmistrz GT – Jak stworzyć schemat importu dla Portalu Biura?

Program: InsERT GT, Rachmistrz GT

Kategoria: Laboratorium, Schematy

Uwaga! Obsługa Schematów importu dla Portalu Biura ​jest dostępna w ramach Laboratorium ​InsERT GT. ​​

Od wersji 1.77 programu Rachmistrz GT istnieje możliwość stworzenia schematów importu wykorzystywanych do obsługi faktur pochodzących z usługi Portal Biura, w tym celu należy:

1. Z listy modułów wybrać Administracja – Schematy importu, rozwinąć opcję Dodaj i wybrać Schemat dla Portalu Biura.​


2. Jeżeli nie zostało to wcześniej zrobione, to pojawi się komunikat, informujący, że należy aktywować usługę w Laboratorium, po zaakceptowaniu komunikatu włączyć funkcję Schematy importu dla Portalu Biura. Jeżeli wcześniej nie została aktywowana żadna funkcjonalność laboratorium, to należy wcześniej zapoznać się i zaakceptować Regulamin korzystania z Laboratorium. Zmiany zapisać przyciskiem OK.


3. W oknie, które się wyświetli wprowadzić Nazwę schematu oraz Kryteria dopasowania schematu do dokumentu. W polu Typ dokumentu określić czy schemat będzie dotyczyć faktur sprzedaży, czy zakupu. 


4. Powyższe Kryterium można rozszerzyć o Kryterium dodatkowe. W tej sekcji można przypisać dopasowanie schematu do konkretnych kontrahentów lub tych z określonymi grupami, czy cechami lub do kategorii z dokumentu. Kryteria dodatkowe nie wpływają w decydujący sposób na użycie schematu, a jedynie pomagają w automatycznym dopasowaniu odpowiedniego schematu do dokumentu (dopasowanie schematu opiera się o kontrahenta i kategorię ustawionych w oknie Dane dokumentu w module Portal Biura – Dokumenty).​


5. Następnie (jeżeli ma się stworzyć zapis w Ewidencji VAT) należy zaznaczyć Import do ewidencji VAT. W sytuacji gdy zapis ma trafić tylko do KPiR należy pominąć ten punkt. W tej sekcji obowiązkowe do wypełnienia są pola:

  • Ewidencja – ewidencja VAT, do której ma trafić zapis,​
  • Transakcja VAT – transakcja VAT, z którą powstanie zapis VAT. Możliwe jest dopasowanie na podstawie transakcji z dokumentu KSeF, przepisanie jej z ustawień Ewidencji VAT lub wybranie konkretnej z listy
  • Data wystawienia – data z dokumentu, która będzie w zapisie VAT widnieć w polu Data wystawienia
  • Data zak. dost.: –  data z dokumentu, która będzie w zapisie VAT widnieć w polu Data zakończenia dostawy​
  • Data magazynowa – data z dokumentu, która będzie w zapisie VAT widnieć w polu Data magazynowa​
  • M-c naliczenia – który miesiąc ma być wzięty jako miesiąc odliczenia. Według tego miesiąca zapis będzie ujęty w deklaracji skarbowej np. JPK

Opcjonalnie można określić jeszcze dodawane do zapisów w ewidencji VAT Procedury JPKkod GTUkategorię oraz czy dokument podlega księgowaniu​.

Dla faktur zakupu można ponadto określić Rodzaj wydatkuCel zakupu, Odliczenie oraz Przypadek szczególny VAT. 


6. Następnie (jeżeli ma się stworzyć zapis w Książce Przychodów i Rozchodów) należy na zakładce KPiR zaznaczyć Import do KPiR. W sytuacji gdy zapis ma trafić tylko do Ewidencji VAT, należy pominąć ten punkt. Używając listy z rozwijanymi polami wskazać, która wartość i do jakiej kolumny ma być wpisana do KPiR. Następnie określić jakie daty z dokumentu mają być potraktowane jako Data ujęcia w KPiRData zdarzenia gospodarczego w KPiR oraz z jaką kategorią ma się stworzyć ten zapis.


Dla podmiotów ryczałtowych (jeżeli ma się stworzyć zapis w Ewidencji Przychodów) należy na zakładce EP zaznaczyć Import do EP. W sytuacji gdy zapis ma trafić tylko do Ewidencji VAT, należy pominąć ten punkt. Używając listy z rozwijanymi polami wskazać, która wartość i w jakiej stawce ryczałtu ma trafić do Ewidencji przychodów. Następnie określić jakie daty z dokumentu mają być potraktowane jako Data ujęcia w EPData uzyskania przychodu oraz z jaką kategorią ma się stworzyć ten zapis.



7. Opcjonalnie na zakładce Inne można określić, jakie wartości będą widnieć w polach Opis oraz Uwagi. Do pola Uwagi, istnieje możliwość przenoszenia Notatki księgowej z modułu Portal Biura – Dokumenty, numerów faktur korygowanych z e-Faktury lub numerów faktur zaliczkowych z e-Faktury. Schemat zapisać przyciskiem OK.


8.​​ Schematy stworzone do obsługi Portalu Biura będą oznaczone symbolem "PB" w kolumnie Typ Schematu

Stworzone schematy można kopiować, używając opcji Powiel, a do filtrów dostępnych nad​​ modułem dodano filtr Typ schematu.

  ​


Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki